• merix

hepatos

Råkade se denna tråd och vill dela med mig av mina erfarenheter.
    Har tre barn och alla tre graviditeterna har jag haft hepatos.
    I den första graviditeten upptäcktes hepatosen inte före jag hade gått 32 veckor om jag kommer ihåg rätt. Hamnade in på sjukhuset i en vecka då och fick åka hem med ett vilkor att uppsöka läkare hemma (var på semester hos min familj i ett annat land). Fick ingen medicin då och pojken kom själv en vecka före. Tog CTG två gånger i veckan de sista veckorna och allt verkade bra. Hade planerat igångsättning samma dag som förlossningen började självmant.

Blev sen gravid 3 år senare och fick samma problem. Hade en bm som var ganska nonchalant och ville inte ge medicin före gallsyrorna var över 55. Försökte länge att övertyga henne och var väldigt orolig för barnet men fick inte samma hjälp som vid första graviditeten. Förlossningen började 10 dagar före bf och flickan var ganska liten.

I fjol blev jag gravid på nytt och från början togs det gallsyreprover tidigt. I mitten av graviditeten började jag att ta mediciner och det hjälpte mig genom allt. Fick inte så svår klåda som i de andra två graviditeterna och babyn var redo att födas när det var dags. De andra två var ganska små och vi fick gå på extra kontroller med dem.

Har inte känt av hepatosen efter förlossningarna. Har haft väldig tur med mina graviditeter och förlossningar. Min läkare rekomenderar mig att inte få flera barn för det var bara 13 månader mellan de yngre barnen.

Hoppas det går bra för er andra och om ni är osäkra så begär att få extra kontroller, blodprover eller annat som ni tycker behövs.
    Lycka till med era babysar!!

Svar på tråden hepatos