• MichelleS

Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?

Skulle gärna vilja veta hur en sterilisering tillgår eller kastrering, har ingen som helst aning, förutom på hanar då.

Det är så att min hona är 8 månader, men hon inte visat någon tedens till att hon löper ennu.
    Problemet är ju den att hon kan vara dräktig fast jag inte märkt det.
    Var ju kattvakt till en hane för säkert 2-3 veckor sedan och han försökte hoppa på henne väldigt ofta, men hon undvek honom och försökte få bort honom hela tiden.
    Men kan kan ju aldrig vara säker, så därför vill jag göra något åt saken innan det kanske är försent.

Hur sent kan man göra abort, eller ja sterilisering?
    Tydligen kan man ju göra det fast honan är dräktig om jag har rätt.
    Sen vad kan kostnaden ligga på sånt här?

• Svar på tråden Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?
  • Maria Machin

det är en katt hona förstår ja?! Det beror ju på vart du bor och vilken vet du besöker. Här på ladsbygden går det på ca 600kr

• Diva

Hej,
    Man steriliserar inte längre honor utan kastrera, precis osm med hanar. Det innebär att man tar bort hela livmodern och fortplantningsorganen och honan kommer därmed inte löpa mer.
    Du ska kastrera henne så fort som möjligt då livmodern blir mer och mer blodfyld ju längre dräktigeheten fortgår. Men 3 veckor är inag problem.
    Kastrering av hona går till så (på de flesta veterinärstationer) att du lämnar in din katt, som varit på svält sen kvällen innan, på morgonen. Honan sövs och kastreringen utförs genom antingen ett litet buksnitt eller flanksnitt. Själva ingreppet är ett rutiningrepp och går mycket snabbt. Honan sys ihop med ett par stygn som man antingen tar bort själv hemma efter 10 dagar eller så åke rman tillbaka och låter en djursjukvåradre ta bort dom. Katten väcks från narkosen och ska stanna i bur tills de är stabila nog att gå utan att snubbla. Ofta är de ganska pigga redan då man hämtar dem. En katt repar sig i regel mycket snabbt från narkos och själva ingreppet också. Efter någon dag är de sig själva igen, och äte roch dricker osm vanligt. Många behöver inte ens ha tratt för att låta bli såret. Om din katt lider av tratt men ändå är på sina stygn kan du dra på henne en strumpa istället, så kommer hon inte åt.
    Iom att din katt kan vara dräktig skulle jag boka tid omgående. Lycka till!

• Mynta

Du har ju redan fått ett bra svar, men jag måste skicka en eloge till dig för att du väljer att kastrera honan och abortera eventuella foster! Jättebra, fler oönskade huskatter behövs inte. Lycka till!

• MichelleS
    Svar på #1
    Det var ju faktiskt inte så farligt.
    Ja det är en hona!

Fick reda på att det kostar 800 kr här hos en privat men tycker det låter dyrt endå.
    Vad jag vet så ligger vanlig djursjukhus på ett ungefär samma pris.
    Kanske är bättre att ringa till dom isådannfall, hmm man kanske kan söka annars.
  • MichelleS
    Svar på #2
    Tack för ett jättebra svar :)

Vet du på ett ungefär hur fort fosterna blir till efter själva parningen?
  • MichelleS
    Svar på #3

Det är nog därför att jag tog hand om hennes mamma som då var ungefär i samma ålder 9 månader höggravid. Då hennes ungar skulle ta död på valde jag att i allafall försöka att ge de ett tryggt stabilt hem och de fick de, alla fem små kattungar :)

Så jag vet hur det är, tur är väl det kanske.
    Vissa bryr sig ju knappt om deras djur, stackars små liv!

• MichelleS
    Svar på #2
    Men nu blev jag intresserad av vad det är för skillnad mellan kastrering och sterilisering?
  • Diva
    MichelleS skrev 2009-03-09 13:26:43 följande:
    Men nu blev jag intresserad av vad det är för skillnad mellan kastrering och sterilisering?
    Vid sterilisering skärs bara äggledarna av, och vid kastrering avlägsnas äggstockar och/eller livmoder. Vid sterilisering fortsätter honan löpa vilket inte är så kul.
  • MichelleS
    Svar på #9
    Jaha okej. Då är det ju värt att kastrera direkt då.

Det är ju dubbelt dyrare än att kastrera hanar, men dert är väl större ingrepp så beror väl på det
Svar på tråden Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?