• Linha

hepatos

Jag läser lite i tråden men har inte skrivit förut. Hade "mild" hepatos med första barnet och väntar nu andra och är lite orolig att jag ska drabbas igen och värre denna gången.

Ville bara säga att igångsättning beror ju på hur höga värden man har också inte bara vilket landsting. Jag fick gå till 41+6 med första barnet och blev till slut igångsatt för att jag mådde så dåligt psykiskt och av klådan. Men med barnet var det ingen fara för mina värden var inte så höga. Dom försöker ju alltid väga för- och nackdelar vid en ev. igångsättning eftersom det ju är större risk för att något går fel och att det slutar med kjesarsnitt.

Det där med GBS kände jag inte till att det finns samband med hepatos men intressant att höra eftersom jag numera vet att jag är bärare och sannolikt var det förra graviditeten också utan att veta om det.

• Linha

iii83: Han föddes 2007. Jag har inte läst några medicinska rapporter alls och har inga läkare som svärföräldrar Men jag har hört att gallsyrenivå över 40 är ökad risk för barnet men det kanske är som du säger olika bedömning mellan olika landsting. Och om man drar slutsaten att det är så olika så beror det ju säkert på för lite forskning, så fram för mer forskning om gravidhepatos

• Linha

Jag har läst mig till 50% risk med andra barnet.

iii83: Du får gärna lämna länken till den rapporten du har läst, det är intressant att läsa vad olika källor har för uppgifter om gravidhepatos eftersom det skiljer sig så mycket.

monsterhummer: Jag blev ju igångsatt till slut men inte förrän i 41+6 och jag tillhör Jönköpings landsting.

• Linha

iii83: Har du ingen länk till rapporten eller om du lägger ut titel/författare så kan jag försöka leta själv?

• Linha

monsterhummer: Men är du säker på att dom inte har tagit alla levervärden? Det är väl som rutin att inte bara ta prov på gallsyran?

Jag måste säga att jag tycker ju att det är ganska bra att dom är restriktiva med igångsättningar. Dom gör det långt innan BF om det finns risk för mammans eller barnets hälsa och det är väl så det ska vara. Finns ju risker med igångsättning och prematura barn också och då försöker man ju undvika det så länge det går.

Någon som vet åt vilket håll proverna visar fel om man inte är fastande, borde väl bli för högt eller tänker jag fel?

• Linha

Dom fokuserar ju mest på gallsyran men på mig tog dom även dom andra leverproverna. Men man får ju inte vet något förrän man frågar

Även om barnet är fullgånget så är det risker med igångsättning. Men det ju jättebra att möjligheten finns menar inget annat, blev ju själv igångsatt förra gången. Men som någon skrev så får man ju lita på att läkarna gör rätt bedömningar om igångsättning eller ej och gör det om barnet eller mamman mår bättre av att barnet kommer ut.

Svar på tråden hepatos