• Bebislängtan82

Yr efter en operation

Jag gick igenom en ganska stor operation på 5½ timme förra måndagen dvs den 2:a mars. Jag fick åka hem dagen efter jag visat att jag kunde kissa själv och sådär. Helt normalt.

Väl hemma har jag 2 djur som vänta som behöver rastas osv,de första dagarna tog sambon hand om det då jag fått order om att vila så inte stygnen går upp.

Jag har ända sedan dess varit yr konstant. När jag lägger mig ner,böjer mig fram eller lutar mig fram och ibland helt enkelt när jag bara sitter och glor på tv. Det är så pass att jag mår såå illa.

Tog upp detta i måndags dvs den 9:e med läkaren då jag var på återkoll,allt såg bra ut men yrslen tycker han verkade konstigt för såhär långt efter ska jag inte bli sådär yr,han kolla med några speciella glasögon på mig i mina ögon efter kristaller som man kan ha vid yrsel men hitta ingenting.

Men yrslen består och det är jobbigt,vad ska man göra åt det? finns det hjälp att få. Han kan väl inte skadad balanssinnet? Han opera mig i örat.

Jag blir orolig då jag knappt vågar gå ut för är rädd att ramla ihop när jag blir yr.

Någon som haft det såhär?

Är 2009 vårt år
  • Svar på tråden Yr efter en operation
  • Anonym

Är det örat som opererades ¨å låter det ju onekligen som om din yrsel kan ha med ingreppet att göra. Jag skulle nog misstänka något med balanssinnet. Jag tycker att du ska söka en annan läkare än den du var hos, för ett ibjektivt utlåtande TS. Och det snabbt, för det där låter obehagligt. Stå på dig!

• Bebislängtan82

Jo det stämmer att det är i örat han operera mig. Fast hur söker man läkare? vad är det för slags läkare jag ska gå till då med yrslen eller ska man vända sig till vårdcentralen direkt?

Är 2009 vårt år
  • Anonym

Har du ett annat sjukhus/klinik i närheten än den där du opererades? Isåfall tycker jag att du ska vända dig dit - till Öron-näsa-hals avdelningens akutmottagning. Iannatfall så vänd dig till din vårdcentral, berätta om ditt ingrepp och att du upplever yrsel och obehag efter det. För jag tror att det är viktigt att du får det rejält kollat, stackars TS!
    Kram!

• Bebislängtan82

Nej jag tror det bara finns ett sjukhus här i Linköping. Jag kan däremot gå till vårdcentralen som jag tillhör och prata med dom så kan dom ju alltid skicka ngn remiss eller något

Är 2009 vårt år
  • Anonym

Ja , kontakta din vårdcentral TS! Beställ en tid där, kanske finns där om man har ren tur någon öron-näsa-halsläkare? Gör det TS, för så där kan du ju inte gå och ha det. Och det är så enkelt för en del läkare att förringa patienter, men man måste våga stå på sig! Det är din kropp och du känner om något inte är som det ska. Lita på dig själv!

• Bebislängtan82

Tack för svaret. Då ska jag ringa dit och få en tid

Är 2009 vårt år
  • Anonym

Ja, gör det TS. Håller tummarna för dig!

• Bebislängtan82

Du tror väl inte han kan ha skadat nerverna där?
    Usch nu blev jag nervös för det.

Jag bokar en tid och förklarar som det är så får vi se vart detta leder. Jobbigt är det i allafall att känna sig full och illamående jämt för just så känns det

Är 2009 vårt år
  • Josefin08

Jag har råkat ut för samma sak efter en operation (men det gällde inte öronen), jag fick återkomma till sjukhuset men de hittade inget fel. Fick även ta massa blodprov på vårdcentralen men det var samma där, de såg inget som kunde vara konstigt.

Yrseln satt i 3-4 veckor och sen försvann det. Jag kunde knappt vara uppe och gå, fick hålla i mig i väggen om jag skulle på toa.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Bebislängtan82

Jag lider fortfarande av yrsel,är 2 veckor imorgon sedan operationen. Igår skulle jag tvätta håret och stod då med huvudet böjt ner i karet för att tvätta och då vart jag så yr att jag trodde jag skulle ramla framstupa rakt ner med huvudet förre.

Är 2009 vårt år
  • meic
    Bebislängtan82 skrev 2009-03-15 22:52:24 följande:
    Jag lider fortfarande av yrsel,är 2 veckor imorgon sedan operationen. Igår skulle jag tvätta håret och stod då med huvudet böjt ner i karet för att tvätta och då vart jag så yr att jag trodde jag skulle ramla framstupa rakt ner med huvudet förre.
    har du kontaktat läkare nu då?
Svar på tråden Yr efter en operation