• hjert

hepatos

Här har ni en till med hepatos, hade 15 vid första testet efter en vecka hade det gått upp till 59. (tar ju en vecka att få svar på testerna) Så jag fick ursofalken för en vecka sedan då jag fick reda på det första svaret, men då kan ju värdena ha stigit ännu mer på den veckan. Men dom ville inte ta nya prover föränn jag ätit ursofalken i 2 veckor. Tycker heller att dom inte tar en på allvar, får inga riktiga svar någon stans. Har ringt o pratat med förlossningen flera gånger, man känner ju sig jätte jobbig o som sagt så säger ju alla olika. Är i v 35 plus 5 nu, och första gången jag pratade med förlossningen sa dom att dom först satte igång en v 38 och andra gången jag pratade med dom sa dom att dom först sätter igång en vid v 37 , så inte ens det kan dom komma överens om. Det jag inte fattar är varför man blir igågnsatt, är det bara för min skull eller är det också för barnet? Om det bara är för att det är jobbigt för mig (som dom säger) så kan jag väl härda ut, men om det kan vara farligt för barnet så vill man bli igångsatt, men det säger dom ju att det inte är. Någon som vet mer....

• hjert

usch ja, blir verkligen skrämd, ska också träffa läkare nästa vecka då jag är i v 37 för att prata igång sättning. Ska ta nya prover i morgon. Men här verkar dom inte alls ta detta tillstånd så allvarligt, så har min värden sänkts så antar jag att dom inte vill sätta igång mig.

• hjert

Är det någon som vet lite mer hur tavegyl funkar? När jag käkat urofalken i en vecka så slutade jag med tavegylen (för att jag blir så jäkla trött av den och för att ursofalken ska ju ha börjat verka) Har nu varit utan den i 3 dagar och känner mig MYCKET piggare, och visst har jag haft klåda, men ändå känt att jag överlevt. Men nu i natt så började det bli lite värre just på fötterna igen.

Vet ni om tavegylen sitter i så länge som 3 dagar eftersom klådan nu har ökat? Vill inte ta den där f-bannade tabletten. Tycker att jag tom har svårt att sköta om min dotter när jag är så trött.

Sen har jag också fått höra olika från olika apotek vad gäller att äta ursofalk tillsammans med tabl mot halsbränna. På ena apoteket sa dom att jag kunde äta novalucol o nu senast när jag skulle köpa så sa dom att jag inte kunde äta några halsbrännetabletter alls ihop med ursofalken. Någon som har "forskat" i det?

• hjert

Var inne på förlossningen i fredags då jag hade hade ont i övre delen av magen o de misstänkte havandeskapsförgiftning men det var det ju inte. Min sambo var då ganska trött på all dålig information om hepatosen o frågade läkaren för vems skull man skulle sätta i gång mig i så fall nästa vecka. Då svarade läkare att det var ju för bådas skull. Jaha men vad är det då som är farligt för barnet eftersom ni har sagt att det inte är farligt för barnet. Ja det vet man inte riktigt svarade läkaren. Men sambon min fortsatte tjata och läkaren blev märkvärt irreterad. Tillslut sa hon att : ja jag vill ju inte säga det här men det är ju större risk för att den ska dö.
    Kände för att drämma till läkaren i ansiktet. Vadå är det inte våran rättighet och få veta vad som kan hända eller ska det hållas hemligt för oss föräldrar så att vi inte gnäller o tjatar för mkt på dem. Blev väldigt besviken på läkarvården kan jag säga. Har ju läst alla risker o så på nätet, men ville höra det från läkaren själv. Imorgon ska jag in o få reda på svaren på mina prover och prata om igångsättning. Sen vet jag ju inte vad dom gör om proverna sänkts, då får jag väl vänta ytterligare. Sen frågade jag också om levervärden för det har väl ni disskuterat här? Men dom hade bara tagit prover på gallsyran hos mig o sa att levervärdena hängde inte ihop med det. Hur är det egenligen, vad säger era läkare?

• hjert

Mina värden hade sjunk från 59 till 7 (på en vecka), läkarna trodde knappt att det var sant. Men dom försökte sätta igång mig ändå, fick 4 doser av gel, låg inne i två daga. Men det hände ingenting, trots värkar. Så imorse fick jag åka hem :(
    Sa att dom inte kunde göra mer eftersom det inte var farligt för barnet, att det bara var för min skull de gjorde det.
    Någon utav er som blivit igångsatt utan att det hänt något?

• hjert

Nej jag var omogen, hade när jag kom in ca 2 cm kvar på livmodertappen om jag fattade det rätt. Och när jag åkte hem så hade den blivit mjukare och minskat till 1 cm, men dom kunde inte komma åt att spräcka vattnet eller köra in någon kateter eller allt vad dom nu pratade om, eftersom jag var för omogen sa dom.
    Usch ja, hoppas att det kommer igång av sig själv när som helst då, men det kan man ju inte räkna med.

• hjert

Linda Palm

Nej men vad hemsk, kan tänka mig hur det känns för jag trodde att jag också skulle bli hemskickad. Vi hade ju också bokat barnvakt, sambon hade tagit semester osv. Mina värden hade ju också sjunkit så att det inte längre var farligt för barnet, men jag tror att dom satte igång mig pga att jag svimmade när läkaren gjorde ultraljud (vet inte varför) Jag kom ju också hem utan barn i alla fall, man bli ju lite knäckt när allt inte blir som man räknat med :(

• hjert

Jag har fortfarande inte fått någon bebis. Var inne i tisdags igen, men jag var helt stängd o eftersom dom redan prövat den igångsättning dom kunde utan att det fungerade så ville de inte göra mer (eftersom värdena gått ner o de inte är farligt för barnet) Så jag får vänta på att komma igång av mig själv. Har ju en vecka kvar nu. Men ursofalken tar slut om 3 dagar så jag hoppas att lillen kommer innan. Det var ju ingen billig medicin direkt, vet ni om den finns i mindre förpackingar förresten?

• hjert
    LindaPalm skrev 2009-04-17 12:56:51 följande:
    Hjert, jag har nog lite kvar om du vill ha så kan jag skicka istället för att det ska lämnas in på apoteket igen...
    Jo det är väl klart att jag inte säger nej till om du är så snäll, mina tar slut på måndag. Kan ju betala fraktkostanden om du vill.
Svar på tråden hepatos