• Anonym (mamma)

Platthuvud

Min son är snart 3 månader och jag vet att man inte ska ha barn för mycket på rygg för att dom kan få platta huvuden. Jag tyckte att jag vänt honom för att avlasta och han har alltid sovit på kudde, men det har inte varit tillräckligt. Jag har varit ute och gått flera timmar per dag med barnvagnen och haft honom på rygg, och han sover på rygg hela nätterna i sin spjälsäng. Inser nu att jag inte gjort tillräckligt. Nu försöker jag ha honom ännu mer på mage, ny kudde och han ligger på ena sidan när han åker vagn, men han har sååå toppigt och platt huvud. Är det kört eller är det så pass mjukt att det kan bli rundare? Jag har så dåligt samvete för det syns MYCKET tydligt. Inga påhopp tack, jag har försökt aktivera honom och dessutom haft en nästan sjuklig skräck för PSD, tack BB för det..

• Svar på tråden Platthuvud
  • HarperSeven

Gå till BVC och be och få en remiss till en sjukgymnast. Det är absolut inte för sent. Nekar dom så var påstridig och visa tydligt hur han ser ut. Min son föddes med torticollis och ett deformerat huvud. Det berodde på att han i moderlivet låg med huvudet bakom mitt högra revben. Vi fick hjälp när sonen var två månader och nu ser man inget på honom. Han är fyra år nu.

Jätte bra att du låter honom ligga mycket på mage när han är vaken. Ha honom även gärna i en babybjörn eller liknade så att huvudet inte belastas. Sjukgymnasten kan även hjälpa till med hur huvudet ska belastas så att han blir mindre platt. Det finns även en hel del hjälpmedel att ta till. Min son fick låna en så här:

www.babykoncept.se/default.aspx

Vi fick även låna en kudde. Jag köpte en bumbo till honom också. En arbetsterapeft gjorde även en specialkudde som jag kunde använda i vagnen. Jag vet att det numera också finns hjälmar som man kan använda.

Ha inget dåligt samvete utan kräv den hjälp som du behöver. Så är jag säker på att det kommer att ordna sig. Ju tidigare du får hjälp desto bättre blir resultatet.

• Anonym (mamma)

Jag känner mig som en extremt dålig mamma men jag visste inte att det gick så fort att få platthuvud och jag trodde verkligen att det jag gjorde skulle räcka för att förhindra det.

• HarperSeven

Du är en jätte bra mamma som vill hjälpa din son och som dessutom ser din son. Det är jätte vanligt att barn får platta huvuden så det tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete över. Sök bara hjälp så är du en super duktig och bra mamma.

• Anonym (mamma)

Idag ska jag köpa en bumbo åt honom. Hoppas verkligen att det inte är för sent, fontanellen har ju inte vuxit ihop än och han är 3 månader.

• Anonym

Lycka till! Tycker det är bra att du lagt märke till det. Min systers dotter är 6 mån och extremt platthuvig men vi har inte velat säga något och hon har typ inte märkt det själv ...

Förresten: Är det "farligt" eller bara av kosmetiska skäl?

• Tezzan1981

upp till 1 år tar det innan huvudet är fixerat och utjämnat!! så var lugn. bebisen är 3 mån. när den kan börja sitta och krypa försvinner det.
    någon sjukgymnast kommer de inte ge dig såhär tidigt...iaf inte där jag bor

• HarperSeven

Ta kontakt med BVC också om en remiss. Om BVC inte vill skicka en remiss så kan du be att få träffa barnläkaren.

Ingen har anklagat mig att vara en dålig mamma pga min sons problem och då tog jag sämre hand om min son än vad du gör. Jag hade ingen kudde. Jag vände honom inte heller för att belasta huvudet jämt. Det jag däremot gjorde var att varje gång vi var till BVC så påpekade jag att sonens huvud hela tiden ligger till höger. BVC-sköterskan sa då att jag skulle sätta något på vänster sida för att locka honom att titta dit. Sonen var då en månad. Hon tipsade även om att jag skulle göra en egen kudde. När sonen var knappt två månader började jag märka att huvudet var assymetriskt. Jag visade då hur det såg ut och då fick vi en remiss till sjukgymnast. Utan det så vågar jag inte tänka på hur min son hade sett ut. Jag hade inte haft en aning om hur jag skulle göra för att hjälpa min son. De råd BVC-sköterskan gav var helt värdelösa pga att hon inte hade kunskapen.

Så om du är en extremt dålig mamma vad är jag då? Jag kan tillägga att jag inte tycker att jag är en dålig mamma. Jag hade dock inte kunskapen. Sök hjälp och sluta ha dåligt samvete. Så kommer allt att ordna sig. Det är inte för sent men tiden går så ju snabbare ni får hjälp ju bättre blir resultatet. Ingen kommer att anklaga dig för något.

• HarperSeven
    Svar på #6
    Jag tycker att du ger farliga råd. Varken du eller jag vet omfattningen på det här barnets skalldeformation. Vi vet inte heller orsaken. Det viktigaste är att det här barnet kommer till BVC och får en professionell bedömning.

Det är dessutom inte alls säkert att det rättar till sig av sig själv.

Läs artikeln:

ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19205.pdf

Där står det bl.a.:

"Det föreligger en utbredd missuppfattning att lägesbetingade skalldeformationer
    alltid rättar till sig spontant."

Läs även:

ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19196.pdf

Där står det:

"Rådfråga sjuksköterska och/eller läkare på barnavårdscentralen om huvudet
    är snett."

Men det finns hopp:

www.babykoncept.se/default.aspx

"Vid konsekvent behandling med avlastning av tillplattad del av skallen kan en tydlig förbättring uppnås under relativt kort tid (3-4 veckor), speciellt hos de allra yngsta barnen. Konsekvent behandling innebär att barnet i princip bara är helt på rygg vid blöjbyte. Om barnet har en skallasymmetri bör man alltid rådfråga barnläkaren på BVC då de i finns andra mer ovanliga orsaker till skallasymmetri. Det absolut vanligaste är dock att asymmetrin är lägesbetingad och kan förbättras/försvinna med adekvat avlastning."
  • Tezzan1981
    Svar på #8
    om du tycker det så....

min son hade själv platt huvud och bvc brydde sig inte. de sa att de i stort sett alltid rättar till sig av sig själv. men de kollar ju på huvudet varje gång man är där, så det är ju under kontroll. tycker bara inte man ska oroa någon som har en 3 månaders baby då det kan ta upp till ett år innan huvudet får sin form...

men alla tycker vi olika
  • HarperSeven
    Svar på #9
    TS är redan oroad. Om TS följer ditt råd och väntar tills sonen är ett år så kan det ha löst sig av sig själv men om det inte har gjort det så är det mycket svårare att göra något åt det och resultatet kommer inte att bli lika bra. Varför ska hon chansa????

Det är möjligt att din son inte alls var lika platt som TS son är. Det vi vet om TS sons huvud är att:

"han har sååå toppigt och platt huvud"

"det syns MYCKET tydligt"

Det tycker jag är goda skäl att söka hjälp. Dessutom kan man inte alltid lita på att BVC håller koll på barnens huvudform. Även om jag tycker att de borde göra det. Min son såg ut som barnet i figur 3 i artiklen nedan. Ändå så upptäckte inte BVC det. De hade inte heller vett att skicka en remiss till BVC pga av hans torticollis. Så nej jag tycker inte att man ska lita på BVC i alla lägen.

ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19205.pdf

Jag vet dessutom av egen erfarenhet att det är lätt att nå snabba resultat med professionell hjälp förutsatt att TS son får hjälp i tid.
Svar på tråden Platthuvud