• StinaLisa

Hur ser slemproppen ut egentligen?

Alla skriver om slemproppen men hur brukar den se ut egentligen?
    Hur mycket/stor?
    Konsistensen?
    Färg?
    Kommer en klump på en gång, eller flera omgångar sega slemtrådar?

Ursäkta om någon är känslig för äckliga detaljer, men jag vill veeeeeta!!

• Svar på tråden Hur ser slemproppen ut egentligen?
  • Hägerbo

min kom då inte som en propp man lurar sig nog lite på namnet, efter att mitt vatten gått så kom den typ slem med lite blod inte så äckligt som jag föreställt mig med det är säkert väldigt olika för alla, trodde jag också skulle tycka mycket saker med förlossningen var äckliga men när det väl var dags så glömde jag bort allt det där då vill man ju bara slippa smärtan och få se sin älskade lilla bebbe komma ut.

• Albin 080509

jag skulle vilja säga att den ser ut som en tjockare gemomskinlig/blodblandad flytning...typ tjock och seg som en älflytning fast mycket rikligare

Mamma till Albin
  • StinaLisa

Hur mycket är det som kommer då?

Igår (har BF idag) hade jag rikligare flytning, lite mer gulbrun, och sen kom det just lite slemmigt halvgenomskinligt, brunrosa, inga stora mängder, men det låter ju som det kan ha varit en del av proppen. Är ju inget direkt tecken på fl-start men visar att nåt händer i alla fall...

• Zebilah

(Taget från niomånader)

Hur ser slemproppen ut?
    Slemproppen brukar se ut på massor av olika sätt men beskrivs bla som en gelépropp, en slemmig flytning, en trådig flytning, en korv...ja ni ser ? den kan se ut på många olika sätt.
    Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig....brun...röd...osv osv. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
    Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
    Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.

• Zebilah

(forts)

När lossnar slemproppen?
    För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

• tvilling77

Min slempropp gick i v 32..den var seg, slemmig och gul/grön i färgen....jag fattade iaf direkt vad det var eftersom det absolut inte såg ut eller kändes som en flytning!!

• lunkentuss

Jag trodde inte jag skulle märka om slemproppen lossnade, men det var ingen tvekan! Var verkligen en "propp" rund o tjock o gulaktig... När man klämde på den så gick den inte sönder utan var gummiaktig liksom...

• nikky

men om slemproppen nu kan se ut som en riklig tjockare flytning hur vet ,man då att det inte bara är flytningar? jag har ingen koll :/

• Zebilah
    nikky skrev 2009-03-10 16:14:00 följande:
    men om slemproppen nu kan se ut som en riklig tjockare flytning hur vet ,man då att det inte bara är flytningar? jag har ingen koll :/
    Ja du säg det! Det undrar jag med, har nämligen hafft VÄLDIGT tjocka flytningar de senaste dagarna men om det är slemisen lr inte, det vet jag inte!
  • maxlis

man BEHÖVER ju inte veta att det är slemproppen eller om det är flytningar. Det kam ju ta lång tid efter det att proppen har gått innan man får träffa sin bebis. Men man VILL förstås veta - alla tecken på att något är på gång brukar ju vara välkomna.

När min slemmis gick så började det som en riktigt vattning flytning - jag trodde det var vattnet men BM konstaterade att det var slemmisen. En halv dag senare så blev den mer gele'-aktig och lite blodblandad. Tre dagar senare kom bebisen äntligen ut.

Svar på tråden Hur ser slemproppen ut egentligen?