• sholof

hepatos

LindaPalm skrev 2009-03-25 20:03:43 följande:
    gallsyrorna låg på 24, var tydligen ganska bra. Vet inte riktigt vad de ska ligga på och vad som anses som högt. Vet du de?
    Min läkare sa att under 10 så är det normalt o mellan 11-39 så anser de att det bara är läff förhöjt. Så svår hepatos över 40.

Jag har blivit igångsatt två gånger, både gångerna i v 36+0 pga hepatosen. Mina värden var då nånting på 80-90. Fast läkaren satte mest igång mig för att jag mådde så himla dåligt.

lycka till!
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

nej det är väl inget som är lätt med den förbenade klådan. Men man glömmer snabbt efteråt som tur är
    Fast sambon kommer nog neka om jag skulle vilja ha ett barn till, inte ett sånt helvete igen.

Mina igångsättningar har gått väldigt bra, o fort enligt min läkare.
    Bägge igångsättningarna har tagit ca 12 timmar från första tabletten tills bebisen var ute. Var ju inte speciellt mogen eftersom jag bara var i v 36+0.
    Men fick tabletter 2 gånger, sen tog de hål på hinnorna så att vattnet gick. Därefter så började värkarna....

Jag kan ju inte jämnföra med att det sätter igång av sig själv, men för mig är det bara en positiv upplevelse. Min största skräck var att det skulle behövas kejsarsnitt men det slapp jag.

Bägge mina söner har mått bra efteråt iaf. De har klarat sig utan neovård.

• sholof

i såfall måste det väl varit bilirubinen som låg på 20 för asat/alat går ju inte så högt upp utan att läkarna hade reagerat.

Den här tråden är nog perfekt för att skrämma upp er alla lite mer.
    Läkarna har koll på er o det måste ju inte gå fel bara för att ni har hepatos...
    Mina två bebisar har mått väldigt bra o inte varit påverkad av att jag mått så dåligt.

iii83: Din bebis har iaf inte din klåda, hepatosen påverkar inte bebisen med klåda iaf... det är de sista veckorna som den kan bli påverkad  o det är väl därför de sätter en gräns på v 38 i de flesta fall....
    Vad hände me dina två tidigare barn? Eller det kanske du redan skrivit, ska läsa tillbaks....

• sholof

Jag fick min hepatos i v 20 ungefär bägge gångerna. Men har man ur så kan medicinerna lindra klådan några veckor.... Hoppas du får en bra läkare som vet vad den ska ge dig.

• sholof

Ingen av er som fått äta kortison? Prednisolon heter de tebletterna jag fick äta när jag var gravid, för min lever. Fast jag äter dom fortfarande för de har upptäckt nu efter mina graviditeter att jag har förhöjda levervärden även när jag inte är gravid.

• sholof

asat o alat är förhöjda nu, tror även bilirubinen... men har inget värde på det.
    Jag har fortfarande lite klåda nu även att jag inte är gravid. Jag tål inga hormoner o när jag var ung o åt p-piller så fick jag klåda då med.

Läkaren har konstaterat att jag har nån inflammation på levern, men mer än så vet dom/vi inte.

• sholof

Kollade lite i mina papper, o verkar som att asat kan vara 1,24 o alat 1,67

• sholof

iii83:nej läkarna säger hela tiden att mina värden bara är lätt förhöjda... så de behöver ju inte vara så höga för att man inte ska må bra.

Biverkningar av att min lever inte är helt frisk är ju lite klåda, o så trötthet.
    Tavegyl vill jag inte äta för då är jag ännu tröttare, funkar inte ens.

Min läkare försöker komma på vad det är jag har, har fått göra UL av levern. De har även tagit ut en pytteliten bit av levern för att undersöka den.
    Så om dina värden fortfarande är höga så långt efteråt så borde ju läkaren undersöka det mer.

Men detta är alltså inget som är normalt för oss som haft hepatos, så ni andra behöver inte bli skrämda

• sholof

lergigan får vissa för att det kan lindra klådan. Hjälper inte mot gallsyrorna precis.
    Samma verkan som tavegyl väl.

• sholof

Mvc sköterskan har väl nån läkare som du kanske kan få träffa för att få ett recept. Så gjorde iaf min bm.

• sholof

vilken vecka är du i nu iii83?

Jag blir så trött på detta, läkaren hör ju liksom aldrig av sig så jag kan få nåt svar.

Nackdelen med att inte vara gravid längre är ju att det nu inte är nån brådska med nåt längre.

Kliar ju fortfarande på bäde händer o fötter, visst kliar det mycket mindre o jag störs ju inte av det dagligen. Men det är ändå lite jobbigt, o jag vill ju veta vad som e fel. Vill inte äta mediciner hela livet om det nu inte hjälper ens...

• sholof

Love2009: hoppas läkaren snart sätter igång dig då!
    Det kommer säkert inte bli nåt fel me barnet. Mina barn har ju mått hur bra som helst när de blivit födda 36+0...

• sholof

Det funkar i några veckor att bara sova så lite. Men man är ju inte människa så länge det håller på. O sen glömmer man det nästan lika fort som man får sin lille bebis upp på bröstet

Svar på tråden hepatos