Micke54 skrev 2009-03-11 12:30:03 följande:
Cola och energidryck före träning är inte ett vidare bra tips enligt mig
iaf. Det enda som händer är att du får en blodsocker höjning och sen kraschar 20 min in i träningen och du får ett sämre resultat än vad du skulle få om du druckit vatten istället. Ok om du är ute och kör en femmil och behöver en sista kick på sluttampen inför slutspurten. Men för medelsvensson finns det ingen anledning att trycka i sig mer socker än vad vi redan får på en dag. Det man ska sträva efter är att hålla sig på en jämn nivå hela dagen då behöver du ingen "boost" före träningen utan kan prestera på topp ändå, och sen efter träning
iaf styrketräning vill kroppen ha snabba kolhydrater. Själv mixar jag havregryn,soyaprotein och mjölk och dricker. Summan av kardemumman är alltså: Insulin stimulerar lipogens (nybildning av fettsyror) dvs man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen. Så att kötta i sig för mycket kolhydrater när man vill gå ner i vikt är ingen bra ide. Nu säger inte jag att det är dåligt med kolhydrater, men i för stora mängder och i form av läsk och dylikt när man inte behöver det är rent utav dumt//M
Ok.
Jag försöker äta med jämna mellanrum under dagarna. Äter mindre när jag inte tränar och mer de dagar då jag tränar.
Som idag.
Frukost 9:00 (äter frukost på fikat på jobbet, kan inte äta tidigt): Lättyoghurt och corn flakes utan socker. Klyftad apelsin i det.
Lunch 11.20: Pasta med en sås på 3msk VV-fraiche (2%), 57 gram rökt skinka och champinjoner.
Mellanmål 13:45: 2 kiwis och kaffe
Vad ska jag äta innan träningen kl 18:00 (träningen börjar klockan 19 och idag är det 75 min kondition blandat med styrka och hantlar som gäller)?
Och efter träningen? Vad är bra att äta vid 20.30?