När får barn könshår?
Hej!
Någon som vet när barn får könshår ?
Min 8 åriga dotter har fått typ 6 stycken hår.....
Är detta normalt ?
Förvånad och orolig mamma
är tacksamför svar.
Hej!
Någon som vet när barn får könshår ?
Min 8 åriga dotter har fått typ 6 stycken hår.....
Är detta normalt ?
Förvånad och orolig mamma
är tacksamför svar.
Har för mig att jag också fick i den vevan. Hade bröst då iaf.
Eftersom en del får mens vid 9år så är detta troligtvis helt normalt :)
Bröst vid 8 och mens vid nio ?
Hade hoppas på att dessa händelser skulle dröja lite på sig.
Hoppas hon inte märkt det eller att någon annan gör det, typiskt en sådan sak barn kan retas för.
Har sökt efter svar på min könshårs fråga på hela goggle men hitta inget.
Finns det ingen sajt som tar upp sådana här kroppsliga händelser och barn.
Fakta sida ?
När jag var liten fick jag å mina vänner bröst och mens i mellanstadiet.
Jag fick min mens vid tio, och var absolut inte tidigast i klassen.
Jag har ingen aning om det finns någon sida om detta...
Anonym (heltfelute) skrev 2009-03-11 00:37:52 följande:
Jag var 13 nar jag fick mens. Konshar kom tidigare, jag var 11 - 12.
Som du ser ar det jatte individuellt. Jag minns en tjej i min klass som fick har under armarna och mellan benen innan oss andra, pa gympan duschade hon pa som vanligt medan vi andra tyckte det var ratt laskigt och pinsamt for henne. Jag minns an idag hur chockad jag blev. Men ingen var dum mot henne. Vi kom ju bara nagot ar efter.
Tror det är lika induviduellt som allt annat som sker i utvecklingen. Min ena dotter var jätte tidig med allt, medans den andra är tvärrtom.
Det kommer när det kommer och när det kommer får man bara göra det bästa av situationen. Inte mycket annat man kan göra.
Anonym (heltfelute) skrev 2009-03-11 00:37:52 följande:
Det är såå olika. Vissa får mens vid 14-15 och vissa vid 9år. Jag fick känshår runt 10 och mens när jag var 11 år gammal. Men jag har en kompis vars dotter är 9år och har fått bröst och könshår.
Min dotter fick ganska håriga ben vid 7-8 års ålder (alltså inte könshår) och då blev vi skickade till läkare som gjorde en undersökning för att kolla att hon inte var på väg in i för tidig pubertet. Om min dotter fick könshår redan som 8-åring så skulle jag åtminstone prata med min husläkare och höra om han/hon bedömde det som normalt.
Däremot vet jag att de i nioårsåldern kan komma i s k förpubertet och bl a få armsvett men jag har för mig att könshår brukar dröja några år till. Att få mens vid 9-års ålder måste ändå räknas som mycket tidigt och nästan falla utanför det normala. Fast barn är ju tidigare idag än när jag var barn på 60-70-talet. Jag fick mens som 11-åring och var nog den tidigaste i min klass. Min väninna född-71 fick mens som 9-åring och det var då extremt tidigt.
Mitt råd: ring husläkaren/barnläkaren och fråga för att vara på den säkra sidan.
Har en dotter på snart 12 och det finns varken hår eller mens, än.
Ju senare, desto bättre, tänker jag. De hinner få allt vad det innebär ändå.
Nu Har jag ju läst någonstans att man får mens och kommer tidigare och tidigare in i puberteten nu för tiden för att maten hormonbesprutas så mycket. om det rä sant vet jag inte.
Jag fick inte så mycket bröst särskillt tidigt, men mens när jag var 11. inte tidigast men långt ifrån senast. Min kompis fick när hon var 14 det kändes jättesent för henne. Könshår har jag inget minne av alls.
Näe jag tror oxå det är skönt att slippa. Jag tyckte dte var jättejobbigt att bli "kvinna". men jag minns när jag var 10 hur alla mina tshirtar som jag kunnat ha som klänningar, plötsligt blev för tighta över höften det var en pers. jag kände mig direkt som ett sexoffer nästan som att folk tittade på mig på ett annat sätt för at jag blev "kvinna" och inte flicka. fast det kanske är för att jag inte blev informerad hemmifrån så mycket. minns när mensen kom at jag ringde mamma på jobbet och visste inte vad dte var men det kom brunt från snippan.... Då var jag ju lite rädd. Hon sa att dte var mens och förklarade vart bindorna fanns. men inget mer än så typ.