Sassa 82,
Det finns hur mycket som helst att se och göra runt Nice. Inne i själva Nice har jag faktiskt inte koll på vad som finns, fastän jag varit dit två gånger. Vid stranden finns en klippa med jättefin utsikt, man kan åka buss, promenera eller ta en hiss upp. Och att promenera längs med stranden är jättehärligt. Sen vet jag att det finns några museer och konstmuseer, men jag (och främst maken) är inte museitypen, så vi undviker sånt
.
Men Monaco är ju nästan ett måste, och så finns det en medeltida by/stad som heter Eze som är jättefint beläget, också en bit mot Monaco till. Och in i landet finns bl.a. Grasse som är känt för sina parfymer och man kan göra sin egen parfym (står det i guideboken, jag har inte varit dit), och Saint Paul de Vence som är en konstnärsby.
Mat och boende finns det hur mycket som helst, allt från jättedyrt till väldigt billigt. Senast bodde vi på lägenhetshotell, då vi var 3 vuxna och 3 barn. Jag tror vi betalade runt 170 euro natten, men då hade vi två sovrum, stort vardagsrum, två toaletter och fullt utrustat kök m. både mikro och diskmaskin. Och då vi hade två bebisar med oss gjorde vi även en del mat själv, det var enklare än att gå på restuarang med två små. Men maten är supergod, och samma med den, den finns i alla prisklasser. Men vill man njuta av den "fina" franska maten är priserna som hemma och uppåt.
Men annars har jag inte varit så mycket i omgivningarna runt Nice, då de två gånger jag varit där har först varit i Le Lavandou och turistat och sen tillbringat några dagar i Nice på hemvägen. Så då har vi mest slappat, simmat, ätit och varit till Monaco. Och speciellt den gången vi var i början på augusti så var det dessutom så varmt så det fanns ingen energi över till så mycket annat.
Duckan,
Hur är Villefranche? Hur är stranden, är det barnvänligt och såna saker. Vi konstaterade som sagt sist vi var till Nice att det inte var så värst barnvänligt, smala trottoarer och uteserveringar att kryssa mellan. Och stranden är ju verkligen inget ställe där småbarn kan plaska lite i vattnet. Men samtidigt skulle det vara synd om jag inte slipper till mitt favoritstället förrän barnen är stora, så nåt lugnt och barnvänligt ställe just utanför skulle vara super.