• MariaJuj

Vad saknar du i London?

Är det något man saknar i London? Menar någon mat t ex...vet välling inte är så vanligt (så det kommer åka med)...men tänkte på annat...hörde färsk jäst inte finns såvida man inte söker upp en "svensk" butik...är det något annat som man tar som självklart här som inte finns där?
    Både saker och sånt i mat väg...

Vad saknar ni?

• Svar på tråden Vad saknar du i London?
  • SE10

Färsk jäst brukar man kunna be om i butiksbagerierna (brödavdelningen), typ på Tesco, Asda, Sainsbury's etc. Inte alltid de har kvar om de har bakat färdigt för dagen, men har de kvar så säljer de jäst i bit åt en, kostar nästan inget och man brukar få rätt rejäla bitar, motsvarande 4-5 svenska paket brukar jag få när jag ber om lite. Har hänt flera gånger att jag dessutom fått det gratis när jag frågat, allra helst på Tesco.

Pärlsocker är det lite värre med.

Annars så saknar jag faktiskt fler saker när jag är på besök i Sverige!

• Karinski

Ja polska butiker ar rena guldgruvan. Ibland har de wienerkorvar i charkuteridisken och nat som liknar kassler, fast jag har inte provat an. Senapssill har jag ocksa kopt dar och bra brod.

• destiny391
    SE10 skrev 2009-03-12 14:04:32 följande:
    Färsk jäst brukar man kunna be om i butiksbagerierna (brödavdelningen), typ på Tesco, Asda, Sainsbury's etc. Inte alltid de har kvar om de har bakat färdigt för dagen, men har de kvar så säljer de jäst i bit åt en, kostar nästan inget och man brukar få rätt rejäla bitar, motsvarande 4-5 svenska paket brukar jag få när jag ber om lite. Har hänt flera gånger att jag dessutom fått det gratis när jag frågat, allra helst på Tesco. Pärlsocker är det lite värre med. Annars så saknar jag faktiskt fler saker när jag är på besök i Sverige!
    Jag har provat bade pa min Tesco och min Sainsburys, men ingen av dom ville ge mig eller salja lite jast till mig :(
  • destiny391
    Karinski skrev 2009-03-12 14:08:58 följande:
    Ja polska butiker ar rena guldgruvan. Ibland har de wienerkorvar i charkuteridisken och nat som liknar kassler, fast jag har inte provat an. Senapssill har jag ocksa kopt dar och bra brod.
    Har du smakat deras korvar? Dom ser ju ut som svenska, men jag har inte vagat :P Daremot har jag smakat det som liknar kassler. Faktiskt valdigt likt i smaken, den var inte riktigt lika salt som den svenska.

Vad har du mer provat?
  • Karinski

Jag alskar alla korvar utom de engelska...och sarskilt goda ar de osteuropeiska, sa prova Ibland har de ju goda bakverk ocksa. nat som jag ocksa saknar har. Jag ar trott pa croissanter, eclairer, munkar och superstorasmartiecookies...jag vill ha en bakelse!

• YokohamaNr2

Jag saknar inte mycket i matväg förutom saltlakrits då mat och mat iofs

Det jag saknar mest är faktiskt sjöar och bad utomhus på sommaren, det känns som att var du än är i Sverige även i inlandet så finns det alltid en badsjö i närheten. Här finns det utomhus pooler som är smockfulla om det är mer än 20 grader eller snuskiga dammar du kan bada i....

Visst det är jättehärligt att åka ner till kusten men det tar ändå sin lilla tid, speciellt om det är storhelg!

• destiny391

Jag saknar mycket... Brod, riktigt gott brod, ost (herrgardsost), bacon, kottfars, bob's jordgubbs saft :P, korv, godis, ostbagar, jordnotsringar.. haha, min lista ar lang :P

• Karinski

Ja, det sant. Utrymme ar nog det jag saknar mest ocksa, att slippa trangas.

• Molly i Skåne

Och så sitter jag som lämnat London och flyttat hem till Sverige och köper engelsk mat, godis, hygien mm från British Corner Shop!
    Fick paket i fredags m Cadbury cream eggs, Aussie shampoon , crisps m steak & onion smak mm-men det jag saknade mest var vettig märkning på vissa varor och svensk ost! Riktigt god Grevé mm-var sååå trött på brittisk ost när jag kom hem!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • MrsFreckles

Jag saknar svensk boendestandard...trott pa fuktiga kalla hus/lagenheter...Men vi ska snart flytta till nybyggt! Och sa saknar jag svenska naturen, havet osv men det finns ju mycket vackert bara man kommer utanfor London

• Nillax

Jag flyttade fran London till Australien for lite over 2 ar sen och saknar sa mycket fran London....sa kan det bli

• destiny391
    Nillax skrev 2009-03-24 21:24:59 följande:
    Jag flyttade fran London till Australien for lite over 2 ar sen och saknar sa mycket fran London....sa kan det bli
    jag har tankt pa det. undrar om jag skulle sakna nat harifran :)
    vad saknar du?
  • Nillax
    destiny391 skrev 2009-03-24 21:55:23 följande:
    jag har tankt pa det. undrar om jag skulle sakna nat harifran :)vad saknar du?
    Har bott i Sydney i 2.5 ar och saknar fortfarande mycket fran London. Hade 10 underbara ar dar
    Saknar riktiga pubar, minstrels, Hellman's Mayo, langa jeans (ar 181cm men tack och lov kan man bestalla online fran Topshop & Dorothy Perkins
    Primark, Kensington High St, Muller Fruit Corner....
  • Ruby
    Karinski skrev 2009-03-12 14:52:37 följande:
    Jag alskar alla korvar utom de engelska...och sarskilt goda ar de osteuropeiska, sa prova.
    Och jag som inte gillar korv så mycket tycker att det finns så mycket goda korvar i just England. Fast svärmor kanske är duktig på att handla det? De har ju jättegoda på Farmer's markets och i delibutikerna. Mycket högre köttinnehåll är läskiga svenska, och fullt med god fyllning som örter osv. Mmmm.
    SE10 skrev 2009-03-12 14:04:32 följande:
    Pärlsocker är det lite värre med.
    Har du provat med sugar crystals? Eller det funkar inte?
  • sherlock
    Ruby skrev 2009-03-30 11:53:35 följande:
    Och jag som inte gillar korv så mycket tycker att det finns så mycket goda korvar i just England. Fast svärmor kanske är duktig på att handla det? De har ju jättegoda på Farmer's markets och i delibutikerna. Mycket högre köttinnehåll är läskiga svenska, och fullt med god fyllning som örter osv. Mmmm.

Har du provat med sugar crystals? Eller det funkar inte?
    Håller med om att korven är god här, tog mig några år innan jag vågade prova men sedan insåg jag att de är mycket godare än svenska korvar som bara inehåller äckel

Jag saknar egentligen bara dill dipp och dill chips men det köper jag på mig när jag är i sverige. och lakrits fiskar, köper på IKEA!

Skulle sakna mycket om jag flyttade "hem" till sverige, såsom "rikiga" pommes från chippyn med vinäger och salt, bacon butties, pubar, den tidiga våren (redan helt grönt här i Watford) , gratis kanon bra sjukvård, trevliga människor som inte låter dörrar slå igen på en (som i stockholm tex).

Mest av allt skulle jag sakna britternas "banter" allstå sättet att skoja på och se livet frpn den ljusa sidan. Svenskarna har inte bemästrat det där ännu
  • YokohamaNr2
    sherlock skrev 2009-04-16 19:01:44 följande:
    Håller med om att korven är god här, tog mig några år innan jag vågade prova men sedan insåg jag att de är mycket godare än svenska korvar som bara inehåller äckel Jag saknar egentligen bara dill dipp och dill chips men det köper jag på mig när jag är i sverige. och lakrits fiskar, köper på IKEA!Skulle sakna mycket om jag flyttade "hem" till sverige, såsom "rikiga" pommes från chippyn med vinäger och salt, bacon butties, pubar, den tidiga våren (redan helt grönt här i Watford) , gratis kanon bra sjukvård, trevliga människor som inte låter dörrar slå igen på en (som i stockholm tex).Mest av allt skulle jag sakna britternas "banter" allstå sättet att skoja på och se livet frpn den ljusa sidan. Svenskarna har inte bemästrat det där ännu
    Håller med om allt ovan syrenerna har precis börjat slå ut i norra London, men ingen här verkar ha en aning om att syrener är 'bäst' de vet inte ens vad det heter....har nu äntligen fått veta att det heter Lilac (intresse pil i ögat för alla)
  • sherlock
    YokohamaNr2 skrev 2009-04-17 13:04:57 följande:
    Håller med om allt ovan syrenerna har precis börjat slå ut i norra London, men ingen här verkar ha en aning om att syrener är 'bäst' de vet inte ens vad det heter....har nu äntligen fått veta att det heter Lilac (intresse pil i ögat för alla)
    Jag går runt och sniffar på syrenerna och folk tror man är tokig Brukar stjäla med mig en liten kvist hem ibland när ingen ser, doftar så gott!

Nu har "Låt den rätte komma in" kommit på bio här om man känner för en svensk film på bio Såg den på Vue Cinema.
  • Joci

Jag besökte Swedish Affär (heter numera Totally Swedish) och köpte svenskt godis och ost. Man känner sig nästan som hemma när man går in där

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Anna Panna 81

Vet inte vad jag gjort utan IKEA. Jag koper kaviar, knackebrod, ost, falukorv, winerkorv, kanelbullar, nyponsoppa, godis. Nu ar jag lyckligt lottad och bor 5 minuter darifran sa sa fort suget faller pa ar det bara att aka till "the swedish shop" och handla det jag kanner for.

Svar på tråden Vad saknar du i London?