• cic

risvälling utan mjölk?

tänkte köpa rismjöl och göra egen välling till Vera som är komjölksallergiker. Måste väl gå att göra och ha i mjölkersättning. Någon som gjort det?

• Svar på tråden risvälling utan mjölk?
  • Vickan

Japp det funkar du får köpa risenta´s rismjöl. Hur gammal är hon?

detta gör jag och då har jag nutramigen som Ersättning

2 tsk rismjöl (vill man ha tjockare så är det bara att öka efterhand)
    2 dl vatten
    6 mått nutramigen
    ev 1 tsk socker (beror på om hon tar nuttran dåligt)

Blanda kallt vatten och rismjöl. Låt koka upp samt sjuda någon minut. Låt blandningen svalna till ät temperatur. Vispa i nutramigen pulvret..

Har du frågor eller vill ha mer recept så hör av dig

• cic

tack för receptet

Hon får Prosobee. Brukar du ha i lite fett i vällingen, typ olija?

Hon är 8 månader.

• Vickan

Nej det brukar jag inte ha.. Men man ska visst ha det om barnet kräver lite mer.. Men när jag börjar med lite mer vanlig mat (hon hatar det) så har jag nog en skvätt olja i för att "smörja" magen lite så att hon kan bajja lite lättare.. Prosobee hur kom det sig att du fick det???

• cic

jag vet inte varför läkaren skrev ut prosobee. Prosobee är ju gjort på sojaprotein och vad jag nu har förstått så kan man bli allergisk mot soja om det äts mycket.

"en skvätt olja i för att "smörja" magen lite så att hon kan bajja lite lättare.":
    jaha, så oljan har den effekten också

• Vickan

Ja olja kan man ha en skvätt i vällingen om dom har lite problem med magen.. Precis som du säger får dom mycket soja kan dom bli allergiska mot det också ju.. konstigt?

Har du använt det länge??

• cic

nej, vi har inte använt det länge. Var hos läkaren förra veckan och testade om Vera var allergisk. Ska nog fråga läkaren nästa vecka, vill ju inte att hon blir allergisk mot det också.

Svar på tråden risvälling utan mjölk?