• giz

fodervärdsavtal

ngn som är duktig på att skriva ett fodervärdsavtal på hund?
    kontraktet ska gälla 2 år för att efter det året övergå till ett överlåtande.

arghhh är många år sen jag skrev födervärdsavtal och självklart har jag inte malarna kvar.... 

finns vissa saker som ska vara med men sen då..... ngt mer jag ska tänka på än namn på ägaren+ personnr, namn på mej + personnr
    chipnr på hunden + namn + födelsenr
    längden på avtalet (från datum- till datum)
    och mina små krav....

har jag missat ngt?

• Svar på tråden fodervärdsavtal
  • bimmer

Kan man inte kolla på skk:s sida? Annars brukar de vara hjälpsamma när man ringer dem

• giz
    mm satt å titta på den men kändes så fodervärds aktig (med avel osv)
    så här fundra jag på:
    I dag den 21aug-05 lämnas hunden Laika  (chipnr: *************)

till:________________________________________
    Detta avtal löper fram till 070821 och kommer att automatiskt övergå till överlåtande av hunden Laika vid det datumet.
    Fodervärden bär då ansvaret att kontakta Ägaren för ägarbyte.

Laika får inte avlivas, lämnas på foder/ges bort eller säljas utan att ägaren kontaktas och godkänner alt tar tbx hunden.
    Parning är inte aktuellt och fodervärden förbinder sej att fullfölja att inga mera kullar tas från Laika.
    vid misstanke om vanvård/vantrivsel så har ägaren rätt att hämta hunden med 12 timmars varsel (undantag då det anses som en allvarlig situation, då gäller inget varsel)
    vet kostnader, mat och försäkring m.m. betalas av fodervärden.... allt ekonomiskt ansvar avsägs från ägaren under avtalets varande.
    är jag för hård? glömt ngt? helt pucko övriga krav?
  • Pirum

Förlåt en morgontrött, men varför vill du ha hunden på foder? Är det inte enklare att sälja direkt?

Ta med ngt om att fodervärden förbinder sig att hålla hunden försäkrad, specificera vilken typ av försäkring!

• giz
    känner att det känns bättre med ett foder avtal i början än att sälja/överlåta henne direkt....... troligen bara jag som är fjantig
  • Belsebub

Du bör skriva under vilken tid avtalet gäller och i vilket sammanband det börjar gälla mera tydligt, eftersom det handlar om ett ansvarsåtegande.

tex. detta avtal gäller mellan tiden 2005-08-21 till 2007-08-21. Avtalet ger fullständig laga kraft vid överlämnandet av hunden samt påskrift av inblandade parter.

Om man inte skriver så kan det bli lite struligt om tex. hunden inte behandlas väl och du ska ta tillbaka den, fodervärden hävdar att det inte var dennes ansvar att vårda/försäkra hunden osv eftersom det inte står att hunden är överlämnad. dvs ansvaret.

Men om avtalet är till för att du ska se att allt går ok med den nya ägaren(?) så är det ju bättre att du skriver ett avtal om prövotid inför ägarbyte. eller?

• giz
    jaaaaaa där var ordet jag menade med fodervärd...... tack bels
    *giz notera att aldrig skriva viktiga saker före kl 12 i fortsättningen*
  • wellah

Mitt förslag är att du låter en jurist kolla över avtalet först eftersom det är lätt att formulera fel så det inte gäller alls. Lägg till uppsägningstid om du eller fodervärden vill säga upp kontraktet. Lägg till vem som ska betala för resa att hämta/lämna hunden om kontraktet sägs upp. Skriv mer specifikt vilken försäkring fodervärden binder sig att stå för (ex. fodervärden binder sig att hålla hunden minst veterinärvårdsförsäkrad under fodervärdstiden-....). Lägg till vilket foder som skall ges, att vaccinationer skall ges, att avmaskning skall ske, att tänderna skall skötas (tandskrapning?) osv osv osv..... Att du som ägare har rätt att hälsa på och se att hunden har det bra och att du alltid skall kontaktas om hunden skadas eller det händer något.

Finns massor av sätt att skriva kontrakt..... och det är lätt hänt att man glömmer något...

• mini97

Hej giz.
    Här är ett förslag till kontrakt. Använder ett liknande somm köpekontrakt när jag säljer valpar. Ett förslag bara.

Prövotids avtal FÖR HUND
    Avtalet är gällande uner från 2005-00-00 till 2007-00-00
    Mellan nedanstående överlåtare och Prövotidstagare har följande avtal träfats:

Hund: Reg.nr:
    Ras: Färg:
    Kön: Född:
    Fader: Reg.nr
    Moder: Reg.nr
    Vaccinerad den: Mot: Omvaccination:
    Veterinärbesiktad: Försäkrad: Belopp:

Överlåtare: Pers.nr
    Adress: e-mail:
    Postnr: Postort: Telefon:

Prövotidstagre: Person,nr:
    Adress: E-Mail:
    Postadress: Postort: Telefon:

Hund överlåtes på prövotid för sällskap
    Övrig överenskommelse
    Prövotidstagaren bär då ansvaret att kontakta Ägaren för ägarbyte.

Laika får inte avlivas, lämnas på foder/ges bort eller säljas utan att ägaren kontaktas och godkänner alt tar tbx hunden.
    Laika får ej användas i avel
    vid misstanke om vanvård/vantrivsel eller kontrakts brått så har överlåtaren rätt att hämta hunden med 12 timmars varsel (undantag då det anses som en allvarlig situation, då gäller inget varsel)
    Prövotidstagaren står för all eventuella kostnades. Te.x Veterinär, mat, försäkrningar m.m
    Prövotids tagaren är skyldig att hålla laika veterinärförsäkrad i bolaget..........

allt ekonomiskt ansvar avsägs från ägaren under avtalets varande.

Detta kontrakt är skriver i två upplagor var av överlåtare och provtidstagare har en varsin

Plata datum

Överlåtare: Provtidstagare

Svar på tråden fodervärdsavtal