• Velour

Bildelar från Biltema

Jag är inte alls insatt i bilar och deras funktion samt olika butiker som säljer bildelar. Men vad anser ni om att köpa bromsar på Biltema?

Jag känner en viss oro över att vår bils bromsar lagades med bromsar köpta i Biltema.

• Svar på tråden Bildelar från Biltema
  • Janna86

Lite komiskt att jag lyckades läsa just de här. Min sambo fixade just bromsarna på våran bil idag, men delar från endast Biltema!
    Så fort de handlar om bil och bildelar rådfrågar jag min pappa som har jobbat på verkstad och med bilar på fritiden i ja, jag vet inte hur många år! Och når jag frågade honom om vad han trodde om att köpa på Biltema fick jag till svar: Ja, varför inte? Ett företag kan ju inte bli större och större och fortsätta sälja om prylarna är dåliga..
    Biltemas delar precis som ex mekonomen måste väl testas och godkännas för att få säljas, eller??

• viktor

biltema har vissa bra produkter, och vissa dåliga.
    vad menar du med bromsar? belägg? skivor? ok?
    beläggen funkar bra, skivorna kan bli skeva om man kör hårt, och oken funkar fint

• Racer

Biltema köper in produkter från flera olika tillverkare.
    Vi körde en tävlingsbil på en bana och körde slut på bak-bromsarna.
    Biltema hade bromsbelägg, vi testade, dom håll två timmar.
    Nu är inte det representativt för gatkörning då vi bromsar hårdare och oftare.
    Men, bromsbelägg har olika friktonskoefficienter, dvs längre/kortare bromssträckor.
    Personligen skulle jag välja annat än Biltema när det gäller bromsbelägg.
    visst, nedan är inte bromsbelägg, men en kvalitetsprodukt från Biltema

tinyurl.com/b45zcw

• Rabarbapuppa

De (Biltema) är bra på mycket. Jag använder verktyg som farsan köpte på Biltema för över 30 år sen, typ hylsnycklar, fasta nycklar, mejslar etc. Har aldrig haft bättre verktyg, de är lika bra nu som när de var nya. Helt kanon. När det kommer till vanliga slitdelar till vanliga hederliga svensson-bilar finns det ett stort och bra utbud på Biltema, och jag har aldrig haft nåt problem alls med deras grejer. Avgassystem, tändstift, filter, chassie-detaljer, ja you name it.

Att prata bana och racing är inte ens värt att ta upp i detta ämne, ingen som kör bana kör med slitdelar från Biltema. De kör inte med Meca eller Mekonomen heller, men möjligtvis köps delarna via Meca eller Mekonomen, men det är alltid proffsgrejer från andra farikat.

Nej jag måste säga jag har bra erfarenhet av Biltema (eller Feltema som jag lite skämtsamt brukar säga)

/Puppa

• Racer
    Svar på #14
    Dom äldre biltema verktygen håller betydligt bättre kvalitet än de nya.
    Precisionen i spärrskaften är rätt usel, avbitar tängerna är usla, domkrafterna är inte heller så bra.
    Spolarvätska och torklarblad är dom bra på.
  • Velour

Vet inte vilka delar det var. Men egentligen spelar det nog ingen roll efter ditt svar. Det verkar positivt vilken del det än gällde. Vi kör inte hårt heller.

viktor skrev 2009-03-08 21:23:59 följande:
    biltema har vissa bra produkter, och vissa dåliga. vad menar du med bromsar? belägg? skivor? ok? beläggen funkar bra, skivorna kan bli skeva om man kör hårt, och oken funkar fint
  • Velour

Tack för alla svar. Tänk att det blev så många

Det var bromsbeläggen vi bytte. Vi har en Audi A-4 kombi. Hoppas att beläggen från Biltema (eller Feltema enligt Puppa ) kommer att funka ett bra tag framöver iallafall.

• viktor

okej, ni ska inte behöva oroa er. Det är ändå rätt skarpa krav på broms delar, och biltemas är ju godkända, så det är ingen fara.

• Racer
    Svar på #18
    Vem har godkänt Biltemas bromsar?
  • Losan

Var tillverkas t.ex. Biltemas belägg, undrar jag? Har hört så mycket om deras belägg. Vissa tycker de är för hårda, andra för mjuka... vad är det för grejer egentligen?

• Danne74

Det är olika tillverkare som gör olika saker till Biltema, inklusive bromskomponenter.

Biltema är billigt men man vet inte alltid vad man får när man handlar där, vissa saker är utmärkta andra är mindre bra.

Då dåliga bromsdelarna jag har köpt från Biltema är främst belägg som gnisslar samt skivor som slår sig och blir skeva. Andra bromsdelar till andra bilar har fungerat perfekt.

En drivknut som jag köpte en gång hade usel passning, den var jag tvungen att sätta upp i svarven och putsa till för att den överhuvudtaget skulle passa, men så kom den ju också packad i en kinesisk dagstidning inuti den gulbruna kartongen..

• Dripknot

Tycker det var lite oroväckande att en säljchef på Biltema uppgav i ett reportage att han visste att Biltemas takboxar inte var något vidare kvalitetsmässigt. Aftonbladet hade gjort ett takboxtest inför sportlovet och Biltemas takbox fick bottenbetyg.

Om den där säljchefen nu var så j*vla medveten om den tveksamma kvalitén på Biltemas takboxar så finner jag det nonchalant mot kunderna att inte plocka bort den ur sortimentet! Bättre att ta bort en produkt än att sälja billigt skit som i testet även klassades som rent av livsfarlig vid kraftig inbromsning! Skidor och annat löst i boxen spräckte plasten och flög ur.

• Velour

Tack för era svar. Jag har kört lite med bilen idag. Än så länge lever jag Men vi får väl helt enkelt se hur länge bromsarna håller. Endast genom egen erfarenhet kan jag nog säga hur Biltemas bromsbelägg har funkat för oss.

Men det känns ändå skönt att få ta del av allas erfarenheter och åsikter. Behövs alltid!

• malin10

vi köper alla bildelar som finns på biltema, sen får man kolla priser men vad begär man av en volvo 740 det är en biltema bil :)

Svar på tråden Bildelar från Biltema