• medmera

sovtid 12 år - hjälp!

Hej

Vad tycker ni är en bra läggtid för en 12-åring? (han fyller 13 i sommar)

Hos sin mamma har han läggtiden 22.00 på vardagar och ca 24 på helger.

Hos sin pappa och hans nya fru har han läggtid 21.00 på vardagar och 21.30 på helger.

Han är morgonpigg av sig och har inte extremt stort sömnbehov

Eftersom han har olika läggtider hos de olika föräldrarna blir det ständiga diskussioner. Båda föräldrar (och nya frun) anser "sina tider" vara de rätta och vill inte ändra sig. För att kanske komma till rätta med det här och hjälpa sonen, kanske ni kan hjälpa till med synpunkter. Hur hade ni gjort? Vilken läggtid är rimlig?

Tack för hjälpen!!

• Svar på tråden sovtid 12 år - hjälp!
  • Hedebris

tycker 22 är en rimlig tid alla dagar i veckan. om det är något speciellt kan de ju vara vakna till 23.

skulle nog ha utegångsförbud efter 21. eller ännu tidigare (bor i malmö) mina barn hade inte fått gå ute själva när det är mörkt!

• Mama72

Kl 22 på vardagar tycker jag är sent. 21-21.30 är mer lagom läggtid för en 12-åring på vardagar. Helgen däremot... Vad gör han på helgerna? Är han ute på stan el i byn? Är han ute tycker jag kl 21 är lagom, det "händer" så mycket om kvällarna. Däremot kan han ju vara vaken lite längre, till 22-22.30 kanske...

• AishaYasmine

jag tycker att 21.00 är en bra tid att nana när man är 12 år.
    Man får trots allt den bästa sömnen innan 24.

Är det så att barnet inte är trött kl 21.00 så kan de lägga sig, men få tex. läsa till 22.

Helger har jag inte någon speciell tid, men senast 24.

Mina barn som är 13 och 15 ska vara inne vardag som helg kl, 19. Tycker inte att de har något som helst ute att göra efter den tiden vid den åldern.

Det ska vara om de är på bio eller har något annat planerat som jag kan ha koll på så att det inte händer saker som inte ska hända i deras ålder. då kan de få vara ute längre.

Man kan inte leva livet åt dem, men man kan försöka förebygga händelser.
    Men det är ju min åsikt.

• Lovley

min lillebror fick lägga sig runt 22:00 tiden när han va 12 år,

• JuliaåRonjasmammis

Kopierar mitt eget inlägg från en annan tråd;

Jag har en som fyller 13 snart, och det där är ett hett ämne. "Alla andra får ju", tydligen vara uppe hela nätterna... ;=D (Vilket visar sig inte är sant när man pratar med andra föräldrar!)

Han bor vv hos oss och vv hos sin pappa, ett tag nu har han försökt att spela ut familjerna mot varandra, men vi fyra vuxna har en så pass bra kontakt att vi inte hade några problem att kolla av vad som var ok hos resp familj.
    Lite snopet för ungen, men skönt för oss. Nu har vi gjort upp vad som gäller;

Vardagar (skolan börjar 08.00 nästa dag) - uppe till 21.30, sen läsa till 22.00.

Vardagar (skolan börjar 10.00 nästa dag) - uppe till 22, ev senare om det är film/serie som följs. Ingen läsning efter det.

Fredag/Lördag - uppe till senast midnatt, ingen läsning efter det.

Sen har vi gjort upp om att han själv tar ansvar och ställer väckarklockan, går upp i tid på morgonen, packar väska osv, istället för att vi väcker och tjatar.

Peppar, peppar, så har det funkat skitbra hittills! Nu vet han vad som gäller, och att vi inte viker oss. Ingen idé att tjafsa, mao. Inte har han försovit sig heller, och morgnarna har blivit mycket mindre stressiga.

Vet att vissa tycker att han sover för lite för sin ålder, men man måste ju se till individen och inte bara till i vilken ålder de är. De här tiderna passar honom, någon annan kanske behöver mer/mindre sömn.

• Moomi

Min 13-åring (fyller 14 i sommar) måste vara i säng kl 22 på vardagen (släcker då lampan rätt omgående). På helgen har vi ingen exakt tid men han brukar lägga sig vid midnatt.

• Lorina

Min 12 åring (hon blir 13 i höst) lägger sig 21 på vardagar vill hon läsa får hon göra det innan och helger mellan 23-24 förutom lördagar då hon lägger sig 22-22.30 då hon går upp 07.20 eftersom hon har träning kl 08.30.

Hon går oxå själv upp på morgonen och hon ska fixa läxan direkt hon kommer hem samma dag hon får den. Hon städar även hennes rum själv och får hjälpa till att städa resten av huset, + laga mat, tvätta mm.

5 barns mamma!!
  • Tovess

Jag själv är ett barn som skriver. Mina sovtider på vardag är nu inte bestämt riktigt, men helger absolut senast 22:00. Tycker det är skit tråkigt att den enda lediga stunden på kvällen ska man sova bort när man inte har något att göra dagen efter, på sommarlovet?! Själv tycker jag att mina föräldrar är knäppa, men det kanske är rimliga sovtider?

Svar på tråden sovtid 12 år - hjälp!