• Naty

Nån som varit till Franska rivieran nyligen?

Hej! Nu har jag och min pojkvän bokat en kort resa till Nice i maj, (vardag). Det var 8 år sen jag var där sist på en klassresa, och då hade vi hyrbil så jag minns inte riktigt allting..
    Nån som vet vad det kostar att ta sig från flygplatsen till hotellet med taxi? Hotellet ligger på promenade des anglais. är det svenska priser man får räkna på, eller dyrare?

Hur är det med tåg /buss från Nice, till Cannes, Monaco? osv.. dyrt?
    Vi tänkte försöka hinna med så mycket som möjligt under de få dagar vi är där, så jag vill ta reda på lite info innan vi åker, så att vi inte yrar runt allt för mycket. :)

• Svar på tråden Nån som varit till Franska rivieran nyligen?
  • iolanthe

2003 betalade vi ca 23 euro för taxi, så i somras tog vi bussen istället, den kostar inte många euro. Så har ni inte mycket bagage rekommenderar jag bussen. Den kör längs promenade des anglais in till stan.

Vi åkte till Monaco med tåg men jag minns inte vad biljetterna kostade, men runt 5 euro.

Franska rivieran är helt underbar, hoppas ni får en riktigt trevlig resa.

• Naty

okej, men går det bussar ofta från flygplatsen? Kan tänka mej att det e billigare ,vi kommer nog bara ta me en liten resväska. när var ni där? Jag va där i april sist och det var riktigt fint väder, gick i linne hela veckan. hoppas de blir riktgit fint i maj!

• iolanthe

Jag minns inte hur ofta bussarna gick, men åtminstone två gånger i timmen, så det är inga problem, det fanns olika linjer.

Vi var där i slutet på juni, och hade jättefint väder, men väldigt varmt. Nästan för varmt då vi hade dottern som var 10 mån med. Och dessvärre upptäckte vi då att Nice inte är nån barnvänlig stad heller, så jag vet inte när det blir av att åka nästa gång.

• Naty

nej, jag tycker inte att Nice är en barnvänlig stad faktiskt, då ska man nog hålla sig utanför nice där det e lungare, jagtänkte inte ta med min dotter (hon e 5) eftesom vi ska skynda runt de dagarna, å åka buss hit å dit, tror inte hon tycker dte e så kul faktiskt. Tänkte åka på en riktigt solsemester med henne i sommar istället :)

• iolanthe

Jag har varit två gånger till Le Lavandou, en liten stad ca 12 mil från Nice, och det är super. Lugnt och jättefina stränder och man kan åka på utflykt till några öar just utanför. Så dit hoppas jag att vi kan åka inom en inte allför avlägsen framtid .

• Naty

ja det finns ju mycket fint utanför :) har du varit till Haut-de-cagnes också? medeltidsbyn strax utanför Nice... himla mysigt

• iolanthe

Nä, dit har jag inte varit. Jag har inte sett så mycket av omgivningarna närmast Nice, bara centrum och så Monaco.

• Kinya

Ooh, berätta gärna mer om Nice! Jag och maken funderar på att resa till en storstad i södra europa till påsk.

-Sevärdheter
    -Mat
    -Priser
    -Var ska man bo?
    -Vad får man inte missa osv...

• Duckan74

Ni har en jättesmidig flygbuss som tar er till Promenade Anglais annars, för nån liten euro bara.
    Med vanlig lokabuss, för 1 euro, kommer ni till Villefranche på en kvart. Värt ett besök. Bussen går annars hela vägen till Menton så det är bara att hoppa på och hoppa av där det ser trevligt ut. Går nog var 15:e minut om jag inte minns fel.

Vi åker 2 v till Villefranche i sommar.

• iolanthe

Sassa 82,

Det finns hur mycket som helst att se och göra runt Nice. Inne i själva Nice har jag faktiskt inte koll på vad som finns, fastän jag varit dit två gånger. Vid stranden finns en klippa med jättefin utsikt, man kan åka buss, promenera eller ta en hiss upp. Och att promenera längs med stranden är jättehärligt. Sen vet jag att det finns några museer och konstmuseer, men jag (och främst maken) är inte museitypen, så vi undviker sånt .

Men Monaco är ju nästan ett måste, och så finns det en medeltida by/stad som heter Eze som är jättefint beläget, också en bit mot Monaco till. Och in i landet finns bl.a. Grasse som är känt för sina parfymer och man kan göra sin egen parfym (står det i guideboken, jag har inte varit dit), och Saint Paul de Vence som är en konstnärsby.

Mat och boende finns det hur mycket som helst, allt från jättedyrt till väldigt billigt. Senast bodde vi på lägenhetshotell, då vi var 3 vuxna och 3 barn. Jag tror vi betalade runt 170 euro natten, men då hade vi två sovrum, stort vardagsrum, två toaletter och fullt utrustat kök m. både mikro och diskmaskin. Och då vi hade två bebisar med oss gjorde vi även en del mat själv, det var enklare än att gå på restuarang med två små. Men maten är supergod, och samma med den, den finns i alla prisklasser. Men vill man njuta av den "fina" franska maten är priserna som hemma och uppåt.

Men annars har jag inte varit så mycket i omgivningarna runt Nice, då de två gånger jag varit där har först varit i Le Lavandou och turistat och sen tillbringat några dagar i Nice på hemvägen. Så då har vi mest slappat, simmat, ätit och varit till Monaco. Och speciellt den gången vi var i början på augusti så var det dessutom så varmt så det fanns ingen energi över till så mycket annat.

Duckan,

Hur är Villefranche? Hur är stranden, är det barnvänligt och såna saker. Vi konstaterade som sagt sist vi var till Nice att det inte var så värst barnvänligt, smala trottoarer och uteserveringar att kryssa mellan. Och stranden är ju verkligen inget ställe där småbarn kan plaska lite i vattnet. Men samtidigt skulle det vara synd om jag inte slipper till mitt favoritstället förrän barnen är stora, så nåt lugnt och barnvänligt ställe just utanför skulle vara super.

• Kinya

iolanthe: Så Nice är mer en bad/sol semester än en storstadssemester?

• iolanthe

Hmm, det beror säkert på vad man gör det till, men för mig är det så. Men så gillar jag inte stora städer heller, jag blir uttråkad efter några dagar av att gå runt och se på sevärdhetet och sånt. Jag vill sola och bada när jag åker på semester, och shoppa och se fin natur, men museér står jag gärna över. Men Nice har allt tycker jag då, sol, bad, shopping och god mat.

• Duckan74

Villefranche ligger några busstationer från Eze och Nice likaså fast åt andra hållet. VH är väl inte det mest barnvvänliga, men Siri var med förra året och det gick bra. Åt middag inne i gränderna där det är mysigare och billigare än nere vid strandstråket. Vi hyr en liten studio i år med poolområde till. Finns även lägenhetshotell där med pool om man inte vill var på stenstranden.
    Har även varit i Grasse och det är också mysigt. Alla små byar/hålor i de krokarna är bra.

• Duckan74

VH=VF, Villefranche. Har en 2-åring som förstör mitt skrivande.

Svar på tråden Nån som varit till Franska rivieran nyligen?