Sandypants skrev 2009-03-11 16:10:47 följande:
Okej.Ja det är det jag har varit lite osäker på.Att dom verkar inte vara så väldans aktiva.Hur mycket promenad klarar dom? För man vill ju liksom inte anpassa ens promenad efter att hunden inte orkar, snarare tvärtom.Jag var lite inne på en Jackrussel först men dom är för aktiva för min smak, och aningen "skäliga".Jag vill ju ha en hund som man kan mysa med i soffan, och gå ut och gå en lång mysig promenad med. Behöver inte vara så himla aktivt mer än det.
Den mopsen jag känner är jättepigg inne, men under sommarmånaderna märker jag på henne att hon inte orkar så mkt.
Går man ut på promenad är det mest "ut o kissa" och inte mer än det. Tyvärr. Hon ligger mest och flämtar och andas häftigt med tungan ute.
Detsamma gäller efter endast en liten stunds aktivitet/lek med annan hund.
Om du vill ha ett mellanting mellan en mops och en jack russel skulle jag nog rekomendera dig att kika lite på cavalieren. De är pigga och glada,
älskar att vara ute, få följa med, älskar långa promenader,
vi kan vara ute i skogen en hel dag för att nästa dag mest ligga på soffan. Han älskar båda sorters "aktivitet".
Hann är en liten soff-potatis ibland, men vissa dagar är där en jäkla energi i honom. Cavalieren är ju på många sätt en stor hund i ett litet format,
jätteduktiga på agility och lydnad,om man nu vill gå på bruks.
Vad gäller att skälla så tycker jag att cavalieren inte är en så skällig ras, men jag tror även att det kan ha med individen o göra också. Min hund skäller väldigt sällan.
Vad är det du "vill göra" med din hund? Vad har du tänkt dig?