• anmara

Gotland! Tips önskas!

Vi ska nog åka till Gotland sista veckan i augusti, tre nätter.
    Brukar det vara fullt med turister så sent i augusti också, eller har det glesnat av då?
    Några tips om boende och fina ställen som man inte får missa?
    Vi tar med oss bilen så avstånd är inget hinder.

• Svar på tråden Gotland! Tips önskas!
  • anmara

Ingen som vet något om gotland?

• kommande år

Jag brukar vara på Gotland nästan varje sommar och sista veckan i augusti är det inga turister kvar. Mycket har även stängt då eftersom många ställen som butiker och sommarrestauranger just bara har öppet under den stora semesterperioden.

Var skall ni bo och vad är ni intresserade av? Har ni barn och isåfall hur gamla är de?

Jag skall tänka lite och återkomma.

• anmara

Tack för svar! Nej, inga barn, bara jag och min man. Vi är inte intresserade av hålligång, snarare att se och utforska saker.
    När vi rest i storstäder har vi varit mer intresserade av att kolla på arkitektur och atmosfär än shoppa och festa. God mat vill man ju ha ändå, alla restauranger lär väl inte ha stängt?
    Visby är ingen storstad, det vet jag ju så det lär gå ganska fort att se sig omkring där, men Gotland är inte större än att man hinner till flera ställen på ett par dagar. Vad finns att se av naturupplevelser med mera?

• Elli47

Det är lugnt på Gotland i mitten/slutet av augusti och inträdet till Kneippbyn är billigare dessutom!

• Elli47

Vi tyckte om museet i Visby, Fornsalen, där fanns jättemycket att se för hela familjen faktiskt så det rekommenderar jag! Annars är det mycket fint att se när man strosar innanför murarna, roliga hus och ruiner! En mycket vacker stad!

• kommande år

Jag skulle rekommendera att se på botaniska trädgården som fortfarande vara i blom då. Dessutom tycker jag att det är mysigast att strosa även utanför murarna och se på alla fina vyer och den gamla fina muren. Sedan är det bara att se om Fridhem har öppet där man både kan ta en fika och njuta av den otroliga utsikten utöver havet.

Ni kommer att ha mycket att se ppå Gotland!
    Fråga gärna om det är något du undrar!

Arkitektur har Gotland mycket av.

• anmara
    Svar på #6
    Ja, det är ju det som lockar, arkitekturen.
    Var där i fyran, vi cyklade till kneippbyn, Jag ville se mer av ringmuren och av visby, men vilken fjärdeklassare är intresserad av sånt, förutom jag.

Ge gärna tips också från övriga Gotland. Ska finnas en stenstrand där,var ligger den? Fårö, vad finns där?
  • mammaE

Stenstränder finns det gott om speciellt på norra delen av gotland. Jag är där varje sommar och hälsar på sambons släkt. Södra delen av gotland är mer sandstränder och en annan naturtyp. Vi är alltid nere i augusti men alla turister åker hem när skolan börjar. I fårösund ligger bungemuseet som jag kan rekommendera. Där har de massa gamla gotländska byggnader med halmtak som flyttats dit. Finns nog info på nätet. Om man ändå ska åka till fårö kan man passa på att stanna till där. För att ta sig till Fårö får man åka till fårösund (ca en timme från visby med bil) och där ta en färja över till Fårö. Långa stränder och raukar väntar på Fårö.

• TinaElisabeth

För mig som Gotlänning finns en hel del fina platser, trevliga restauranger osv som jag skulle rekommendera, men jag får väl börja med några väl utvalda tips.

Man hinner ju inte med att se allt fint på tre dagar men jag skulle nog välja att ha en dag i visby och då passa på att äta på Isola Bella (www.isolabella.se), en liten mysig Italiensk restaurang i närheten av Stora torget. Supergod mat, allra helst pizzorna!

En av dagarna skulle jag åka norr ut med Fårö (www.gotland.net/sv/att-gora/faro) som mål. På vägen ut tar ni vägen förbi Furillen och fikar på Fabriken(www.furillen.nu). Eller varför inte äta mat där på vägen hem. Det är någontin alldeles extra. På Fårö finns enormt mysiga stränder och en vacker kust med bl.a. en massa raukar.

I andra änden av ön, i Hamra finns Hamra krog och krukmakeri som jag inte själv har besökt men som jag skulle vilja besöka.

Kolla in Stora Karlsö (www.storakarlso.se) som är en underbar plats att besöka. Där är det verkligen lugnt och naturen är underbart vacker.

Passa på att ta ett dopp på Tofta strand på vägen för att se vad alla pratar om.

Ja, det är några tips! Vilken typ av boende är ni intresserade av? Och vilken budget har ni?

• anmara
    Svar på #9
    Budget, jag hade tänkt mig max 1000:- per natt i boende. Sen kanske 4000:- i reskassa. Det kanske är snålt för fre-mån vistelse?
    Stora Karlsö lät ju jättespännande!
    Nu har jag en hel del idéer, tack så mycket alla!

Om vi övernattar tre nätter kan vi ju göra det på tre ställen.
    Till exempel en natt i Visby, en på Fårö med omnejd och en på Stora Karlsö. På så sätt hinner man mer inbillar jag mig, det tar ju tid att ta sig tillbaka till Visby efter varje utflykt om vi nu har ett fast boende där.

Kom gärna med fler tips, detta var ju riktigt roligt att planera!
  • Duckan74

Krusmyntagården kan vara värt ett besök om ni gillar kryddor och växter. Om det fortfarande har öppet så har de fik/restaurang i anslutning.
    Äta bra kan ni göra på Gamla Masters, Wallers. Strykjärnet är charmigt och har goda crêpes.

• kommande år

När det gäller fika eller kaffebröd så måste jag rekommendera Norrgatt om ni ändå har varit i Visby och skall hem.

Ett bageri som är K-märkt och som har hembakta bröd och kakor.

Svar på tråden Gotland! Tips önskas!