• LindaPalm

hepatos

Var in till läkaren idag igen. Fick träffa ytterligare en ny sådan. Har nog bara träffat samma läkare 2ggr på alla gånger jag varit in vilket innebär olika svar hos alla även om alla försöker säga samma sak.
    Killen jag fick träffa idag var hur som helst jättebra och jag tror verkligen på vad han säger.
    Mina gallsyror låg på 23 och levervärdena på 20 så är ingen fara men ändå förhöjt.

Jag kommer att bli kontrollerad för en eventuell igångsättning nästa tisdag och har då gått 37 fulla veckor. Är jag helt omogen så vill man vänta ytterligare ett par dagar för att inte stressa barnet med en extra utdragen förlossning. Men om man ser minsta möjliga chans så kommer den att tas på tisdag. :)
    Frågade om kejsarsnitt igen och tog upp den här tråden om att alla verkar få olika svar från sina läkare. Vissa får inte alls gå längre än till v.36 och andra ska få kejsarsnitt osv osv
    Fick till svar att allt nog beror på hur man ligger i sina värden, hur man mår och hur bebis verkar må. Allt är individuellt, bara för att jag mår på ett sätt så behöver ju inte X må på samma sätt trots samma sjukdom.
    Han sa att man alltid föredrar en vaginell förlossning framför ett kejsarsnitt men att ett kejsarsnitt är jättebra om det behövs. Vi är skapta för att föda fram barnet och det i sin tur betyder att det är bättre för barnet och för mamman i slutändan.
    Startar förlossningen av sig själv ka man åka in direkt då man får värkar för att kunna hålla extra koll. Inte sitta hemma och vänta på 3värkar/10min Sen kommer bebis att följas med ctg i stort sett hela tiden. Syretillförseln stryps inte på 2 röda sekunder utan skulle det ske märks det först av på ctg´n med att bebis håller sig lugnare och redan där kan det då bli aktuellt med ett snitt bara för att inte riskera något.

Fick hur som hest förtroende för denna läkaren och det känns inte såå jobbigt idag att veta att jag måste stå ut med mina tankar och klådan en vecka till.

• LindaPalm
    iii83 skrev 2009-03-31 13:58:25 följande:
    VILKA LEVERVÄRDEN LÅG PÅ 20, alat, asat, gt, bilirubin??? För är ex alp, alat eller asat förhöjt är 20 enormt!!!!!!!Fick just redan på att mitt asat är nu förhöjt, vilket det inte varit innan till 0,64 och alat till 1,2, förhöjt, fått från 0,92 till 1,1 på 10 dagar, så vad är 20 i ditt fall
    Jag har ingen anaing om vad alat, asat, och gt är. Bilirubin vet jag däremot vad det är men äevn om jag tycker hela sitautionen är jättejobbig så litar jag på att läkarna vet hur det är med levern. Säger dom att värdena har sjunkigt och att "vad det nu är" ligger på 20 och det är ok så får jag tro på dom.

Håller med sholof att man blir skrämd när man är här inne men det är skönt att kunna prata med andra och ha nya frågor att ställa till läkarna.

Läkaren idag sa att hade provsvaren sett värre ut, dvs varit högre hade man fått kolla mig minst 2ggr i veckan som det var från början då mina värden låg på nästan 60 men att det nu räcker med en gång/vecka eftersom jag svarar på medicinen osv.
  • LindaPalm
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 22:29:07 följande:
    ja jag fick tyvärr dålige resultat i dag jag har mer än fördubblat i gallsyra så medicinen har inte haft någon verkan men nu ska ajg äta 8 tabl om dagen men om jag inte blir bättre tillv på mån då jag tar nya prover kommer de ta ut henne och med tanken på mitt andra sjukdom så vore det bra om jag kan få göra fvp först vilket jag inte kan göra förens nästa fre tidigast och sen få svar från det ja herregud jag fick en chock jag blir så orolig men hoppas nå vecka 30 i alla fall för är 28+3 men vill nå 30 fulla v helst ja det är mycket nu jag trodde verkligen att medicinen hade hjälp även om klådan är värre men nej nej
    Vad jobbigt det låter för dig!
    Förstår din oro! jag ska hålla alla tummar och tår att värdena går ner och att bebis åtminstone stannar inne till 30 fulla veckor UTAN komplikationer för det!
    Estetare00 skrev 2009-04-02 04:16:38 följande:
    Förlåt att jag tränger mej in i denna tråd, men jag har lite frågor om hepatos. Jag var hos Bm i måndags den 30/3 och frågade henne om min extrema klåda på kroppen och visade henne hur sönder riven jag är. Hon pratade med läkaren på mvc i går onsdag 1/4 och hon misstänker att jag har hepatos, så jag ska kontakta vårdcentralen imorgon för provtagning. Jag är bara i v.25 och tycker att detta inte kan stämma. Jag har klåda i händerna, under fötterna, underbenen (till max), precis över knäna, Bröstkorg och överarmarna. Har extremt svårt att sova då jag vaknar upp av att jag ligger och river mej. Kan även komma på mej själv under dagtid med att riva. Ni som har fått diagnosen, bör jag vara orolig eller kan det vara något annat? Vore tacksam om någon vill svara på mina frågor så jag kan få någon ro tills provsvaren kommer. Kommer inte till att kunna sova bra förren de är klara. Tack på förhand!
    tränga sig på o tränga sig på ;)
    tråden är till för alla som vill och det e bara "skönt" med ytterligar människor att ventilera med.
    Tycker också det låter som hepatos. tydligen är just handflator och fotsulor något tecken på om det är hepatos. har iaf fått den frågan varje gång i början, om det kliar under fötterna och i händrna, innan provsvaren kom.
    Du kommer antagligen precis som vi andra att få medicinen Ursofalk. Inte få riktiga svar av läkarna eller helt olika svar av läkarna och sen oroa dig till max samtidigt som du kliar ihjäl dig. Själv har jag sagt under ett par veckor nu att det är psyket nästa för klådan kombinerat med oron är jättejobbig.
    Fråga om du kan få Tavigyl utskrivet för klådan om det tar lång tid innan du får komma och testa dig och få provsvaren.
    Tyckte inte de hjälpte mig specillt myckt mer än att man blir jättetrött och sover bort någon timme utan klåda innan det börjar om igen.

Lycka till.
  • LindaPalm

GRATTIS till alla bebisar! Skönt att höra att allt gått bra!!

Vi skull eha blivit igångsatta i tisdags.
    Mats hade tagit ledigt från jobbet, Majja (vår dotter) var väl förberedd med att hon skulle sova borta (för första gångn) dagis var informerade och hade peppat henne hela dagen, jag hade försökt förbereda mig så mycket mentalt som möjligt osv osv. Kommer in, gör ctg och lämnar blodprover precis som vanligt. Får träffa läkaren (den 6:e i ordningen) och hon säger att "ja men då kan ni åka hem då" varpå vi söger att vi ju skulle få bli igångsatta. Hon forstätter med att det beslutet får stå för läkaren veckan innan. Mina provsvar såg bättre ut än veckan innan och hon sätter aldrig igång någon eller godkänner ett snitt sålänge barnet inte håller på o dö där och då och det gjorde inte vårt barn.
    Var bara o ta med sig väskorna och vända hemmåt. Var helt knäckt hela dagen sen. Suck.
    Nu ska vi in på tisdag igen. Får se vad som händer, vill ju inte förbereda Majja på en massa som sen inte stämmer så hon ska bli helt förvirrad, vill heller inte vara så inställd på en igångsättning som jag var om den inte ska bli av och semesterdagarna har vi större nytta av sen när bebis kommer än nu. Suck.
    Psyket var det va?

• LindaPalm

Nu är Kajsa här!!
    Blev igångsatt i tisdags, v. 38+0
    var öppen 3cm när vi kom in på morgonen så vattnet togs och sex timmar senare hade jag henne på bröstet.
    Klådan är helt borta och inga mediciner behöver jag äta. såå skönt!
    Förlossningen gick jättebra, inga problem alls med sjunkande värden på bebis eller liknande o hon skrek så fort hon kom ut o mår hur bra som helst.

Hur går detför er andra?

• LindaPalm

Hjert, jag har nog lite kvar om du vill ha så kan jag skicka istället för att det ska lämnas in på apoteket igen...

• LindaPalm
    luspudel skrev 2009-04-23 09:17:56 följande:
    Nu har jag varit och lämnat blodprov iallafall, men fick inte träffa en läkare som BM sagt utan bara en sköterska... Men men, det viktigaste är ju att provet blir gjort, får väl stå ut någon extra dag.Hon sa inte heller när provsvaren skulle komma?? Hann inte fråga heller för hon hade så mycket att göra... Gah. Hoppas iallafall det blir innan helgen
    fick tavigyl utskrivet mot klådan, tyckte dock inte att det hjälpte speciellt mycket mer än att jag blev trött och sov bort ett par timmars kliande. Kanske kan du ha tur så att det hjälper dig lite? Värt att testa iaf innan du kommer så långt som till ursofalken. den fick jag börja äta först efter en veckas väntan på provsvaren och under den tiden har man ju kliat sönder sig än mer!

Lycka till!
  • LindaPalm

Fick höra av min läkare efter förlossningen att hepatos är ärftligt kvinnor emellan. Inte alla behöver drabbas och den kan hoppa över massor av led men risken att mina döttrar/syster osv drabbas är mellan 40-70%. Rätt stor mellan procentsats men 40% är väldigt mycket iaf. Nu hoppas jag verkligen att min syster slipper detta då det är dags för henne att skaffa barn och att forskningen gått så pass mycket frammåt att mina döttrar (om de drabbas, vilket jag givetvis intehoppas finns på kartan ens) slipper all denna oro och allt kliande.

• LindaPalm
    Love2009 skrev 2009-04-25 11:46:34 följande:
    Tar man fortf prover fastande? måste jag vänta t månd o ringa min BM för att få remiss el hur gör jag ? Det har kliat liite en vecka men som sagt inatt blev det ohållbart o nu när jag tror jag vet vad det är vill jag bara få det kollat direkt.Någon som fått det sent som blivit igångsatt rätt omg? Imorg är jag i V.35+0 så det är ju turen i oturen att det kom så sent.... har varit rädd hela grav för att det ska komma.....nu när det är här har jag NOLL tålamod känner jag. Har haft ett sjukt illamående fram till v.25 sen foglossning o nu det här jag ORKAR INTE så är det
    jag har inte behövt vara fastande på några prover de tagit så verkar vara olika på olika ställen. Jag gick på akademiska i Uppsala och därifrån skickades proverna till huddinge.

Där jag gick ville de inte sätta igång förrän tidigast v.37 men allra helst efter 38 fulla veckor då bebis är helt o hållet färdigbakad.
    Enligt statestik (som mina läkare sa) så får fler barn problem genom förtidig födsel (andingen, gulsot oså var det någe mer) än vad risken att ha kvar dom i magen till 38 fulla veckor innebär trots hepatosen.
    Dessutom var igångsättning inte alltid så bra heller då förlossningen kan dra ut på tiden om man inte är tillräckligt mogen och barnet skulle inte må bra av att stressas i magen X antal timmar för att sen ändå plockas ut genvägen.

Men jag vet hur du känner, sa flera gånger att det var tillfälle att lägga in mig på psyket för jag orkade verkligen inte en sekund till. Konstigt nog överlevde jag utan psyket, förlossningen gick snabbt och smidigt och ut kom en perfekt frisk liten flicka. Dessutom försvann all klåda såfort hon var ute och har sen heller inte kommit tillbaka.

Tevegylen jag blev erbjudenm tyckte jag inte hjälpte alls. Ursofalken började hjälpa mot klådan efter ungefär tre veckor men om tre veckor kan man ju hoppas att din bebis redan är ute.

Har egentligen inga råd att ge kan bara säga att jag vet hur det är att ha hepatosen och leva med både oro och klåda.
    Ispåsar svalkade föresten skönt och höll klådan borta för stunden iaf.
    Alla läkare säger olika vad det verkar, (jag hade 6olika läkare på 8 besök) spelar ingen roll om man är på samma sjukhus eller i olika delar av landet.

Såhär i efterhand så känns det som att man ju måste lita på läkarnas kompetens, säger de att alla värden aligger inom ett okej område så måste man väl nästan tro på det även om det är svårt när man sitter i situationen. Man har ju själv ingen vidare kunskap om ämnet än det man läser på nätet och de som skrivit där kan ju ha helt andra värden än vad en själv hade.
  • LindaPalm

ii83 : jag tog både gallcyreprover oc levervärden prover under graviditeten för o hålla koll på hepatosen.
    Men de sa alodrig någe om att jag var tvungen o vara på fastande mage...

tavigylen hjälpte inte mot min klåda men det gjorde däremot ursofalken. Klådan blir bättre ju bättre alla värden är.

Mos: skönt med snittet, grattis!

• LindaPalm

hepats fick jag precis som iii83 säger höra är både leverpåverkan och gallsyror men att det är av gallsyrorna som barnet mår dåligt av.

Att äta medicin är väl egentligen aldrig bra när man är gravid men det finns ju undantagsfall där det verkligen behövs som då man har exempelvis hepatos. Men jag fick av ett par läkare höra att om det "bara" varit jag som led av hepatosen iform av klåda hade man inte satt in någon behandling men eftersom bebisen mådde dåligt av förhöga gallsyror så var medicin en nödvändighet. Hade det däremot "baar" varit lite för
    höga levervärden är det inte säkert att någon medicin hade satts in...

Love2009: får du inte äta levaxin mot sköldskörteln?

• LindaPalm
    Love2009 skrev 2009-05-02 11:04:45 följande:
    somnade 22.30 igår kväll men vakna kl 00.00 av denna sjuka klåda över fötter ben händer o armar KLIADE ihjäl mig till kl.04.30 då jag somna om två timmar till 06.30 då treåringen vaknade.........zzzzzzzzz jag förstår inte hur jag ska orka många nätter till nu - hur mår ni andra??
    usch stackare!
    Fick höra samma sak som dig angående igångsättningen innan Kajsa kom.
    Blev ju först lovad en igångsättnig men eftersom barnet inte "höll på å dö där och då" ställdes den in och jag fick istället vänta en vecka till.

Provade aldrig själv då jag fick tipset försent men häll vanligt vetemjöl i en påse och stoppa in i frysen/kylen några timmar och lägg sen hela påsen där det kliar som värst. Ska tydligen vara jättesvalkande och skönt.
    Kan vara värt att testa!
  • LindaPalm

Ringde och pratade med sjukhuset jag var på angående hepatosen igår för att se om jag blivit felbehandlad (med tanke på att jag aldrig behövde vara fastande vid provtagning osv) men de sa att om man har ätit frukost eller ej har så liten inverkan på provresultaten att det räknas med lika som noll.
    Så¨att dricka lite vatten innan ni tar era prover som någon var orolig över är alltså ingen fara alls. Heller inte att äta en smörgås eller två :)

Så länge provresultaten inte varit skyhöga, dvs levervärden och gallsyror å långt över 100 så finns det ingen anledning att kolla upp varken barnen eller mammorna efteråt heller sen. Har reagerat på att ingen återkontroll av varken mig eller Kajsa ska göras men det behövas alltså inte.

Såhär sa de till mig nu vilket jag tycktes känndes lite lugnande. Hoppas de kan ha samma inverkan på någon annan.

Love2009 jag åller tummar o tår för att du får din bebis snart o slipper all skit!

• LindaPalm
    iii83 skrev 2009-05-12 09:51:53 följande:
    Ni som har sköldkörtelrubbning, hur märker/känns det?
    jag fick det innan jag blev gravid med min första dotter. Fick utebliven mens trots p-piller o ville kolla upp varför. O då visade det sig på nå blodprov annars kännde jag mig inte alls konstig.
  • LindaPalm

iii83
    låter som en tuff graviditet!
    Det är märkligt vad kroppen kan ställa till med men framförallt skapa. Helt otroligt hur fort man glömmer bara pyret är ute.
    Vi hejjar på dig här bortifrån. Håller tummar o tår för att alt ska gå bra.

Svar på tråden hepatos