• Cross

    AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!

    Jag är i v. 32, har fått UVI och äter nu kåvepenin. Och fick förstås svampinfektion i underlivet som ett brev på posten. AAAHHH vad det kliar.

    Nu kör jag hard-core med Canesten, men jag måste få lite bra tips på hur jag kan få ordning på balansen i underlivet. Redan nu så gör jag följande:
    - Smörjer in underlivet med jordnötsolja
    - tvättar aldrig underlivet med tvål
    - stryker mina trosor för att få bort alla bakterier
    - äter probiotika

    Mer tips någon??

  • Svar på tråden AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!
  • GullpuckotMe

    använd olivolja istället. hört att det ska vara bättre.

    När du går hemma så använd inga trosor, även när du sover.

    filmjölk ska tydligen med göra underverk. blir dock väldigt kladdigt!

    har även hört att det kan hjälpa att byta till ett icke starkt tvättmedel till underkläderna.

  • Cross

    Tack för tipsen. Det där med filmjölk har jag provat förut men vill inte kombinera det med canesten, men när kuren är över så ska jag köra hårt på filen.

    Mer tips?

  • MammsaJenny
    Cross skrev 2009-03-10 10:01:38 följande:
    - Smörjer in underlivet med jordnötsolja
    - tvättar aldrig underlivet med tvål
    - stryker mina trosor för att få bort alla bakterier
    - äter probiotika Mer tips någon??
    Hej!
    Stackars dig! Hatar svamp i underlivet. Det är verkligen hemskt. Det är min fasa att behöva äta pencillin under graviditet/amning, för jag får en hemsk svamp i underlivet om jag äter det.
    Har fått några tabletter förut (då jag inte varken var gravid eller ammade) som man svalde. De är rätt starka så jag är tveksam till att man får ta det under graviditet/amning.
    Ring vårdguiden...

    Har aldrig provat att stryka mina underkläder! Eller ha jordnötsolja där nere. Vad hjälper det imot?? Svamp förebyggande eller?

    Mina rekomendationer är att ta en så där engångsdos (tablett, Canesten) när du går och lägger dig och smörja dig med canesten minst varje morgon o kväll.
    Och sedan lufta, lufta, lufta!
    Sov utan trosor/pyamas. Gå med kjol utan något under när du är hemma.

    Har även hört att om man äter mycket sötsaker så kan det förvärra problemet... Men jag vet inte, jag har aldrig känt någon koppling.

    Lycka till med att krya på råttan..
  • Twisted

    Jo, socker kan vara en utlösande faktor. Så är det för mig.

  • KlasStures mamma

    Socker ÄR en utlösande faktor. Äta mycket surt, tex fil och dricka citron vatten hjälper. Lufta lutfa lufta! Byta trosor ofta om man inte är hemma (hemma inga trosor). Inga tajta byxor eller strumpbyxor. Bara bomulls trosor och byxor. Inget sex på ett tag. Är det halvläkt och mn har sex så kommer det direkt igen!
    Lycka till!

  • KlasStures mamma

    Ja just det ja. Mjölk är också sött och ska inte drickas för mycket av!

  • Cross

    Ok, om jag undviker socker och dricker citron - vad finns det mer för tips vad det gäller själva kosten? Jag drack ett thé förut som hjälpte, men det får man inte dricka som gravid (minns inte vad det hette, tyvärr).

  • GullpuckotMe

    tranbärsjuice är ännu bättre än citronvatten har jag hört..

    men båda e bra!

  • olandstoken
    Svar på #3
    diflucan heter den tabl. de är jätte bra, men man får inte använda det vid graviditet.

    jag har provat lactal när jag varit "klig", det fungerar jätte bra.

    hjälper sura saker mot svamp? trodde det bara var mot uvi.

    precis som alla säger, lufta lufta lufta. usch och fy för svamp!!
  • bebek

    Köp på apoteket ACO - EXTRA MILD TVÄTTKRÄM, smörj in, den behöver inte tvättas bort med vatten, och första gången behöver du inte torka bort den heller. Kan svida utav helvete några sekunder första gången men kliet och svedan släpper sen.
    Försök att inte tvätta dig för ofta också.
    Min bm rådde mig att om det var invärtes svamp använda vagitorer.. så många som det behövdes på raken för att få bort det, salva om det var utanför tills det verklligen var borta sen tvättkrämen. Hon sa att pevaryl ofta fungerade bättre än canesten. Och singeldos är inget att rekomendera.. ta flera nätter iran istället.


    Den är min räddning under grav efter säkert hundra canesten/pevarylkurer


    Du kan dricka fil också, om du har återkommande infektioner, samma sak som att köpa dyra lactaltabletter o grejer.
     de där supersvamptabletterna å¨recept får man inte äta som gravid.

    hoppas det löser sig

Svar på tråden AAAHHH!! Svampinfektion. Behöver bra tips!