två bi = regnbågsfamilj?
Nej, ni är inte en regnbågsfamilj då är ni inte samkönade. Ni är båda hbt personer. Men att vara med och skriva här i den gruppen är tillåtet till alla. Det är bara bra om det är mera personer i gruppen.
Nej, ni är inte en regnbågsfamilj då är ni inte samkönade. Ni är båda hbt personer. Men att vara med och skriva här i den gruppen är tillåtet till alla. Det är bara bra om det är mera personer i gruppen.
Jag är ensamstående med två barn från tidigare hetero förhållande och jag kallar oss regnbågsfamilj. För att jag tycker att vi är en familj och jag kommer att träffa min kära kvinna nån gång. Undrar om en regnbågsfamilj separerar och barn bor hos båda föräldrar (ex. växelvisboende) blir de två familjerna regnbågsfamilj då? Vad jag menar är måste man verkligen ha sambo eller fru för att räknas som regnbågsfamilj? Räcker inte det att bara vara homosexuell med barn?
Men om jag träffar en kvinna och gifter sig med henne eller vi blir sambo och hon kommer att räkna mina barn som sina egna, vad blir vi då? inte regnbågsfamilj? Blir det inte gemensamma barn då? Blir inte min fru som extra mamma, eller styvmamma? Om två lesbiska kvinnor adopterar barn (som har pappa och mamma) blir de inte regnbågsfamilj?
Från Wikipedia.se
Regnbågsfamilj är en familj bestående av människor med flera av världens alla färger och utseenden. Ofta ett använt begrepp inom adoptionsvärlden på 1960- och 70-talen.
Termen används idag även för en barnfamilj utanför mönstret med den traditionella kärnfamiljen. Barnet kan ha en av sina biologiska föräldrar i den aktuella familjen, den andra föräldern kan vara av samma eller motsatt kön (men bekänner sig då inte som heterosexuell). Barnet kan dessutom ha samkönade föräldrar och kommit till genom assisterad befruktning (t.ex. i en familj med lesbiska föräldrar).
Jag skrev ett brev till en person som har med det att göra. Jag återkommer med svaret.
Du svarade inte på frågan om ex. två kvinnor adopterar ett barn (som har pappa) är de inte regnbågsfamilj då????
Det är absolut ingen fel att vara en vanlig familj. Och det inte det som diskuteras här. Här pratar vi om en termin och man vill veta vad den betyder. Jag tycker att det är bara bra. Det är inte alls så att alla står i kö för att bli regnbågsfamilj!
Jag har skickad mail till RFSL för att få klarhet i denna diskution och se vad jag fick för svaret om regnbågsfamilj begreppet. Det vad jag precis tänkt mig.
"Det finns inga regler för hur en regnbågsfamilj ser ut. Det handlar mer om hur familjen själv vill definiera sig. Känner man sig som en regnbågsfamilj, så är man det. Allmänt är väl definitionen, att en eller fler i familjen som definierar sig som icke-heterosexuell eller som transperson, med eller utan barn ? således ett ganska vitt begrepp.
Vänliga hälsningar,
Malin Bäckstrand
Informationssekreterare/Information Secretary
RFSL Förbund
Box 350
101 26 Stockholm
08-501 629 00
070-514 26 02
E-post: forbund@rfsl.se
RFSL har bytt namn till RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.
Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information: www.rfsl.se
The Swedish Federation for Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Rights
Ang. adopterade barn med homosexuella adoptiv föräldrar, du skrev "Självklart är de en regnbågsfamilj om de har adopterat barnet?? Det är ju dem två som är föräldrar till barnet, han/hon känner ju inte till några andra föräldrar???" Adopterade barn kan faktisk känna till sina biologiska föräldrar, de kan till och med träffas, men som jag sa tidigare FAMILJEN det är de som man bor tillsammans med och känner sig trygg med.
ANG. ""Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" Jag ber om ursäkt om detta sårade dig, det var inte menningen. Men jag menade rent fysiologisk. Kvinnor behöver en man för att skaffa barn, eller snarare de behöver någonting som han producerar i sin kropp som tillhör honom. Samma att en män behöver en kvinna för att skapa ett barn. Men såklart att föräldrar det är de som man lever ihop med och är älskad av de.