• luspudel

hepatos

Hej alla, slänger in lite frågot här

Är i v 30+0 imorgon, och har en sådan extreem klåda på hela kroppen... Är så sönderriven och sårig Dock kliar det inte under fötterna eller i handflatorna, inte nämnvärt iallafall.
    Idag fick jag nog och ringde min BM, och jag ska få komma imorgon bitti redan och ta blodprov då. Men... Hur vanligt är det att man har sån här klåda, utan att ha hepatos? Eller kan jag i princip räkna med det? Och hur lång tid tar det innan man får provsvaren, måste jag gå ovetande hela helgen...?

• luspudel

Tack Hoppas ju att det inte är det såklart, men det kanske inte finns så mkt annat det kan vara med denna klåda... Fy, det är verkligen vidrigt! Man är ju inte precis snygg, sår precis överallt

• luspudel

Nu har jag varit och lämnat blodprov iallafall, men fick inte träffa en läkare som BM sagt utan bara en sköterska... Men men, det viktigaste är ju att provet blir gjort, får väl stå ut någon extra dag.
    Hon sa inte heller när provsvaren skulle komma?? Hann inte fråga heller för hon hade så mycket att göra... Gah. Hoppas iallafall det blir innan helgen

• luspudel
    LindaPalm skrev 2009-04-23 09:38:36 följande:
    fick tavigyl utskrivet mot klådan, tyckte dock inte att det hjälpte speciellt mycket mer än att jag blev trött och sov bort ett par timmars kliande. Kanske kan du ha tur så att det hjälper dig lite? Värt att testa iaf innan du kommer så långt som till ursofalken. den fick jag börja äta först efter en veckas väntan på provsvaren och under den tiden har man ju kliat sönder sig än mer!Lycka till!
    Synd att det inte hjälpte =/ Men en vecka för provsvaren?! Usch, hoppas det går fortare här! Men vad gör dom om jag inte har hepatos, bara denna klåda? Tavigyl? Jag får verkligen panik på det här, vill verkligen bli igångsatt tidigare om allt är bra med bebisen för jag blir heelt galen alltså
  • luspudel

Måste ju bara slänga in en fråga till då, ni som blev igångsatta, vilket landsting tillhör ni? (Ja, jag går händelserna liiite i förväg )

• luspudel

Okej Själv tillhör jag Västra Götalandsregionen, ingen därifrån ?

Ringde precis MVC, och jag får provsvaren antingen idag efter lunchtid eller på måndag.... Usch, nervöst om det inte kommer något idag! Och det gör det nog inte, sånt flyt brukar man väl inte ha

• luspudel

Nu har jag ring till BM igen för att fråga om provsvaren. De hade inte fått dom, men det brukade betyda att det var lugnt sa hon... Skönt! Men jag sa att jag har ju fortfarande den här vidriga klådan, jag är ju helt sårig och kliar mig som en galning liksom. Hon tyckte jag skulle prova med typ Postafen eller någon receptfri allergimedicin...

Alltså jag blir galen! Jag är ju jätteglad att jag inte har hepatos såklart, men bara för det betyder det ju inte att klådan minskar? Jag MÅSTE få hjälp mot den, annars vet jag inte vad jag gör... Kan man kräva en igångsättning i v38 typ pga detta? Jag står inte ut

• luspudel

Men tavegylen är receptbelagd va? Iom att jag inte har för hög gallsyra så får jag inte träffa nån läkare... Hmm :S

• luspudel
    iii83 skrev 2009-04-28 13:50:37 följande:
    ja tavegyl brukar inte vara svårt att få... men monsterhummer, du har ju massor av klåda!Tala om för din bm att hepatos är inte bara gallsyra, utan även annan leverpåverkan!Hepatos är ju = leverpåverkan!
    Usch, jag avskyr verkligen att behöva ifrågasätta allt! Känner mig så tjatig och nervig (ja jag är superfeg, tyvärr) men jag ska absolut påtala det ! Kan jag annars ringa till förlossningen och höra vad de säger? Eller vart kan jag vända mig förutom BM...?
  • luspudel

Mja säker och säker, de har hela tiden kallat provet för bara "gallsyran". Tex. när jag ringde i fredags för att kolla om provsvaren kommit, blev svaret att "de analyserar gallsyreprovet på onsdag samt fredag"... Men jag vet inte. Jag får helt enkelt fråga

Ja visst är det bra att de är restriktiva med det, inget snack om saken. Men efter 38 fulla veckor så är ju bebisen "klar", om allt är i sin ordning vill säga

• luspudel
    Bissen skrev 2009-05-06 07:58:42 följande:
    Hej, skall ta fasteprov nu på morgonen.. Får man inte ens dricka vatten innan? Kaffe/te utan socker o mjölk?Väntar på att få tag på BM som skall ta proverna..
    Nix, jag fick inte ens dricka vatten :-/
Svar på tråden hepatos