• Miang

Starka smärtstillande och amning

Vet ni om det finns något starkare än typ alvedon man kan ta fast man ammar? Jag riskerar att behöva göra en liten operation, har gjort en liknande förut och då fick jag tradolan men det får man inte äta om man ammar. Jag vill helst inte sluta amma och ska ta upp det med läkarna men tänkte även höra här om någon av er vet om något amningssäkert alternativ.

• Svar på tråden Starka smärtstillande och amning
  • lövet2

När jag opererade bort gallan, så helammade jag. Då fick jag ingenting starkare än Alvedon efter operationen. Däremot vid själva operationen gav de ju lite av varje, och då fick vi lov att ge ersättning och slänga min egen mjölk under timmarna efteråt.

You are such a pain in the ass!
  • Plingelingeling

Min första son föddes med kejsarsnitt och då fick jag dexofen utskrivet av ansvarig läkare, och han visste att jag ammade och skulle fortsätta med det.Har förstått det så att man kan äta dem om man följer läkarens ordination och amma eftersom jag även fick dem på BB och jag ammade redan då.

• SötisAnna

Jag helammar, blev sydd efter förlossningen och fick utskrivet alvedon, dexofen och voltaren som jag får ta maxdos av. Har precis börjat trappa ner, födde för två veckor sen. Ansvarig läkare visste att jag ammade.

• Nina76

Jag opererade också bort gallblåsan ca 2 veckor efter min dotter föddes. Då fick jag Diklofenak och Tramadol efter operationen. Innan jag opererades hade jag så ont att jag fick Spasmofen (morfin). Jag fick pumpa och slänga en gång när jag vaknade, men det varför narkosens skull. Givetvis är det inte bra att ta dessa (eller några) mediciner när man ammar, men när alternativet är att ha mycket ont så är medicinerna bättre. Så länge det är på kort sikt och under läkarens uppsikt.

Svar på tråden Starka smärtstillande och amning