• Velour

Bildelar från Biltema

Jag är inte alls insatt i bilar och deras funktion samt olika butiker som säljer bildelar. Men vad anser ni om att köpa bromsar på Biltema?

Jag känner en viss oro över att vår bils bromsar lagades med bromsar köpta i Biltema.

• Svar på tråden Bildelar från Biltema
  • solskina

min man skulle aldrig köpa tex bromsar på biltema.
    Delar som har med säkerhet att göra ska man köpa på en väl rekomenderad butik. En butik som man vet testar sina bildelar.
    rekomenderar
    meca
    mekonomen
    lite dyrare men man vet vad man får och dom håller längre.

(jag kan inte hellen ågot om bildelar, men min man har verkstad)

• Velour

Han som lagade vår bil jobbar i sin brors bilverkstad och säger att Biltemas grejer är bra och att de har förbättrats genom åren. Han säger att han för det mesta använder deras material. Det var också han själv som köpte bromsen. Vi fick bara betala det pris bromsarna kostade.

Men på något sätt känner jag ändå en oro. Att köpa säkerhetsprodukter från Biltema är för mig som att köpa mat från Lidl (även om många tycker att Lidl håller hög kvalitet). Känns som att man måste ha tur för att få något bra.

• Marma

maken (bilmek)brukar säga: e det för privat bruk o inte överdriven körning så e de helt ok. Har dom till våra bilar o de funkar bra. Men kör man mycket o långt eller rally o så e de inget att rekomendera då e det bätter med orginaldelar. Så går inte jämföra biltema med orginaldelar.

• Velour

Det är vad jag tror också. Men vad menar du med att man inte ska köra långt? Menar du att det är OK så länge vi bara kör runt i vår stad och inte till andra städer?

Men vet att till nästa gång ska det vara originaldelar. Strunt samma om jag inte vet mycket om bilar. Vet ju ändå lite om kvalité.

• Marma
    Velour skrev 2009-03-08 16:57:16 följande:
    Det är vad jag tror också. Men vad menar du med att man inte ska köra långt? Menar du att det är OK så länge vi bara kör runt i vår stad och inte till andra städer?Men vet att till nästa gång ska det vara originaldelar. Strunt samma om jag inte vet mycket om bilar. Vet ju ändå lite om kvalité.
    Typ att man kör minst 50mil om dagen året runt typ. då slits ju delarna mer liksom. Vi kör med våra bilar upp o ner till sthlm(45mil) 1 gång i veckan o runt häromkring o de håller, Aldrig hänt nåt i förtid eller nåt annat....vi tycker de funkar lika bra som de på verkstäderna.
  • solskina

Det första min man gör, sedan om det är rätt eller inte, är att montera ner bromsarna på våra bilar som vi köper, för att veta vad det är som sitter på.

Han vill veta att det är bra grejor.

visa saker ska det vara kvalité på så är det bara. men visst är det bra om pengarna tryter.
    Vi har även vänner som tar med delarna hit som är köpta på biltema och då säger min man att det är ok, men han troligtvis skulle kunnat köpa till samma pris på sin butik för han har rabatter där.

• Velour

Bra av din man.

Och bromsar är ju livsviktigt att de är bra. Vi får väl se hur det blir med dessa bromsar.

solskina skrev 2009-03-08 17:03:57 följande:
    Det första min man gör, sedan om det är rätt eller inte, är att montera ner bromsarna på våra bilar som vi köper, för att veta vad det är som sitter på. Han vill veta att det är bra grejor. visa saker ska det vara kvalité på så är det bara. men visst är det bra om pengarna tryter. Vi har även vänner som tar med delarna hit som är köpta på biltema och då säger min man att det är ok, men han troligtvis skulle kunnat köpa till samma pris på sin butik för han har rabatter där.
  • Velour

Ok. Vi bor i Linköping, så det blir inte så många mil om dagen ändå. Och till andra städer åker vi väldigt sällan (har ingen tid över).

SmåläningsMamman skrev 2009-03-08 17:01:47 följande:
    Typ att man kör minst 50mil om dagen året runt typ. då slits ju delarna mer liksom. Vi kör med våra bilar upp o ner till sthlm(45mil) 1 gång i veckan o runt häromkring o de håller, Aldrig hänt nåt i förtid eller nåt annat....vi tycker de funkar lika bra som de på verkstäderna.
  • racer x
    SmåläningsMamman skrev 2009-03-08 16:54:21 följande:
    maken (bilmek)brukar säga: e det för privat bruk o inte överdriven körning så e de helt ok. Har dom till våra bilar o de funkar bra. Men kör man mycket o långt eller rally o så e de inget att rekomendera då e det bätter med orginaldelar. Så går inte jämföra biltema med orginaldelar.
    Till rally duger inte ens originaldelar. Motoroljan är statoils oljor både till bil och mc.
  • Marma

racer x skrev 2009-03-08 18:12:52 följande:

Till rally duger inte ens originaldelar. Motoroljan är statoils oljor både till bil och mc.
    Nä, det tror jag de flesta förstår men maken har tävlat o då sett en del som andvändt biltemas grejer till bilarna o som sagt det funkar ju inte alls. Men de fattade tydligen inte varför delarna inte höll...:P Men han brukar nog säga så för de idioter han sett....
Svar på tråden Bildelar från Biltema