• EmmAhh

Bilförsäkring från 25 år, vad gäller?

Jag är under 25 år. Min pojkvän har länsförsäkringarnas bilförsäkring som gäller från 25år - en helförsäkring. Nu undrar jag om jag får köra hans bil eller inte? Jag funderar på om det möjligen är så att den exempelvis enbart räknas som en trafikförsäkring om jag kör den, eller om det är olagligt?

• Svar på tråden Bilförsäkring från 25 år, vad gäller?
  • Zimlis

Det beror ju på om han talat om (kryssat i) att någon under 25 kommer att köra bilen - är absolut ingen försäkringsexpert, men jag tror att om han inte gjort det och det händer något när du kör så kan det bli trubbel med f-bolaget

In flagrante delicto
  • Isnogood

Många försäkringsbolag har billigare bil-försäkring om man väljer detta...
    Jag har så på min bilförsäkring (Folksam) och då innebär det att ingen UNDER 25 får köra bilen, om någon under 25 kör bilen så gäller inte min försäkring...

• EmmAhh

Inte ens som trafikförsäkring då den egentligen är en helförsäkring?

• Isnogood

Inte på min.
    Jag har helförsäkring o pga den billigare månadskostnaden med detta alternativ så valde jag det...
    Är några år innan dottern får övningsköra så för mig fungerar det än så länge...

Om han nu har så på sin försäkring, att han valt "ej förare under 25" så är det krav på försäkringen för att den ska gälla, annars så bryter man ju mot försäkringsavtalet...

• EmmAhh

Typiskt. Han är bortrest och jag behöver bilen. Jag får försöka ringa och ändra imorgon, förhoppningsvis går det. :S

• TigerLinn

TS är ni sambo?

vi hade länsförsäkringar förr... (innan jul)
    om jag inte är fel informerad så är det så hos läns att man får köra bilen om man är under 25 men om det händer nått och du är vollande blir självrisken 1000kr dyrare....

så var de nä jag var med om en mindre trafik insident.. innan jul med sambos bil...
    kan du inte ringa läns nu har för mig att kundtjänst har öppet till kl 20

• EmmAhh

Här i gävleborg hade kundservicen bara öppet till kl 17. Jag ringde 17.17. :( Jag ringer imorgon kl 8 :)

• TigerLinn
    EmmAhh skrev 2009-03-09 18:12:36 följande:
    Här i gävleborg hade kundservicen bara öppet till kl 17. Jag ringde 17.17. :( Jag ringer imorgon kl 8 :)
    okej men ni är sambo?
  • EmmAhh

Ne det är vi inte än. Det kanske försvårar det om jag ska ändra försäkringen. Fast samtidigt, jag skulle ju lika gärna be någon annan kille ringa och låtsas att han är min pojkvän. ;)

Svar på tråden Bilförsäkring från 25 år, vad gäller?