• ninanen

Nån optiker här?

jag gjorde en synundersökning idag och har filosoferat idag på mitt "recept" jag fick, jag fick det kort förklarat för mej men minns inte riktigt... Nån här som kan förklara va alla siffror betyder???

Sfär och cyl och axel och visus och fri visus osv...

• Svar på tråden Nån optiker här?
  • tingi

sfär= grundkorrektionen du behöver. om det står minus framför är du närsynt, plus framför så är du översynt.
    cyl=korrektionen för astigmatismen. dvs du har brytningsfel.
    axel= vart i ögat astigmatismen sitter

visus= hur bra du ser, vilket man mäter på syntavlan. 1,0 är normal synskärpa.
    fri visus= hur bra du ser utan glasögon.

sen ibland kan även pd anges, vilket är avstånden mellan dina pupiller.

sen brukar det inte så så mkt mer. eller har du fler krångliga ord?

• ninanen
    tingi skrev 2009-03-08 10:30:23 följande:
    sfär= grundkorrektionen du behöver. om det står minus framför är du närsynt, plus framför så är du översynt. cyl=korrektionen för astigmatismen. dvs du har brytningsfel. axel= vart i ögat astigmatismen sitter visus= hur bra du ser, vilket man mäter på syntavlan. 1,0 är normal synskärpa. fri visus= hur bra du ser utan glasögon. sen ibland kan även pd anges, vilket är avstånden mellan dina pupiller. sen brukar det inte så så mkt mer. eller har du fler krångliga ord?
    Åh tack så jättemycket! Nä det va inte mer än så med =)

Jag ser illa helt enkelt =)
  • ninanen
    tingi skrev 2009-03-08 22:09:16 följande:
    varsågod :)
    Men jag hade en fråga till föresten om du kan svara... På mitt högeröga har jag visus 1.2- och fri visus 0.5+ varför står det minus och plus bakom numret?
  • tingi
    Svar på #4
    det betyder att du nästan har visus 1,2 på högeröga, du kanske missade en bokstav på den raden. o samma fast tvärtom när det står +0,5, dvs du kunde kanske en bokstav på nästa rad.

anledningen till att det antecknas är att se hur synen har ändrats nästa gång du gör synundersökning.
  • ninanen
    tingi skrev 2009-03-09 08:15:03 följande:
    det betyder att du nästan har visus 1,2 på högeröga, du kanske missade en bokstav på den raden. o samma fast tvärtom när det står +0,5, dvs du kunde kanske en bokstav på nästa rad. anledningen till att det antecknas är att se hur synen har ändrats nästa gång du gör synundersökning.
    Ahaaaa! Tack för svaren! Du är en pärla nu begriper jag ju =)
Svar på tråden Nån optiker här?