Hur tar du emot en komplimang?
Jag skrev för ett tag sen den här tråden www.familjeliv.se/Forum-5-97/m3682484-1.html. Jag tycker den blev väldigt skojig, mycket skojigare än jag tänkt mig trots att jag lade den under humor, men den fick mig att tänka på en annan sak, nämligen: Hur man tar emot en komplimang.
Hur tar du emot en komplimang?
Jag har varit tvungen att lära mig ta emot komplimanger "rätt". För ett antal år sedan var det alltid samma scenario så fort jag fick en komplimang: jag började genast söka efter nåt negativt i det komplimerade som jag replikerade med. Exempel:
Komplimeraren: "Vilken fin klänning!"
Jag: "Tycker du? Den är ju jättegammal, dessutom är det ett hål här, kolla!"
Ja, i den där stilen fortsatte jag i många år och detta trots att jag själv kunde tycka att "klänningen" var fin. Det som fick mig att haja till rejält var när jag blev "utskälld" av en okänd människa som komplimerat mig. "Det hade räckt med ett leende och ett tack, jag ville inte höra alla dina dåliga sidor!" Med detta började min resa mot att bli den perfekta komplimangmottagaren och jag upptäckte att det gav mig något annat. Nu kanske ni tycker jag är helt crazy, men jag började tycka om mig själv när jag jag tillät mig själv att le och svara "tack" istället för att genast börja leta fel som jag kunde rabbla upp.
Så, har du fudnerat på detta någongång?