• Anonym (*orolig*)

Någon här som har/haft magkatarr?

Har precis idag fått reda på att jag har  magkatarr..har fått tabletter som jag ska ta i 2 veckor...Har lite frågor att ställa er

När ni fick reda på att ni hade magkatarr..hur gick eran  undersökning till då?
    Fick ni  nån medicinering/vad?
    Hur  har ni mått  under magkatarren..vilka symptomer?
    Hur lång tid tog det innan ni blev friska?
    Gick det så långt att det utvecklades till magsår?
    Levde ni som vanligt under  sjukan eller  ändrade ni livsstil?

• Svar på tråden Någon här som har/haft magkatarr?
  • Smurflovve

jag fick omeprazol, jag har det lite till och från, kan få akut ont under nätterna är väl delvis stressmage. har ont i epigastriet och kraftigt illamående, yrsel och skakningar...Omeprazolen ska jag ta i 2 veckor sedan vid behov, men är rätt dålig på att ta dem... lycka till!

• sasssyy

jag kan säga så här..jag fick diagnosen när jag var 8 år gammal.. och det tog många år innan jag blev friskare.. någon medicin fick jag aldrig däremot lite preparat för att lugna ner magsyran.

När jag blev vuxen och fick eget hushåll så lärde jag mig en hel del. Jag undviker kaffe, stekt mat, starkt kryddad mat,fet mat, tomater och äpplen när jag känner att jag är på väg att få ett skov. Frisk tror jag aldrig att jag blir helt, det tror jag inte man blir helt enkelt men symptomfri, sen känner jag av det ibland med kramper och sura uppstötningar, något som iof blivit helt klart bättre sen jag opererade bort min gallblåsa.

Man måste nog ändra livsstil ganska så radikalt. Det är ju stressrealterat, jag försökte mig på både yoga o meditation men helt ärligt så blir jag bara MER stressad av sånt, det liksom kliar i hela kroppen på mig, men det funkar nog för andra.

Vad jag har förstått så är det ju väldigt olika hur lång tid det tar innan det utvecklas till magsår, om ens någonsin. Men nu har du ju fått medicin och jag antar att läkaren gav dig förhållningsregler och kostinformation, annars kan du ju försöka få tid hos en dietist som kan hjälpa dig.
    Det jag fick veta var att undvika alla de saker jag nämnde i början.. var försiktig med för mycket fibrer också (underligt nog men det har nog tt göra med att magen får jobba så hårt då) dricka mycket vatten och ligga lågt med kolsyrat och sött... ett ganska tråkigt liv med andra ord.

• jagäraf

Min dotter har just haft magkatarr. Hon fick ranitidin att ta 2 ggr/dag och det gick över efter ett par veckors medicinering. Hennes symtom var halsbränna och kraftig magvärk speciellt när hon ätit ägg, då kräktes hon också.

Hon fick inga speciella matregler, bara undvika alkohol och cigaretter men det var inga problem så att säga

Jag hade magkatarr en gång och då kändes det som riktigt kraftiga hungersmärtor som ett bälte mitt i magen.

• LaFontaine

Jag har numera mer eller mindre kronisk magkatarr efter alldeles för många sådana attacker. Jag har valt att inte ändra livsstil. Det enda jag gör är att inte dricka för mycket kaffe, inte dricka juice, inte dricka vitt vin och inte äta varken fibrer eller för fet mat. Ibland syndar jag och då mår jag dåligt i ett par dagar. Någon större uppoffring är det inte.

Mina symptom är halsbränna, illamående, magvärk (inte så farligt mycket av det) och illamående, ett mycket underligt illamående som liksom bränner i magen.

Någon gång fick jag omeprazerol och visst hjälpte det, men magkatarren kom ändå tillbaka efter en tid.

• Anonym
    LaFontaine skrev 2009-03-08 18:23:28 följande:
    Jag har numera mer eller mindre kronisk magkatarr efter alldeles för många sådana attacker. Jag har valt att inte ändra livsstil. Det enda jag gör är att inte dricka för mycket kaffe, inte dricka juice, inte dricka vitt vin och inte äta varken fibrer eller för fet mat. Ibland syndar jag och då mår jag dåligt i ett par dagar. Någon större uppoffring är det inte. Mina symptom är halsbränna, illamående, magvärk (inte så farligt mycket av det) och illamående, ett mycket underligt illamående som liksom bränner i magen. Någon gång fick jag omeprazerol och visst hjälpte det, men magkatarren kom ändå tillbaka efter en tid.
    Så du klarar dig helt utan mediciner?
  • Anonym

Jag har haft åtskilliga magkatarrer. Jag får skitont mellan revbenen och under vänster revben. Sura uppstötningar osv. Har fått olika mediciner men det som hjälpt bäst var Nexium. Oftast behövs ingen speciell undersökning eftersom jag vet precis när det sker. Men de brukar känna på magen och ibland ta prover för att utesluta magsår. Har även gjort gastroskopi för att utesluta magsår och annat!

• LaFontaine
    Anonym skrev 2009-03-08 18:53:39 följande:
    Så du klarar dig helt utan mediciner?
    Jag knaprar lite nexium eller losec mups vid behov. Likaså tuggar jag Novaluzid då och då, men inget på regular basis. Jag är inte så pigg på mediciner och undviker sådana så gott det går.
  • Anonym
    LaFontaine skrev 2009-03-08 19:11:34 följande:
    Jag knaprar lite nexium eller losec mups vid behov. Likaså tuggar jag Novaluzid då och då, men inget på regular basis. Jag är inte så pigg på mediciner och undviker sådana så gott det går.
    Ok... för jag har kronisk magkatarr.. och jag äter Omeprazol varje dag.. och har gjort det i flera år.... jag klarar mig inte utan dom...
  • sasssyy
    Anonym skrev 2009-03-09 07:46:10 följande:
    Ok... för jag har kronisk magkatarr.. och jag äter Omeprazol varje dag.. och har gjort det i flera år.... jag klarar mig inte utan dom...
    Men det är ju inget vidare, du slår ju helt ut kroppens egna funktioner att klara av nedbrytning av mat om du äter sån medicin varje dag.
    Har du försökt att trappa ner och samtidigt ändra dina matvanor och levnadsvanor radikalt,?
    Min mamma levde likadant men när hennes läkare fick veta detta blev han skogstokig och gav henne ett matschema att följa för att bli av med magkatarren. Nu var hon på tok för bekväm för att ens tänka tanken att lägga om maten Men om du försöker att leva på kokt fisk och ris, vitt mjukt bröd, milda grönsaker och frukter och inga juicer och kaffe alkohol eller tobak under två-tre veckor så lovar jag dig att du kan leva utan medicinen och bara ta den någon gång när du får ett skov
  • Anonym (21)

jag hade ont i flera år innan jag kolla upp det.
    Det är ju så olika för alla hur ont man får.
    Jag fick omeprazol som medicin.
    man får otroligt ont mellan revbenen typ.
    Vissa får så ont att dom inte ens kan kliva upp ur sängen ..
    menast andra akn få lite lättare.
    har aldrig haft magsår men min magkatarr kommer tillbaka så fort jag stressar lite för mkt eller har för mkt runt omkring mig.
    Håller mig borta från kaffe och sådant med mkt syror i som kan förvärra det.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-03-09 08:48:05 följande:
    Men det är ju inget vidare, du slår ju helt ut kroppens egna funktioner att klara av nedbrytning av mat om du äter sån medicin varje dag.Har du försökt att trappa ner och samtidigt ändra dina matvanor och levnadsvanor radikalt,?Min mamma levde likadant men när hennes läkare fick veta detta blev han skogstokig och gav henne ett matschema att följa för att bli av med magkatarren. Nu var hon på tok för bekväm för att ens tänka tanken att lägga om maten Men om du försöker att leva på kokt fisk och ris, vitt mjukt bröd, milda grönsaker och frukter och inga juicer och kaffe alkohol eller tobak under två-tre veckor så lovar jag dig att du kan leva utan medicinen och bara ta den någon gång när du får ett skov
    Jag har provat... men det går inget vidare...halsbrännan svider som galet....Men jag kan kanske prova trappa ned och ta bara en tablett varannan dag...?
  • sasssyy

Jag har också kronisk magkatarr.. och den blommar upp så fort jag missköter den, men jag skulle ALDRIG knapra medicin varje dag. När det är riktigt dåligt så är jag såå kass att jag inte kan andas pga smärtan i revbenen (precis som du har) och så krampar det i magen.

DÅ tar jag medicin. Jag är en otrolig slarver med maten och jag är överviktig men jag har lärt mig känna min kropp och är jag i en stressig period så lägger jag om maten, kaffe dricker jag i mängder men drar ner lite då jag närmar mig ett skov.
    Att äta medicin varje dag förvärrar faktiskt ditt tillstånd i det långa loppet, eftersom du slår ut kroppens egna funktion att styra magsyran, du borde försöka trappa ner för din egen skull, om inte annat för att det ska bli billigare. Du borde vare mer rädd om din kropp och låta den lära sig sköta sig på det sätt den är "programmerad" att göra och bara hjälpa till och stötta upp när det verkligen behövs. Trappa ner unde semester tex och försök att sluta med medicin varje dag. Finns ingen läkare i världen som förordar det.

Sen magsår, alla har inte anlaget för det, vi som har haft magkatarr många långa år borde egentligen ha fått magsår för länge sen, men vi är ju flera här som inte har det trots nästan livslånga magkatarrer. Sen finns det dem som får magsår utan att ha föregående katarrer.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-03-09 09:03:42 följande:
    Jag har också kronisk magkatarr.. och den blommar upp så fort jag missköter den, men jag skulle ALDRIG knapra medicin varje dag. När det är riktigt dåligt så är jag såå kass att jag inte kan andas pga smärtan i revbenen (precis som du har) och så krampar det i magen.DÅ tar jag medicin. Jag är en otrolig slarver med maten och jag är överviktig men jag har lärt mig känna min kropp och är jag i en stressig period så lägger jag om maten, kaffe dricker jag i mängder men drar ner lite då jag närmar mig ett skov.Att äta medicin varje dag förvärrar faktiskt ditt tillstånd i det långa loppet, eftersom du slår ut kroppens egna funktion att styra magsyran, du borde försöka trappa ner för din egen skull, om inte annat för att det ska bli billigare. Du borde vare mer rädd om din kropp och låta den lära sig sköta sig på det sätt den är "programmerad" att göra och bara hjälpa till och stötta upp när det verkligen behövs. Trappa ner unde semester tex och försök att sluta med medicin varje dag. Finns ingen läkare i världen som förordar det.Sen magsår, alla har inte anlaget för det, vi som har haft magkatarr många långa år borde egentligen ha fått magsår för länge sen, men vi är ju flera här som inte har det trots nästan livslånga magkatarrer. Sen finns det dem som får magsår utan att ha föregående katarrer.
    Jag förstår vad du menar.. men är det inte möjligt att jag redan har slagit ut min naturliga kropps sätt att hantera detta? Jag har ju ätit Omeprazol/Losec dagligen sedan 2001..... Eller finns det en chans för min kropp att återhämta sig?

Jag är överviktig och äter väl en ganska dålig mat.... Jag VET att det är fel, men i min stessiga värld mår jag tillfälligt bättre av att äta....
  • sasssyy

kroppen är sanslös på att återhämta sig..titta bara på rökare om de slutar så växer flimmerhår ut igen..

Jag är också väldigt överviktig så jag vet att det går att leva med magkatarr utan att behöva medicin.

Ett tips är ju (du har säkerligen hört det förr) att försöka gå ner i vikt.. har man övervikt så har man mycket lättare för att få magkatarr och magsyra stiger lättare upp i halsen, det kan räcka med att gå ner 10% av sin vikt.

Sen är det ju så att den mat du bör fokusera på för att bli av med din katarr är också mat som kommer att få dig att tappa vikt, det gäller att vara beslutsam, precis som vid viktnedgång men jag märkte att det var väldigt mycket lättare att ha en magkatarr att fokusera att bli fri från än att fokusera på viktnedgång.. psykologi helt enkelt.

Börja med att som någon skrev trappa ner och ät varannan dag.
    Finns lite tips för att slippa uppstötningar och halsbränna på morgonen... att man har en liten skorpa eller bit vitt bröd vid sängen som man tuggar i sig LÅNGSAMT !! Innan man sätter sig upp.

Sen MÅSTE du se över din livssituation, att vara överviktig, ha magkatarr och leva stressigt. det är som att ge sig själv hjärtproblem direkt. Var rädd om dig och försök att lägga om livet lite. Bara stressen minskar så kommer du märka en förändring.
    Just nu är du ju i ett ekorrhjul, du stressar för att du har magkattar och är överviktigt och därför äter du och då blir du mer överviktig, mer stressad och mer sjuk......
    Vänta tills du har en längre period ledigt och försöka att trappa ner. Jag kan leta lite matrecept åt dig om du vill och maila till dig.

Motion är viktigt, men som magkatarrsjuk får man vara lite försiktig så man inte tar ut sig, korta lugna promenader- inte löpning (funkar iaf inte för mig närjag har ett skov för då får jag ondare).

Just nu är du inne i ett tablettberoende och sånt är ALDRIG bra.
    Undvik lightprodukter, sånna med sötningsmedel för de ökar på magsyran och förvärrar

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-03-09 09:35:00 följande:
    kroppen är sanslös på att återhämta sig..titta bara på rökare om de slutar så växer flimmerhår ut igen..Jag är också väldigt överviktig så jag vet att det går att leva med magkatarr utan att behöva medicin.Ett tips är ju (du har säkerligen hört det förr) att försöka gå ner i vikt.. har man övervikt så har man mycket lättare för att få magkatarr och magsyra stiger lättare upp i halsen, det kan räcka med att gå ner 10% av sin vikt.Sen är det ju så att den mat du bör fokusera på för att bli av med din katarr är också mat som kommer att få dig att tappa vikt, det gäller att vara beslutsam, precis som vid viktnedgång men jag märkte att det var väldigt mycket lättare att ha en magkatarr att fokusera att bli fri från än att fokusera på viktnedgång.. psykologi helt enkelt.Börja med att som någon skrev trappa ner och ät varannan dag.Finns lite tips för att slippa uppstötningar och halsbränna på morgonen... att man har en liten skorpa eller bit vitt bröd vid sängen som man tuggar i sig LÅNGSAMT !! Innan man sätter sig upp.Sen MÅSTE du se över din livssituation, att vara överviktig, ha magkatarr och leva stressigt. det är som att ge sig själv hjärtproblem direkt. Var rädd om dig och försök att lägga om livet lite. Bara stressen minskar så kommer du märka en förändring.Just nu är du ju i ett ekorrhjul, du stressar för att du har magkattar och är överviktigt och därför äter du och då blir du mer överviktig, mer stressad och mer sjuk......Vänta tills du har en längre period ledigt och försöka att trappa ner. Jag kan leta lite matrecept åt dig om du vill och maila till dig.Motion är viktigt, men som magkatarrsjuk får man vara lite försiktig så man inte tar ut sig, korta lugna promenader- inte löpning (funkar iaf inte för mig närjag har ett skov för då får jag ondare).Just nu är du inne i ett tablettberoende och sånt är ALDRIG bra.Undvik lightprodukter, sånna med sötningsmedel för de ökar på magsyran och förvärrar
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Någon här som har/haft magkatarr?