• Anonym (mamma)

Platthuvud

Min son är snart 3 månader och jag vet att man inte ska ha barn för mycket på rygg för att dom kan få platta huvuden. Jag tyckte att jag vänt honom för att avlasta och han har alltid sovit på kudde, men det har inte varit tillräckligt. Jag har varit ute och gått flera timmar per dag med barnvagnen och haft honom på rygg, och han sover på rygg hela nätterna i sin spjälsäng. Inser nu att jag inte gjort tillräckligt. Nu försöker jag ha honom ännu mer på mage, ny kudde och han ligger på ena sidan när han åker vagn, men han har sååå toppigt och platt huvud. Är det kört eller är det så pass mjukt att det kan bli rundare? Jag har så dåligt samvete för det syns MYCKET tydligt. Inga påhopp tack, jag har försökt aktivera honom och dessutom haft en nästan sjuklig skräck för PSD, tack BB för det..

• Svar på tråden Platthuvud
  • Anonym (mamma)

Jag uttryckte mig klantigt och menade inte att man är dålig mamma för barnet får platt huvud.
    Min son har varit nöjd sen födseln och sovit mycket på dagarna och nätterna. Jag blev bekväm och lät honom sova i fred (under uppsikt) på rygg som han varit mest nöjd att ligga så. Inget skrik eller gråt, och jag har kunnat laga mat, baka, städa, sitta på internet mm. Jag la all tid på mig och att fixa hemma och gå långa promenader med hund och barnvagn.
    Det var en bra länk med bild på flickan, det som gjorde mig glad var att hon blivit avsevärt mycket bättre trots att hon var 6 månader och jag antar att det är lättare att få bukt med en 3 månaders baby.
    Det var så hysteriskt mycket prat om plötsligspädbarnsdöd på BB, man skulle ha bebisen på mage bara när den var vaken och min son har sovit väldigt mycket. Efter förlossningen var jag ganska dålig för jag förlorade mycket blod, han sov då på sin pappas mage med sin mage på hans, och det blev ett jäkla liv. Jag åkte hem tidigare från BB än dom ville eftersom det inte var något fel på min son utan mest jag som var dålig, men jag orkade inte vara kvar det var en sån hysteri med mycket, vet inte hur många som var in och nöp mig i bröstvårtorna för att amningen inte kom igång. Fick höra sen att det är vanligt när man tappat massa blod.

• Anonym (mamma)

Nu kom jag ifrån ämnet men det jag menade var att det inte är konstigt att man har sitt barn på rygg så mycket att huvudet blir platt, eftersom man proppas full med "fakta" om PSD. Har hört alla möjliga teorier om vad det beror på och det är konstigt att dom går på så hårt om det med tanke på att ingen egentligen verkar veta vad det beror på. Allt från hjärnbalken, till outvecklat struphuvud, till att det är för varm att den tror att den är tillbaka i livmodern och slutar andas till att mamman rökt. Skulle kunna skriva massor med teorier. Alltså verkar inget svar finnas.

• Anonym

Ett annat tips är att bära i /bärsjal/bärsele då sover bäbben gott,du får extra träning och det är inte psdvänligt Har tom med hört att det främjar bäckenbottenmusklerna, och vem vill inte ha starkare sådana efter barnafödande.
    Jag tycker du låter som en fullständigt normal mamma med gott om sunt förnuft. Njut av gullungen och prata med BVC om du känner oro. Han kommer säkert vara sötast i hela världen oavsett huvudform

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-11 16:00:52 följande:
    Ett annat tips är att bära i /bärsjal/bärsele då sover bäbben gott,du får extra träning och det är inte psdvänligt Har tom med hört att det främjar bäckenbottenmusklerna, och vem vill inte ha starkare sådana efter barnafödande. Jag tycker du låter som en fullständigt normal mamma med gott om sunt förnuft. Njut av gullungen och prata med BVC om du känner oro. Han kommer säkert vara sötast i hela världen oavsett huvudform
    hehe, inte alla barn sover gott i sjal. mina har då aldrig gjort det! dessutom krummas ju ryggen till på dem i sjal. tror inte det är nyttigt att ligga långa stunder så.
  • Anonym

På vårt BVC sa sköterskan att vi skulle variera åt ena och andra hållet när han skulle sova så skulle det jämna ut sig nu var det inte så lätt eftersom vår son varit en aktiv liten krabat sen tidig ålder och trillade tillbaka på rygg hela tiden men det har gått tillbaka tack och lov nu har han jämt och fint huvud igen.
    Men i vår släkt förekommer det att vissa har en sorts platt platå på bakhuvudet det syns inte för håret men om man känner så är det som en hylla hos vissa.

• Anonym

Mitt andra barn har legat mycket på rygg och sovit mycket för sej själv då man inte har samma tid som man hade med första, men givetvis har jag varit i närheten, tillslut oroade jag mej också jättemycket för att hon skulle få platt huvud, alltid använt kudde i sängen och i vagnen men var ändå nojjig, för tyvärr var jag dålig på i början att lägga på mage i vaket tillstånd osv, kände att hon nästan alltid hade huvudet mot nåt, golvet, vagnen, sängen, babysittern, skötbordet osv...men hon är nu 6 månader och det har aldrig varit något, hon har jättefint runt huvud tack o lov, det jag menar är att en del barn verkar få detta lättare, för så mycket som jag har låtit mitt barn ligga och det inte blivit något, så du har absolut inte gjort något fel.
    Ta upp detta med bvc, vet att det finns någon typ av hjälm som formar tillbaka huvudet. Lycka till!!

• HarperSeven
    Svar på #13
    År 1991 dog 140 barn i plötslig spädbarnsdödlighet (incidens=1,2 döda
    per 1 000 levande födda).

Våren 1992 infördes de nya råden till föräldrarna:

Låt spädbarnet sova på rygg
    Avstå från att röka
    Amma om det är möjligt
    Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig

År 2002 dog 20 barn i plötslig spädbarnsdödlighet (incidens=0,26 döda per 1000 levande födda).

Det är väldigt talande siffror.

www.lakartidningen.se/old/content_0414/pdf/1268_1270.pdf

www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/DC481F44-148F-44E5-B109-0476B1F43528/6670/200611440.pdf

När jag söker på PUBMED så hittar jag 6160 artiklar som har studerat plötslig spädbarnsdödlighet. Så forskarna vet ganska mycket men som med all forskning så kommer det nya studier och råden ändras något, t.ex. att napp skyddar och att samsovning ökar risken. Rådet att spädbarn ska sova på rygg har dock inte ändrats.
  • Eisa
    Anonym (mamma) skrev 2009-03-11 14:39:28 följande:
    Nu kom jag ifrån ämnet men det jag menade var att det inte är konstigt att man har sitt barn på rygg så mycket att huvudet blir platt, eftersom man proppas full med "fakta" om PSD. Har hört alla möjliga teorier om vad det beror på och det är konstigt att dom går på så hårt om det med tanke på att ingen egentligen verkar veta vad det beror på. Allt från hjärnbalken, till outvecklat struphuvud, till att det är för varm att den tror att den är tillbaka i livmodern och slutar andas till att mamman rökt. Skulle kunna skriva massor med teorier. Alltså verkar inget svar finnas.
    Fast det man vet är att PSD minskat drastiskt sedan man börjat lägga spädbarn på rygg.
    12.34
  • Meli

Jag tycker du ska prata med BVC. En del rättar sig av sig själv, annat kan bli bestående. Men om det är något som är risk för att bli bestående, så finns det numer jättebra hjälmar som formar om huvudet. Men det ska göras när de är små och huvudena är mjuka så klart, sen blir det för sent, så prata med BVC.

Jag trycker inte att du bara ska avvakta om det är mycket utan att BVC eller barnläkare ska titta på det för att se om hjälm behövs eller om det rättar sig själv.

• Anonym (mamma)

Det går betydligt bättre. BVC ville inte göra något utan sa att det rundar till sig. Den största förändringen är att jag har honom växelvis på höger och vänstersida i vagnen, vi är ju ute och gå väldigt mkt. Sen bär jag honom i sele. Det börjar synas en förbättring. Det hade det inte gjort om jag inte hade insätt det eller tänkt att han gott kan ligga på rygg tills han lär sig att sitta utan stöd. Dessutom hade han inte så mkt hår, och nu när det börjar växa döljer det också en del. Det beror nog på vart man bor, här kunde inte BVC bry sig mindre.

• B3b1s

Varför skulle man va sämre morsa för barnet får platthuvud? =O de förstår jag absolut inte! Många som snackar här inne på fl om de, suck alltså, att de inte har ngt annat å bry sig om.

Mitt barn fick också platthuvud, men vad ska jag göra? Ska jag hindra henne från att ligga när hon vill? suck vissa.

När min dotter började vända sig mer, då lade jag henne alltid åt de hållet som hon inte brukade ligga åt, flera ggr fick man vända henne åt de hållet, men tillslut så försvann de platta =O de gör de ju tillslut.

Förstår inte varför vissa tävlar om just de här? sjukt!
    Man är ju inte en sämre morsa för de!

Svar på tråden Platthuvud