• Anonym (Ella)

Leverprover & pissprov

Min sambo har drog/fyllekörning bakom sig. Han fick en spärrtid som nu gått ut i november. Han skulle gå och lämna 4 lever prover och 4 pisseprov vilket skulle kosta ca. 10 000 , nu undrar jag om någon vet i fall han kan få tillbaka lämp även om han inte gör detta. Efter en viss tid borde han ju få tillbaka det iaf ???

• Svar på tråden Leverprover & pissprov
  • Anonym (....)

Min kille vart av med sitt körkort i 2 år..Han lämna prover varje vecka å kämpa för det..dyrt blev det..Men han skulle aldrig ha fått tillbaka det om han inte lämnat prover..tyvärr,dom kräver ju det!:/

• Anonym (Håller på)

Alltså var bor ni om det ska kosta 10.000??

Den summan har jag aldrig hört? Det kan väl bli billigare/dyrare pga om han väljer att lämna prover privat eller på tex psyket eller vårdcentral. Men inte sååå dyrt.
    Men oavsett så kommer han inte ifrån proverna för han kommer inte få tillbaka nånting om han inte lämnar dom.
    Jag ska lämna mitt sista prov nästa vecka, och då har ALLA prover plus läkarutlåtandet kostat mig 1200:- Nu åkte inte jag dit när jag körde iof, men en bekant till mig gjorde det o hon fick ändå betala samma summa som mig, förutom att hon blev av med kortet i ett år då..

• Anonym (öh)

Min kompis lämnar prover nu pga av droger. (Han har inte haft körkort tidigare)
    Han kommer inte få sitt lämp om han inte lämnar prover.
    Nu har dom satt 6 månader som tid, men kan mycket väl förlänga det.
    Dom måste ju ha bevis på att han inte håller på med något och inte har några alkoholproblem osv.

Så får inte (kommer inte på vad det är dom heter som ska ha resultatet), men får dom inte in det så kommer dom inte lämna ut något lämplighetsintyg till din man.
    Vilket är helt rätt, han har fått instruktioner, och går han inte med på dom så är han ju inte lämplig.

• Anonym (Ella)

Vi Ringde länsstyrelsen igåt,och han behöver inte lämna prover. det vara bara något dom tyckte han skulle göra när spärrtiden gått ut i November, men nu tyckte dom att det gått så länge iaf så han får ansöka om lämpet :D:D

Ett leverprov här skulle kosta honom 4500 och pisseprov 800-900 tror jag länstyrelsen sa till honom ...

• Anonym (Håller på)

okej.. ett lever prov är ju ett vanligt blodprov? Iaf det jag lämnar, o urinproven kostar ingenting. Det jag har betalat var bara en engångsavgist sen inget mer. Konstigt att det kan skilja sååå mkt!!!??

Ansöka om lämp kan han ju alltid göra, men dom måste väl inte godkänna det om han inte lämnat prover? Hoppas iaf att det går bra.

• Anonym (Ella)

Ja det är verkligen konstigt ! :S

Ja det var iaf vad hon sa att han inte behöver lämna några prover nu,för det gått nästan ett halvår. från spärrtiden. Nej det är ju inte säkert. Men han prata ju med en igår och hon sa ju att han skulle få sitt lämp bara han ansökte . han sökte precis i november, det var då han skulle behöva göra prover. Men dock inte längre sa hon, så då finns det ju inget som säger att han inte skulle få sitt lämp .

• Anonym (öh)

Vilken "tur" han har haft då.
    Min kompis har en tanta som står och kika över axlen på honom när han ska lämna pisseprov och dom som tar blodproven trycker fel för jämnan.
    Kanske beror lite på hur mycket man har i bagaget också?
    För han kommer aldrig få sitt lämp förrän dom godkänt proverna.

• Anonym (''')
    Svar på #7
    En tant när en karl pissar..? Trodde dom ej fick göra så, när min mor lämnat prover är det alltid en kvinnlig som övervakar det hela.
  • Anonym (öh)

Svar på 8:
    Jodå det är en tanta som står där.

• Anonym
    Svar på #9
    oh tusan där ser man....
    Kanske är olika från kommun till kommun....
  • Anonym (öh)
    Svar på #10
    Ja det är det kanske. Han tycker i vilket fall som helst att det är väldigt obekvämt och försöker hålla sig länge så det ska gå fort
  • Anonym (''')
    Svar på #11
    Kan tänka mig det...Jag hade varit sådär
    glad att pissa inför en karl....*hm*
    Kan han inte be om en karl???
  • Mina3prinsar

hur lång tid ska det ha gått från det att man begått ett brott tills dess att man ska kunna få lämp utan att lämmna prover? eller från det att man varit missbrukare? Är det någon som vet hur lång tid man ska behöva vänta på det?

• Anonym (Ella)

det beror ju på dommen. Det skriver dom ju där också

• Mina3prinsar

ringa narkotika brott,(Som inte har nåt med körning att göra)med dommen böter.som hände i april 2003.

• Mina3prinsar

och det står ingenting om något som har med lämp eller körkort att göra.det är till mig själv jag undrar,det var ju ett tag sen det var 2003 och jag har varit drogfri nu i snart 5 år,jag sökte lämp här för ett tag sen då det är viktigt för mig att ha körkort,så betalade jag 1600 nånting för att få till svar att jag var tvungen att få läkar utlåtande från psykolog och att lämmna lever prov var tredje månad och urin prov varje vecka i ett halv år.jag bara tycker det verkar så galet att behöva göra det för ett ringa narkotika brott som hände för så många år sedan.

• Anonym (öh)
    Mina3prinsar skrev 2009-03-13 21:09:47 följande:
    och det står ingenting om något som har med lämp eller körkort att göra.det är till mig själv jag undrar,det var ju ett tag sen det var 2003 och jag har varit drogfri nu i snart 5 år,jag sökte lämp här för ett tag sen då det är viktigt för mig att ha körkort,så betalade jag 1600 nånting för att få till svar att jag var tvungen att få läkar utlåtande från psykolog och att lämmna lever prov var tredje månad och urin prov varje vecka i ett halv år.jag bara tycker det verkar så galet att behöva göra det för ett ringa narkotika brott som hände för så många år sedan.
    Min kompis har åkt dit för drogrelaterade brott där det aldrig varit bil osv inblandat. Men han kommer inte få sitt lämp alls om han inte tar proverna då det var ett antal gånger han blev tagen och sånt tyder på ett beroende.
  • Mina3prinsar

ja men detta var ju en gång.

• Mina3prinsar

och jag har varit drogfri i snart 5 år,jag undrade bara om någon visste hur lång tid det tar,dom måste ju lixom ha någon tid för hur länge sen det var? eller spelar det ingen roll om det var 15 år sen,skulle jag ändå behöva lämmna prover?

• okej02

Hej. Om det gått fem år sedan dommen behöver man inte lämna prover. 

Svar på tråden Leverprover & pissprov