plutten82 skrev 2009-03-08 22:43:28 följande:
Jag fick en SR grad 4 med första barnet. En barnmorska gav mig yttre press på magen för att jag skulle slippa sugklocka. Fick höra av en kompis som arbetat på förlossningen att de aldrig gav yttre press till först-föderskor och att det troligen var därför jag fick en SR. Jag är nu gravid med andra och jag ville egentligen inte föda med kejsarsnitt. Blev jätteledsen när alla läkare rekommenderade mig det, men nu har jag bestämt mig för kejsarnitt ändå. Det har inte varit några konstigheter hittills, men har å andra sidan bara pratat med min bm på mvc än så länge. Vore konstigt om det skulle vara problem att få kejsarsnitt nu när alla sa att det inte ens var tänkbart med vanlig förlossning för min del, men det går ju å andra sidan inte att tvinga någon. Har hört att det är MYCKET stor risk att bli inkontinent, även om man inte blir det direkt efter förlossning så finns stor risk att bli det när man är äldre. Jag har dessutom hört att jag inte får ha analsex, inte för att det är någon förlust direkt, men jag får inte ha mer "belastning" av något slag där. Angående din teori om att det borde vara skörare tror jag stämmer. En läkare berättade för mig att min hud och ringmuskel är mycket känsligare och inte lika hållbar nu när jag sytt. Har inte läkarna rekommenderat dig till något?
Hejsan!
Typiskt att de var tvungna att ge yttre press... Stackare...
Har också hört om det här med analsex och risken för inkontinens senare i livet. Surt... (iaf det med inkontinensen ;))
Jo, läkarna har rekommenderat snitt. Saken är den att jag egentligen inte vill förlösas med snitt, utan vill gärna föda vaginalt igen. Är dock så rädd för att spricka...
Är ju inte gravid ännu ska tilläggas, utan tänker på framtiden bara.
Vill bara veta hur stora riskerna är att få stora bristningar utan "hjälpmedel" dvs; sugklocka, yttre press m.m. Tänkte om nästa förlossning går smidigare, om man slipper hjälpmedel, och om man då slipper brista.
Fast man kan ju ALDRIG veta...
Hur längesen är det du födde och vilka besvär har du nu?