• MissJen

Järn-medicin för förtidigt födda?

Hejsan.
    Har en liten fråga.
    Min son föddes i vecka 35 och när vi blev utskrivna från neontal och fick åka hem så fick vi järn medicin utskrivet till honom. De sa att alla förtidigt födda får de. Men min kompis dotter fick det inte =/
    De sa att han skulle ta de i ett år. Nu är han ett halvår och han har fått sluta med de.
    Är de någon som känner igen det här eller? Någon som också fått de?

Mvh Jennie

• Svar på tråden Järn-medicin för förtidigt födda?
  • Jannabus

Mina tjejer fick Niferex från födseln, och till det att de var 5 månader..

• Emmis 2008

Min kompis har en för tidigt född och hon äter extra järn. Hon är 10 månader nu tror jag. Vet inte hur länge hon ska äta det dock.

• ElinOlsson

Vpr tidiga son fick äta järmtillskott i 6 månader. Han är född i v 31+3.
    Kontakta er läkare om ni funderar, det kanske inte behövs för ert barn.

• piggelinis

Min kille (oxå v. 35) har fått niferex, som han ska ha i 4 månader

• MissJen

Niferex fick min son med. Ja försökte få tag på den läkaren vi hade men han hade gått i pension. Fick prata med en annan. O han sa ju att vi kunde sluta med de utan att ens ha kollat på ungen eller frågat någe. Vilket ja tycker va ganska konstigt.

• Anemia

Vi fick järndroppar med, men när lillan började äta NAN2 vid 3 månaders ålder (endast) behövde vi inte ge det mer.

hatar nya FL layouten!
  • Syster C

hej!
    hittade detta, kanske ger klarhet, fast det är ju skumt om din kompis barn inte fick det.
    Från SÄS-hemsida

Blodet
    Det prematura barnet bildar inte nya blodkroppar i den takt som behövs, därför kan barnet behöva tillskott vid upprepade tillfällen i form av blodtransfusioner. Barnen får hjälp med nybildning av röda blodkroppar genom tillskott av järn och ibland även Eprex (Erytropoetin).
    Först upp mot fullgången ålder börjar den egna produktionen av blodkroppar att komma ikapp

• cloudberry79

Sonen fick äta Niferex till 6 månader okorr, eftersom han behövde flera blodtransfusioner under neovistelsen och hade låga Hb-värden. Kanske din kompis barn hade så bra värden att de inte tyckte det behövdes?

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • MissJen
    Svar på #8
    ingen aning. ja kan inte minnas heller att de sa till oss varför våran son fick de.
  • bollanmollan

vi fick inget, konstigt.

• Proletariatet

Som jag förstått det på läkarna behövs de extra tillskotten med niferex och protovit när barnet inte hunnit få de "doserna" från mamman medan de legat i magen.

Dottern född i v.24+1 fick, sonen född i v.35+1 slapp, jag hade redan hunnit "ge" honom det.

• MissJen

Botebotrollen: Ja fick min son i vecka 35, så då borde ju ja oxå redan ha hunnit "ge" honom tycker man ju.

Svar på tråden Järn-medicin för förtidigt födda?