• Sims

Näs sprays beroende..

Några andra som är beroende av nässpray?
    Jag missbrukade ortrivin när jag väntade min första dotter också och slutade tvärt när hon va född.
    Nu varvar jag mellan nezeril (för barn) och ortrivin menthol
    Kan inte sova med täppt näsa, funkar inte alls!!
    Nu vill jag bara att graviditeten ska vara över -Börjar få huvudvärk av all spray!
    *Blä* ...

• Svar på tråden Näs sprays beroende..
  • Stina M

Been there, done that =)
    Har också gått på nezeril i ca 3-4 år. Gick en flaska i mån *skratt*
    Men till slut så tänkte jag att nej nu j-lar! Så jag slutade tvärt.
    Kan inte påstå att det var lätt, blev ju ännu mer täppt!! Men det började släppa efter 4-5 dagar ungefär och nu har det gått 3 veckor, känns faktiskt helt ok.
    Det jobbigaste är dom där första dagarna men som för dig, om du slipper huvudvärken så kommer det ju något bra utav den lilla sömn du antagligen får =)
    Lycka till!

• Bast

Själv är jag periodare, och har varit i flera år! Otrivin för för barn är det jag går på...
    En period gick jag t.om. till olika apotek och shoppade, för när jag kom in så spände personalen ögonen i mig och sa med eftertryck: "Du VET väl att man inte ska använda mer än 10 dagar!?" Jag vet, jag vet! Men tala om det för min näsa!!!

När jag bestämmer mig för att lägga av brukar jag köra en näsborre i taget, så att jag har en fri, och en som är tät innan den vant sig att vara naturlig, och sedan byter jag!
    Sedan jag blev gravid har jag dock svullnat i slemhinnorna igen, och har så svårt att låta bli!

• johanna21

en till här... började när ja väntade min dotter... när de va som värst va de nog 2 nezerili veckan!!!!!!!!!!! nu försöker ja hålla mig till 2 i månaden... skitjobbigt....

• MotherOfTwo

Kan man få huvudvärk av nässpray?

Jag använder nässpray varje natt i ena näsborren (varvar som någon annan här också skrev) och har huvudvärk till och ifrån. Men jag har aldrig kopplat ihop det med nässprayen. Jag är bara täppt i näsan när jag lägger mig ner. Aldrig på dagarna.

• Hugos mamma

hehe, jag känner igen mig. Under båda mina graviditeter missbrukade jag otrivin menthol, de sista 2 månaderna gjorde jag av med nästan en sprayburk om dagen. Men precis efter förlossningen släppte täppan och jag slutade.

• Fille Fjonkan

Under graviditeten gick jag ingenstans utan min nässpray, Otrivin Mentol. Vaknade flera ggr/natt och fyllde på lite. Vid några tillfällen när sprayen tagit slut fann jag mig själv i badrummet om natten, med en liten tång bände jag upp de tomma flaskorna för att komma åt den allra sista lilla skvätten! Kände mig inte alldeles kry då

Till min förvåning hade jag dock inga svårigheter att sluta med nässprayen några dagar efter förlossningen

• annadud

Gå över till en koksaltsspray istället. På apoteket hittar du en som heter Renässans. Den skadar inte på samma sätt som vanliga nässprayer gör. Om du inte kan sluta rekommenderar jag att du tar upp det med en läkare. Du kan då få en receptbelagd nässpray utskriven som innehåller kortison. En behandling med den och du slipper dina bekymmer.
    Var själv beroende av nässpray i 4 år men nu använder jag en receptbelagd nässpray som heter Nasonex. Vilken skillnad säger jag bara! Kommer knappt ihåg hur det kändes innan mitt beroende.

• Smurf05

Jag är också beroende av nässpray nu när jag är gravid, blir helt igentäppt flera gånger per dag och till natten, men tar bara när jag verkligen behöver. Har absolut inga planer på att fortsätta när jag fått barn

• Heranell

Skojar ni??? Är helt hooked... Har varit det för många år sen också men bemödat mig om att sluta. Men nu en bit in i graviditeten blev det helt hopplöst. Striden att sluta får jag ta sen efteråt....

• MsL

Jag har också lyckats att bli beroende av nässpray, Nezeril. För en månad sedan var det som värst, det gick inte bara en flaska i veckan. Men så skrev jag här och frågade om nån hade nått tips på hur jag skulle kunna sluta. Fick tipset att sluta med ett hål i taget, snacka om att det blivit skillnad. Visst kommer stunder då jag bara måste ha spray, men oftast är bara ett hål täppt å det är ju bra. I natt vaknade jag bara en gång av att jag inte fick nån luft å fick spraya. Har en kompis som varit beroende av näsdroppar och spray i 18år, hon fick tillslut hjälp, det opererade bort en bit i näsan så nu kan hon äntligen andas utan spray. Är skraj att det går så för mej om jag inte skärper till mej med sprayandet. Min läkare har också skickat en remiss till en öronläkare, får se vad de gör med mej när jag kommer dit...

Svar på tråden Näs sprays beroende..