• MissC24

hosta på natten tips för o lindra det?

Jag har en dotter på 2 år som när hon får en förkylning hostar på natten när hon ska sova. Pinsamt som det e vet jag inte om det e en slem eller torrhosta hon har. vill gärna ge henne nåt så hon kan sova lättare utan o vakna var o varannat av hosta. nån som har tips?

• Svar på tråden hosta på natten tips för o lindra det?
  • Mammas Gustav

Låt hon dricka bara vanligt ljummet vatten det brukar funka kanon! Plus hostmedecin då (bisolvon).. Men prova med ljummet vatten om du inte har fått nå annat tips från bvc

• JeanneDArc

ja massor av dricka gör att slem bli tunnare och lättare att hosta upp. och varm dricka är ännu bättre. Men om det är vatten så värm kallt vatten, ta inte ljummet ur kranen. Receptfri slemlösande hostmedicin är inte speciellt effektiv, inte mer än mycket vätska iaf. Högläge är också bra. Lägg ett par böcker under benen på sängen vid huvudändan.

• hammarby

På våran vårdcentral skrivs det inte gärna ut hostmedicin men vi brukar få flytande Bricanyl till barnen. De vidgar luftrören så att hostan lättar och slemmet lättare kommer upp. Mina barn kräks jättemycket när de hostar också.
    Så jag kan rekommendera Bricanylen! Boka en tid på vc och fråga dem vad som blir bäst! Kanske beror lite på vad det är för typ av hosta också..

Nedräkningen har börjat..16 dagar kvar!!
  • vill bli mamma meddetsamma

kan säga att vår son hostade på nätterna i månader. två gånger så han kräktes. ingen läkare kunde hjälpa det, allt de sa var att det var olika virus som avlöste varandra. Men så träffade vi slutligen en undebar läkare som konstaterade att det var förkylningsastma han hade. Nu är äntligen hostan bättre och vi vet vad den beror på. Kanske kan vara värt att kolla upp?

• SusanneSJ

Något höjd sänggavel och en fuktig handduk på elementet eller ett glas vatten intill en värmekälla brukar fungera bra för oss :) Gamla tips som kanske kan vara värt att prova?

• benny

jag fick ett tips från ena förskolefröken att dela på en lök och lägga i sovrummet (om man nu står ut med lukten). på hennes barn har det funkat men har inte hunnit testa på mina ännu....

• majros

vill bli mamma meddetsamma skrev 2009-03-16 21:44:37 följande:

kan säga att vår son hostade på nätterna i månader. två gånger så han kräktes. ingen läkare kunde hjälpa det, allt de sa var att det var olika virus som avlöste varandra. Men så träffade vi slutligen en undebar läkare som konstaterade att det var förkylningsastma han hade. Nu är äntligen hostan bättre och vi vet vad den beror på. Kanske kan vara värt att kolla upp?
    Håller med föregående talare (samma sak med vår dotter), be att få träffa en BARNLÄKARE så att man kan utesluta problem med luftrören. Torrhosta eller slemhosta spelar ingen roll, och de ska inte du behöva höra skillnad på, men ett tränat läkaröra ska.

Lycka till!
  • fraggeln

Honun sägs vara bra för att vidga rören. Saft ska vara slemlösande. Och höjd huvudända

Svar på tråden hosta på natten tips för o lindra det?