• Cirrus

Sytråden spinner vidare - gul tråd

Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - gul tråd
  • Indratvillingmamma

Jag är evinnerligt trött på att vänta på mina beställda stjärntyger. Jag hoppas verkligen dom är så fina så att det var värt väntan sen.

Någon frågade tidigare om Husqvarna Emma såg jag. Jag har en sådan. Messa mig om det var något särskilt du undrade över. Jag kikar inte in här så ofta så jag kan missa inlägg annars. Jag är iaf nöjd med min!

• Pillan81
    LumLumLum skrev 2009-04-23 18:32:04 följande:
    Jag har tvättat mina turkosa stjärnor, men jag tyckte inte dom blektes.
    Jo de turkosa blektes här, men bara ytterst lite. Hur tvättade du dem?
  • LumLumLum
    Pillan81 skrev 2009-04-23 18:59:57 följande:
    Jo de turkosa blektes här, men bara ytterst lite. Hur tvättade du dem?
    60 grader. Och torkade dom ute i solen. Kanske att dom blektes en aning, men absolut inte så jag tyckte dom var dåliga.
  • Pillan81
    LumLumLum skrev 2009-04-23 19:07:34 följande:
    60 grader. Och torkade dom ute i solen. Kanske att dom blektes en aning, men absolut inte så jag tyckte dom var dåliga.
    Jag tvättade dem också i 60 grader. De turkosa är ok, men de cerisa kommer jag nog reklamera.

Ska ta en bild och lägga in så får ni se.
  • Dora

Nej vad trist att tygerna inte är bra. Jag väntar fortfarande på mina. Trist att vänta så länge på något som inte är bra. Om det är samma kvalité som ett camoflagetyg som jag köpte av henne på Tradera så är det inte värt väntan. Tyget blev blekt och noppigt i första tvätten.

Jag har storlekslappar (enkelstorlekar) som jag vill byta mot dubbel. Inboxa mig!

• Zoffix

Blev lite förvånad nyss, såg en klänning från "linus och lotta" på tradera - i hilco-tyg.
    Har tidigare sett att de sålt klänningar gjorda i samma tyg som säljs hos mg-tyger.

Känns lite tråkigt när typ linus och lotta säljer kläder billigt i samma tyger som vi som syr kläderna själva använder.....
    För ett tag sen sydde jag en fleecejacka med döskallar och gav bort till en liten kille vars mamma älskar döskallar och de blev jätteglada, nån månad senare hade de fått en till fleecejacka i likadant tyg från en släkting som köpt den i butik!
    Som tur var var det olika storlekar men det känns ju ändå trist.

• anneliesofia
    Stratus skrev 2009-04-23 15:51:36 följande:
    Strykningen är till för att fixera färgen. Kan du inte ta av klädseln som du vill klä om. Om du kan ta av den kan du ju sen sprätta bort det som du vill byta ut och använda som mall på det nya tyget, för att sen sy ihop det igen.
    Jag tror tyvär att jag förstör yttertyget om jag börjar sprätta bort. Jag tror innertyget sitter limmat på yttertyget. Men tack ändå!
  • Tjej 83
    anneliesofia skrev 2009-04-23 21:35:26 följande:
    Jag tror tyvär att jag förstör yttertyget om jag börjar sprätta bort. Jag tror innertyget sitter limmat på yttertyget. Men tack ändå!
    är de bara innertyget du vill ha nytt?
    kan du inte måtta o sy ett nytt o limma fast då? istället för att måla de som redan finns?
  • Tjej 83

vart hittar man tyg med breda ränder?
    de från E-slöjd är så smala.
    vill ha breda, 1-2 cm breda. många olika färger o välja på med.

• Zoffix

Tjej 83 skrev 2009-04-23 22:30:45 följande:

vart hittar man tyg med breda ränder?de från E-slöjd är så smala. vill ha breda, 1-2 cm breda. många olika färger o välja på med.
    Hilco har ju en del men de är ju dyra... Hos tygpyssling finns nog närmare tio hilco-tyger med bredare ränder.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - gul tråd