• men lätt

måste man ha aktiviteter jämt???

hallå där...
    har en bebis på 2 månader och är mammaledig.
    har aldrig varit en jättesocial person som lätt får nya vänner och trivs rätt bra med att vara hemma och mysa med min bebis. såklart vi går ut på promenader, besöker bvc och handlar å allt sånt men oftast ensamma eftersom jag inte känner några andra som är hemma på dagarna.
    på kvällarna är såklart min kille/pappan hemma med oss och helgerna är alltid fulla med besök osv vidare. ja ni kanske undrar vart jag skall komma med detta...jo, så fort jag träffar någon så undrar de vad vi har för oss på dagarna. jag säger som det är och alla utan undantag verkar tycka så synd om oss. liksom men ni MÅSTE ju träffa folk! måste vi det verkligen?
    är det synd om min bebis som oftast inte träffar andra än sina föräldrar i veckorna??
    jag önskar att man kunde få vara som man är och att inte allt jämt skall vara en tävling i social kompetens!
    ni kan väl ge er mina tankar...

• Svar på tråden måste man ha aktiviteter jämt???
  • Jesster

Bebisen behöver verligen inga aktiviteter, de är för föräldrarna och har man inget behov av dom så skippar man dom.

Jag har aldrig varit aktiv med mina barn. Promenader har det väl mest blivit. Inga öppna förskolor, inga babysim, ingen rytmik o.s.v. Jag är inte så social så sådana saker är inte min grej.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Gemelas

Det är väl jätteskönt för din lilla bebis att få vara i lugn och ro med sin mamma/sina föräldrar. De behöver verkligen ingen extra stimulans eller träffa massa annat folk när de är så små.
    Aktvititeter som tex öppen förskola är ju egentligen mest för föräldrarna som kanske vill träffa andra som oxå är lediga på dagarna.

• Pallas

Det vågar säga att det är betydligt vanligare med överstimulering av bebisar än med understimulering. Allt ert barn bahöver i dagsläget är att se era ansikten och känna er hud. Med tiden ökar barnets behov av att träffa andra, för att utveckla samspel och förståelsen för sociala regler, men det är inte förrän i treårsåldern.

• Eka80

Jag hoppas verkligen inte barnet tar skada för jag är heller inte med på några sociala aktiviteter under veckorna. Jag gillar inte tanken på att umgås med okända människor bara för att vi alla har det gemensamt att vi har barn (mammagrupper). Jag anser att jag och min lillplupp kan aktivera oss själva med att exempelvis promenera, sjunga och dansa eller vad vi nu tar oss för under dagen.

Så jag har, precis som du, haft mina funderingar kring detta. Du är i alla fall inte ensam :)

• men lätt

skönt att höra att det är helt ok och att vi är flera. får väl försöka ignorera allas kommentarer. jag är som jag är och vill inte tvingas till konstlade relationer för att andra tycker att det ska vara så. det är ju jobbigt att gå omkring och känna sig misslyckad när man egentligen bara ska ha det mysigt!!
    tack tjejer...det känns lite bättre nu. :)

Svar på tråden måste man ha aktiviteter jämt???