• scumbag

Vad kan hjälpa?

Blir mitt första inlägg på FM det här.

Är tillsammans med en tjej som har ett barn sedan 2 år tillbaks ungefär. Ända från början har det varit VÄLDIGT svårt för mig.
    Alla bara säger åt mig vad jag ska göra "men var mer med pojken", "ta mer ansvar"osv. Men ingen förklarar för mig hur fan jag ska bära mig åt! Jag har ingen aning om hur man "hanterar" barn, inga jävla aning.

Tror min inställning till honom mycket beror på att jag inte vet hur jag ska "ta" honom i olika situationer. Oftast lyssnar han bara på mig när jag blir arg, och jag tycker inte om att bli arg för då tror tjejen att jag blir det bara för att jag "hatar" honom.
    Visst, när han är här så brukar jag medvetet sticka iväg på ärenden och alltid se till att ha grejer att göra på kvällen för att undvika han så mycket som möjligt. Jag är ett svin.
    Men jag irriterar mig så mycket på han!

Tanken på att allt hade varit bra ifall han inte fanns bidrar mycket till min irritation mot han skulle jag tro.
    Känner ofta att jag bara vill göra slut för att slippa all elände. Men jag älskar ju henne, så väldigt mycket. Och därför försöker jag gång på gång skärpa mig och ett tag så går det bra, men sen faller jag tillbaka igen och går omkring och är irriterad.
    Känns som att det snart är kört, då går det helt enkelt inte.

Så där, ville bara skriva av mig lite grann. :)

Nu till frågan jag ville ställa:

Kan familjerådgivning hjälpa eller är det kört? Jag vill ju få det att funka, men uppenbarligen kan vi inte fixa det själva.

• Svar på tråden Vad kan hjälpa?
  • carita1974

Hej!
    Det är annorlunda med barn som inte är ens egna.När jag och min make träffades hade jag 2 barn sen innan...och jag tänker inte sticka under stolen med att han haft det tufft trots att dom dyrkar marken han går på.
    Mina pojkars pappa hade ett barn sen innan när vi träffades så jag känner igen känslan lite sj oxå både som bio mamma och som styvmamma.Men om det ska lycklas lär du nog ge ett ordentligt försök.Ta med grabben när du ska på affären t ex ...bara du och han....ge er relation en chans...men visst...det är inte lätt att bli förälder åt ett styvbarn innan man sj hunnit bli förälder till ett "eget" barn...
    Sätt dej på pojkens rum o lek lite med han...och framför allt...prata med din tjej...be henne lite om tips...Lycka till...

• scumbag

Det känns som att vi är förbi allt det där. Jag har varit med han själv till affärer, jag har lekt med han på hans rum. Men allting känns ju så påtvingat på nåt sätt.
    Jag och tjejen har talat en massa gånger, så många gånger så att jag inte tror att hon orkar ta det en gång till.
    Vi snackar inte "det kan ta slut om det inte blir bättre inom en 3 månaders period" utan nu är det så långt gånget så blir det ingen lösning NU så är det lika bra att packa och dra.

Det är därför jag funderade på familjerådgivning och om det kan funka. Känns lite som ett sista försök.

• Vintervirrig

Hejsan!

Eran relation är viktig för dig och det som inte fungerar är att du inte vet hur du ska förhålla dig till pojken om jag förstår dig rätt? Tänker att det kanske är så att du antingen tar på dig eller får pålagt en roll som du inte är bekväm i.

Det kanske är så att du inte behöver vara så mkt "pappafigurig" utan att det räcker om du är en bra vuxen som gör det du ska för att få ert förhållande att fungera. Hon är föräldern och du är hennes partner. Tänker att det kanske blir värre för att du försöker bli något som du inte vill bli, som han inte vill ha och som hon inte förväntar sig...

När jag träffade min sambo var hans barn 9 & 10, två mkt märkliga individer i en ålder som jag inte alls förstod mig på - barn är ju rätt skumma! Har bott själv i många år innan så det var rätt svårt att hitta "tonen" till dem. Jag kände mig larvig, falsk och hade en töntig ton när jag pratade med dem. Till slut struntade jag i det och var bara mig själv, vilket jag tror var en lättnad för alla inblandade (framförallt för mig).

Det kan alltså vara en idé att först och främst fundera över vilken roll du vill ha, vad som förväntas av dig och vad du kan tänka dig att ställa upp på.

Att gå i familjeterapi kan ju vara en bra idé eftersom det blir ett forum där du kan ventilera det du tänker på och få råd om hur du kan gå vidare. Men - I de flesta forum där man försöker diskutera sin knepiga roll som styvförälder så får man alltid höra att "du visste ju att h*n hade barn", "det är bara att anpassa sig eller sticka", "försök lite mer", men det är ju inte så enkelt. Det är en känslomässigt svår situation du befinner dig i och den kommer ju inte att förändras, så det enda du kan förändra är ditt sätt att förhålla dig till situationen - För mig har det alltid hjälpt att prata av mig, men det är väldigt jobbigt om man blir bemött som om man är världens värsta människa för att man inte kan slå knut på sig själv och bli någon slags superförälder över natten. Så kolla upp så att rådgivarna förstår ditt dilemma och inte bara lägger på dig nya "måsten"...

Lite långt och lite virrigt, men men, hoppas något kan vara till hjälp. Välkommen till forumet förresten - här kan du få ganska mycket råd (och påhopp )

• Gremlin666

Familjerådgivning kan säkert fungera ifall din ambition är att se er alla som en mixfamilj med allt vad det innebär.
    Om du saknar ett klart mål kan det bli värre men du verkar ha en ganska klar bild framför dig.

Det kan vara en jobbig väg att gå att vara inblandad i en mixfamilj men vi väljer inte vår kärlek, vi kan däremot välja att lämna eller stanna kvar.
    Bara du själv kan känna vilket mål du har och hur mycket du är beredd att satsa.

Jag vet vad jag inom mig vill rekommendera men eftersom mina erfarenheter inte är dina så kan jag inte råda dig till någonting egentligen.
    Du får lyssna till ditt hjärta helt enkelt

• carita1974
    scumbag skrev 2009-03-10 17:54:15 följande:
    Det känns som att vi är förbi allt det där. Jag har varit med han själv till affärer, jag har lekt med han på hans rum. Men allting känns ju så påtvingat på nåt sätt.Jag och tjejen har talat en massa gånger, så många gånger så att jag inte tror att hon orkar ta det en gång till. Vi snackar inte "det kan ta slut om det inte blir bättre inom en 3 månaders period" utan nu är det så långt gånget så blir det ingen lösning NU så är det lika bra att packa och dra.Det är därför jag funderade på familjerådgivning och om det kan funka. Känns lite som ett sista försök.
    mm...familjerådgivning?Jaa..eftersom det låter som du inte bara villge bara så där så är allt värt att tests.LJag menar...tar det slut så kan ni iaf säga:Vi har testat allt men det gick inte...eller så är det det som hjälper...Hoppas allt löser sig till det bästa för er!!
  • Buschiq

Jag tror att du behöver släppa alla måsten och gå ur den roll du tror/känner att du behöver spela för att ni ska ha en chans.
    Som Vintervirrig skriver, vara dig själv helt enkelt.

Jag och min sambo hade varsin flicka när vi möttes, 4 och 7 år då. Vi har aldrig gått in för att vara mamma och pappa för varandras barn utan bara tagit ungarna för de individer de är. Inga tvång och måsten att sköta om varandras barn och när det har känts övermäktigt emellanåt har vi låtit varandra ta en paus utan att ge dåligt samvete. Det tror jag är det som fått oss att stanna ihop så länge som vi har, elva år snart.

Rent konkret. Sköt ditt. Sätt dig framför teven om du vill, surfa på datorn eller plocka i köket - vad som behövs. Tvinga inte fram ett umgänge mellan dig och hennes son, det kommer att komma smygande av sig själv så småningom när inte tvånget finns!

Snart (hur gammal är sonen?) kommer du säkert inse hur mycket roliga killeksaker det finns idag och bli sugen på att köpa hem något. Där skapas gemensam grund att umgås... Inte en muta alltså, utan något båda tycker är skoj.
    Att släppa min sambo i en leksaksaffär är farligt och dyrt nu när vi har en 8-årig son! {#lang_emotions_wink}

Samtidigt behöver du (som vi alla gör) jobba med dina negativa tankar. Ju mer du irriterar dig desto sämre kommer det att bli, så försök att vända tankarna eller åtminstone stänga av dem när det blir jobbigt. Gå och gör något annat en stund, gärna något som får dig att släppa på irritationen som att springa eller så. Fortsätt med dina time outer som du redan tar, men de måste inte innebära att du går iväg jämt heller.
    Jag åtog mig alltid disken på kvällen när bonusdottern var trött och grinig, det fick pappa ta hand om.

Summa summarum: var den du är, inte någon andra tycker att du ska vara. Flickvännen har säkert många bra skäl att älska dig, så så hemsk kan du ju inte vara {#lang_emotions_sunny}

• mommydear

Jag lever med en bounus man till mina tonåringar. Han vill gärna att de skall leva under hans regler och ändra på mina. Det blir ofta långa och tråkiga diskussioner om detta. De har ju redan två olika hem att anpassa sig till varannan vecka plus en bonusmammas önskemål.
    Jag försöker att införa det allra viktigaste som han önskar, men många småsaker måste sållas bort och det gillar han inte.
    Vad som behövs i vår familj (som jag önskar) är en man som gillar att göra något med tonåringarna - något trevligt. Gå på tivoli med dem, bowla, köra go-cart, paddla.... Under dessa stunder blir han ändå en ledare och de gör villigt vad han önskar. De vardagliga tillrättagivelserna kan jag stå för.
    Tyvärr är vi inte på samma nivå där, så nu gör han inte något alls... Tittar på TV så fort han kommer hem och deltar inte i något alls, för han känner sig utanför.
    Något råd?

• AnnanAnna

Det där blir en krock av flera olika individers behov och känslor hur man än vänder och vrider på det. Personligen tror jag varken på ditt eller din mans inställning i någon renodlad form.
    Det du önskar är en "kul typ" ungefär, som helst inte ska "röra till det" i vardagslivet för mycket, utan mer göra roliga saker med dina barn och tillföra på det planet. Och visst är det viktigt, men utan att vara med i det vardagliga där bl.a. tillrättavisanden ingår så blir det mer en "lattjolajban" roll tycker jag det låter som.
    Det är väldigt svårt att känna sig respekterad och inkluderad i en familj där man ska vara någon slags underhållare, tro mig jag VET!
    Jag förstår att din sambo känner sig utanför.

Likaså förstår jag det frustrerande i att ta in en vuxen i sitt liv som har sitt sätt att se på regler och sina värderingar med sig. Men ni är ju två vuxna, och båda era sätt kommer färga av sig på dina barn om de lever med honom lika mycket som de lever med dig. Din sambo är en vuxen som de träffar (gissar jag) i princip lika mycket som dig, så oavsett hur ni väljer att göra med regler och sånt så kommer de ta stort intryck av att leva tillsammans med honom.
    Om du väljer att sätta honom i utkanten av familjen då dina barn är där kommer det också få konsekvenser, och har redan fått det också efter vad du beskriver.
    Du visar honom att han kan vara med när det gäller "roliga saker" men inte när det gäller det vardagliga, när det gäller att få en miljö hemma som båda ni vuxna trivs med och att hans röst inte räknas på samma sätt som din, den andra vuxna i familjen, när det gäller uppfostran, regler och värderingar. Detta i sin tur gör att han känner sig utanför, och självklart, att han känner att "då tänker jag också ställa mig utanför när det gäller att göra andra saker".

Jag tycker ni ska prata igenom det här på ett väldigt tydligt sätt med varandra. Förklara hur du känner. Vill du att han ska vara "lekfarbror" så tala om det och fråga om det räcker för honom?
    Min erfarenhet är att många har svårt att släppa in en bonusförälder på vissa plan i livet. Man förväntas ta ekonomiskt ansvar och mycket annat vardagsansvar som du som är förälder kanske inte ens reflekterar över. Men när man vill tala om vad man tycker är rätt eller fel eller inte ok, då kliver man över en gräns och inkräktar på det som är förälderns ansvar.
    Det är skitsvårt att vara bonusförälder, och det enda som hjälper och kan ta er vidare och förstå varandra är att prata, prata, prata. Om förväntningar på varandra, på barnen, värderingar, regler, konsekvenser av oönskat beteende och allt som dyker upp.
    Det är mitt tips, plus att jag verkligen tipsar dig om att försöka förstå att man har en helt annan utgångspunkt som bonusförälder än som förälder, och att känna sig utanför är något som sällan gör styvfamiljslivet någon tjänst.

mommydear skrev 2009-04-20 11:16:23 följande:
    Jag lever med en bounus man till mina tonåringar. Han vill gärna att de skall leva under hans regler och ändra på mina. Det blir ofta långa och tråkiga diskussioner om detta. De har ju redan två olika hem att anpassa sig till varannan vecka plus en bonusmammas önskemål. Jag försöker att införa det allra viktigaste som han önskar, men många småsaker måste sållas bort och det gillar han inte. Vad som behövs i vår familj (som jag önskar) är en man som gillar att göra något med tonåringarna - något trevligt. Gå på tivoli med dem, bowla, köra go-cart, paddla.... Under dessa stunder blir han ändå en ledare och de gör villigt vad han önskar. De vardagliga tillrättagivelserna kan jag stå för.Tyvärr är vi inte på samma nivå där, så nu gör han inte något alls... Tittar på TV så fort han kommer hem och deltar inte i något alls, för han känner sig utanför.Något råd?
  • Mary Wollstonecraft

Jag tror att du delar känslan av att inte veta hur man "hanterar" barn med ganska många bonusföräldrar. Det är trots allt inget man bara kan, utan något man måste lära sig. Familjerådgivning kan säkert vara bra, men främst för dig och din tjej, så att ni inte glider ifrån varandra.
    Mitt tips är snarare att du kan försöka "läsa på" litegrann: visst, alla tvååringar är individer, men det finns mycket som är gemensamt för alla barn när det gäller utvecklingsnivå och så. Kanske kan du lättare sätta dig in i hur han fungerar, och hur du ska hantera olika situationer, om du har koll på hur han tänker och varför han agerar som han gör?
    Man glömmer lätt bort att barn fungerar och tänker helt annorlunda än vuxna, och är man då irriterad blir det lätt att man utnyttjar sitt övertag som vuxen, och tolkar hans agerande i linje med hur man själv skulle agera. Dessutom tror jag det är bra om du och din tjej i stället för att "prata ut" om detta gång på gång riktar in er på det praktiska: så fort det dyker upp en situation där du blir osäker, fråga henne på ett konkret plan "hur ska jag göra nu, jag vet faktiskt inte?"
    Lycka till, kanske kan någon annan här som har bättre koll än jag tipsa om bra litteratur om små barns utveckling!

• Vintervirrig
    mommydear skrev 2009-04-20 11:16:23 följande:
    Jag lever med en bounus man till mina tonåringar. Han vill gärna att de skall leva under hans regler och ändra på mina. Det blir ofta långa och tråkiga diskussioner om detta. De har ju redan två olika hem att anpassa sig till varannan vecka plus en bonusmammas önskemål. Jag försöker att införa det allra viktigaste som han önskar, men många småsaker måste sållas bort och det gillar han inte. Vad som behövs i vår familj (som jag önskar) är en man som gillar att göra något med tonåringarna - något trevligt. Gå på tivoli med dem, bowla, köra go-cart, paddla.... Under dessa stunder blir han ändå en ledare och de gör villigt vad han önskar. De vardagliga tillrättagivelserna kan jag stå för.Tyvärr är vi inte på samma nivå där, så nu gör han inte något alls... Tittar på TV så fort han kommer hem och deltar inte i något alls, för han känner sig utanför.Något råd?
    Ledsen men jag tror du skriver svaret själv i ditt inlägg: Är man inte delaktig i utformningen av sin egen familj, då är man heller inte engagerad i att göra något med densamma då det inte är ens egen familj. Du bor med dina barn i ett hushåll som du delar med en man, du förväntar dig att han ska anpassa allt efter det du tycker ska gälla samtidigt som du vill att han ska ställa upp för dina barn?

Varför ska han göra roliga saker med dem om han inte ens kan få leva som han vill i sitt eget hem? Hur kommer det sig att hans behov av regler och önskemål är mindre viktiga än era? Han ÄR utanför - inte bara känner sig så, därav hans beteendet. Jag har gjort detsamma, och vissa helger går jag och lägger mig halv nio, för jag fyller ändå ingen funktion här - det är inte särskilt kul kan jag berätta.

Jag ber om ursäkt ifall jag låter hård, men faktum är att du har valt att leva med en man utan barn, och då måste du anpassa ditt liv efter detta - inte bara omvänt...
Svar på tråden Vad kan hjälpa?