• Sunflower4

Vägledning please!! Synarel vs. Supracur och Menopur vs Gonal F: Kliniker rekommenderat olika

Hej,

Vi ska göra IVF och eftersom chanserna är små så har vi gått grundligt tillväga och besökt tre kliniker och jämfört såväl behandlingar, priser (relativt oväsentligt), odlingstekniker, bemötande etc. En har vi valt bort direkt av olika skäl men det står nu mellan två och jag har fått utskrivet recept vid båda.

Klinik 1: skrivit ut Synarel och därefter Gonal F
    Klinik 2: skrivit ut Supracur och därefter Menopur

Jag har ju googlat till vansinne och det var faktiskt jag som på båda klinikerna undrade om det inte var så att Menopur skulle ge bättre resultat givet min situation (högt FSH, dåligt AMH). Det svarade läkaren jakande på på en av klinikerna och skrev därför ut det... (borde kanske skrivit ut detta direkt??). På andra kliniken hade de ingen synpunkt, sade att båda var lika effektiva och valde skriva ut Gonal F trots mina frågor om effektivitet. Beträffande Synarel s. Supracur har jag inte hunnit sätta in mig. Tar tacksamt emot alla råd och rekommendationer av er medsystrar i detta helvete... Tack!!

• Svar på tråden Vägledning please!! Synarel vs. Supracur och Menopur vs Gonal F: Kliniker rekommenderat olika
  • Simba79

Välj den klinik som du tycker verkar bäst! Vid ett första IVF-försök är det alltid svårt att veta i förväg hur man svarar på medicinerna. Det är därför det är så vanligt att t.ex. byta sprutdos eller sprutsort om man gör flera försök.

Det är givetvis svårt för oss härinne att veta vilken medicinering som passar dig bäst. Troligtvis blir du nedreglerad oavsett vilken spraysort du använder och om du är en av dem som får bättre resultat med Menopur (både LH & FSH) än med Puregon/Gonal-F (FSH) kan ingen härinne veta. Jag hoppas att du tar mitt svar positivt, för det är för din skull jag inte vill att du ska grunda ditt beslut på "tyckande" av folk på FL.

Ett stort lycka till!

Svar på tråden Vägledning please!! Synarel vs. Supracur och Menopur vs Gonal F: Kliniker rekommenderat olika