När ger ni alvedon?
Hej, min son hade 38.1 i feber idag. Han är 5 månader lite drygt.
Men han verkar inte lida av det å då behöver man ju inte ge alvedon eller?
Tänkte höra hur ni andra gör.... Tack
Hej, min son hade 38.1 i feber idag. Han är 5 månader lite drygt.
Men han verkar inte lida av det å då behöver man ju inte ge alvedon eller?
Tänkte höra hur ni andra gör.... Tack
Jag ger alvedon när Sigrid har ont.
Det gäller både vid feber och vid tandsprickning.
Hon och hennes far får jätteont i kroppen när de får feber så oftast "måste" vi ge henne alvedon redan vid 37,9-38ºC. Men vi ger bara när hon har ont.
Det har faktiskt hänt att hon haft 38,5 utan att vi behövt gett henne något.
Så mitt tips:
Ge honom alvedon om han verkar behöva det, annars tycker JAG att det bara är att härda ut.
När min 4-månaders hade fått sin första spruta fick hon lite feber (37.9) 3 tre!!! dagar senare. Jag misstänkte att hon även hade ont i sitt högra öra då. Då gav jag henne alvedon, mest för att hon verkade ha ont och för att hon skrek och jag inte kunde få henne lugn. Alvedon är lite avslappnande också som jag har förstått det. Hade hon inte verkat ha ont eller vara påverkad av febern skulle jag inte ha gett henne alvedon. Däremot försökte jag se till att hon fick i sig tillräckligt med vätska (helammar) eftersom hon svettades mera. Kort sagt: om febern är närmare 39 grader och/eller barnet verkar påverkat skulle jag ge alvedon.
Vi ger panodil. Han har fått efter båda sprutorna och så har han fått vid feber 2 gånger. De gångerma han har haft feber har den inte varit så hög, men han har varit gnällig och mått bättre efter panodilen.
När Lillan verkar ha ont/vara sjuk, oavsett feber. Om febern går över 39,5° rekommenderar barnsjukvården här att man ger supp även om de inte är särskilt påverkade (några säger 39°), och det är så jag har gjort.
38 räknas förresten inte som feber på ett barn; de har annan temperaturreglering än vi vuxna. Gå på hur han mår om febern inte är högre.
Paracetamol (dvs Alvedon, Panodil osv) ger inte någon avslappnande effekt, utan är endast febernedsättande och smärtstillande.
Ge febernedsättande/smärtstillande endast om barnet är påverkat.
Vi ger Panodil supp.
Är det över 38 och han är slö och inte orkar så mycket så ger jag alltid alvedon. Om han är pigg och nästan som vanligt så väntar jag. Jag håller koll på febern så den inte stiger med jämna mellanrum.
Har gett alvdeon nån gång när tänderna var på väg upp, han hade ont o kom inte till ro när han skulle sova plus atthan vaknade ett x antal ggr på natten.
jag ger alvedon när melle har så ont att det inte hjälper med tutte, eller så hög feber att han inte kan sova utan att lida av mardrömmar och det inte hjälper med bröstet. Aldrig i onödan, så sällan och liten dos som möjligt. ger oftast bara halv dos.
det finns ju faktiskt en anledning till febern, det är kroppens eget skydd!
Jag ger Fanny alvedon _Väldigt_ sällan. För några månader sen hade hon över 40 grader. Då fick hon alvedon, för att få ner febern. Eller om hon har väldigt ont.
Men när hon får feber brukar hon oftast leka som vanligt, ibland vill hon dock bara ligga och mysa, och då gör vi det.
För att göra ett långt svar kort: Jag ger henne inte gärna alvedon.