• medmera

Vem bestämmer läggtider? hjälp?

Hej,

Vad tycker ni är en bra läggtid för en 12-åring? (han fyller 13 i sommar)

Hos sin mamma har han läggtiden 22.00 på vardagar och ca 24 på helger.

Hos sin pappa och hans nya fru har han läggtid 21.00 på vardagar och 21.30 på helger.

Han är morgonpigg av sig och har inte extremt stort sömnbehov

Eftersom han har olika läggtider hos de olika föräldrarna blir det ständiga diskussioner. Båda föräldrar (och nya frun) anser "sina tider" vara de rätta och vill inte ändra sig. För att kanske komma till rätta med det här och hjälpa sonen, kanske ni kan hjälpa till med synpunkter.

Hur hade ni gjort? Vilken läggtid är rimlig? Hur mycket påverkan ska en styvmamma ha barnets läggtid?

Tack för hjälpen!!

• Svar på tråden Vem bestämmer läggtider? hjälp?
  • Ärla Minou

Tja en styvmamma ska väl inte ha någon egen påverkan så att säga. Om hon stöder sin man är väl det en sak men att själv driva frågan... kan vara tveksamt. Frågan är väl också i såfall varför hon driver frågan. För att pojken i fråga faktiskt är trött och behöver sova mer eller bara för att bråka eller av annan orsak.

Det är ju individuellt hur mycket barn behöver sova så det finns ju inget rätt och fel på det sättet. När de kliver över i tonårsperioden brukar sömnbehovet öka rätt mycket.

Hur som helst. Vad vill pojken ifråga? Han börjar ju bli så stor att han måste få ha ett ord med i laget. Och varför måste det vara lika hos mamma och pappa? Kanske bra att sova lite mer vissa veckor så han orkar sova lite mindre andra? Dvs är det värt att ha en konflikt kring det här? Vem är mest upprörd och varför?

• Rebecca Rydberg

Jag skulle väl tycka 21.00 på vardagar och 23.00 på helger sen öka till 22.00 vardag 24.00 helg när han är 14-15år. bara en åsikt.

• ElinoVilma

Jag tycker då att ni verkar ha mer rimliga läggtider med 21 på vardagar och 21:30 på helger. varför bör han vara vaken längre? Han är 12 inte 18 och kan bestämma själv!

• Vintervirrig

Ärla Minou skrev 2009-03-08 14:12:13 följande:

Tja en styvmamma ska väl inte ha någon egen påverkan så att säga. Om hon stöder sin man är väl det en sak men att själv driva frågan... kan vara tveksamt. Frågan är väl också i såfall varför hon driver frågan. För att pojken i fråga faktiskt är trött och behöver sova mer eller bara för att bråka eller av annan orsak....
    Så varför ska inte en styvmamma få tycka något om situationen i sitt eget hem? Om 12 åringen inte klarar de sena tiderna utan beter sit som en riktig pest hela dagarna för att han är för trött och ifall han tex dessutom håller resten av huset uppe för att han inte vill vara vaken själv. Ska man bara tugga i sig det och hålla sig vaken då? Så har det varit för oss, och jag som styvmamma måste också kunna bo i mitt hus.

Vi har en liknande situation, med en 12 åring som får gå isäng när han vill varannan vecka och när han är hos oss hade vi att han skulle ligga 22 på veckorna och senare på helgerna. Nu ringde han dock sin mor jämt och hotade flytta till henne om han inte fick som han ville, det hela resulterade i att han nu bor hos modern och kommer till oss vh. Är helt uttröttad och går isäng nio på fredagarna, klarar inte skolan och ser allmänt hålögd ut.

De vuxna bestämmer tillsammans vilka regler som fungerar i deras hus, utifrån hela familjens situation. Vi vet inget om TS 12årings livssituation annat än att han är vv hos sina båda föräldrar och de har otroligt olika kvällstider vilket inte kan vara bra för pojken. Spontant så verkar ju 21.30 lite tidigt på en helg, men det kan finnas en anledning till de tidiga tiderna hos fadern, tex spädbarn, skiftarbete eller något annat.

Tycker det är så tråkigt när vuxna människor inte kan sätta barnens behov framför sina egna, det blir inte roligt för de små som ska försöka bli vuxna i en omgivning som inte är det.
  • Ärla Minou
    Svar på #4
    Nu tycker jag att du högg lite för fort... Om en mamma och en pappa tycker en sak så tycker jag att det är _tveksamt_ att en styvmamma ska driva en egen linje, utan att hon då hellre ska göra gemensam sak med pappan. Vidare skrev jag att det också beror på varför hon isåfall driver frågan. Som du ser skrev jag "för att pojken faktiskt är trött och behöver sova mer" som ett alternativ. Tycka till får alla. Driva en fråga så att det blir konflikt tycker jag är en annan sak. Särskilt om man som styvmamma skulle vara den enda av alla inblandade som tycker så.
  • Höströd

Tycker 21:30 skoldagar, helger dvs fre och lör 24:00

• Höströd

Och sen angående läggtider kl 21:30 för en snart 13 åring är inte så kul, då hinner han ju inte titta på någon film om det skulle vara någon han kan se, tycker det är lite väl tidigt..och där tycker jag faktiskt att styvmamman och pappan borde jämka lite och ha det mer likt mammans tider..De där tiderna verkar ju bara vara för att de vill ha helgkvällarna för sig själva...bara som jag tror...

Det är ju taskigt mot killen att lägga sig så tidigt på en helg..min son som är 12 snart lägger sig 21:00 på vardagar och lägger sig senast 24 på fre och lör. Ibland vill han lägga sig tidigare..

• Vintervirrig
    Svar på #5
    sorry, lite grinig i frågan eftersom vi har samma tjafs hos oss... ber om ursäkt.

Det blir bara så tramsigt att det alltid låter som om det är nya kvinnans fel om det inrättas regler hos pappan att jag blir galen. Mannen kanske oxå tycker att pojken behöver gå isäng - men då är det ofta nya kvinnan som får skit för att reglerna är strängare...

Menade inte att hoppa på!
  • AnnanAnna

Min åsikt: Styvmamman och pappan bestämmer TILLSAMMANS utifrån sina behov och sonens behov hur läggtiderna ska se ut.
    Mamman bestämmer utifrån samma perspektiv hur läggtiderna ska se ut där.
    Om de blir olika så har ingen rätt att bestämma när han ska lägga sig hos den andra, precis som man inte kan vara med och påverkar regler och bestämmelser kring annat. Om man har helt olika uppfattning om läggtider, hur länge man får vara ute, vad man ska ha på sig, veckopeng o.s.v., vilket t.ex. min mans dotters två familjer har, så är det inte så mycket man kan göra om man inte kommer överens.
    Vi har ganska olika regler mot vad hennes mamma har, och det fungerar bra och oftast utan tjafs från dottern. Mamman däremot vill gärna bestämma hur vi ska ha det hos oss också, men det får hon inse att att hon inte kan.

• Ärla Minou
    Svar på #8
    Det är lugnt. Jag förstår att det här är situationer som är frustrerande. Och därmed potentiella brandbomber. Och att alla har med sig sina egna erfarenheter i baggaget. Omogna männsikor som inte kan sätta barnet i fokus finns i alla "läger". Pappor, mammor, bonuspappor och bonusmammor. Och det är inte lätt att veta var skon klämmer alla gånger, ens för de inblandade. Jag håller så mycket med dig om det du skrev i sista stycket i inlägg fyra.
Svar på tråden Vem bestämmer läggtider? hjälp?