• FruMorsa

varför?

Men TS, måste man verkligen VABBA eller träna innebandylag för att räknas som en BONUSförälder i dina ögon?

• FruMorsa

Jag håller med dig Gremlin, min man ansvarar för sina barn och jag för mina. Jag kan sköta markservicen - se till att ungarna är hela, rena och mätta, men alla aktiviteter och engagemang får min man stå för. Jag ser mig inte som bonusmamma till min mans barn, utan mer som en bonusvuxen. Dom har redan världens bästa mamma och pappa, varför ska jag ta en föräldraroll också? Håller mig i bakgrunden helt enkelt.

• FruMorsa

Varför skulle barnen välja vilken vuxen som kommer in i deras liv? De väljer inte bioföräldrar. Inte väljer de dagisfröknar, lärare eller idrottstränare heller och detta är personer som har minst lika mycket inflytande på barnens liv som oss bonusföräldrar. Självklart får alla bjuda till för att få familjesituationen att fungera, men det gäller OCKSÅ barnen. Livet består av ständiga kompromisser och det vore orättvist att lära barnen att livet anpassar sig efter dem hela tiden.
    Mina barn får glatt anpassa sig efter vår nya familjs behov och jag ser inget konstigt i det. När det är något som inte känns bra får man givetvis prata om det, men vi vuxna måste få vara vuxna och vara de som har beslutanderätten för familjens bästa. Törs nästan inte föreställa mig hurdana barnen skulle bli annars. Skitungar, mest troligt!

• FruMorsa
    xylifon skrev 2009-03-19 14:02:09 följande:
    uppenbarligen är de ju redan skitungar så det lär ju inte bli så mycke värre men helt alvarligt, hade min sons klassföreståndare skrivit vilken jobbig och vidrig unge min son var och att hon hällst såg att han aldrig komtillbaka till skolan så hade jag pratat med recktorn och antagligen hade den läraren inte fått det så roligt, jag ahde iaf settill att han fått byta klass, samma gäller tex fotbolsträning och liknande. Jag tror inte att du hade fortsatt på ett jobb där din chef kallade dig för allahanda otrevligheter? det hade iaf inte jag gjort.
    Fast grejen här är ju att ingen "elak styvförälder" heller säger något direkt till barnet. Om mina barns fröken eller fotbollstränare skulle skriva av sig anonymt på internetforum så är det fritt fram. Varför skulle de inte kunna göra det? Vi behöver alla ventiler för våra frustrationer.
  • FruMorsa

Självklart kan finnas stunder då de vuxna i mina barns liv inte tycker att mina ungar är alla tiders. Jag hoppas att jag har uppfostrat dem tillräckligt för att minimera dessa dagar, men jag lever inte i någon villfarelse om att fröken INTE går hem och klagar för sin man eller väninna om det stökiga barnet som inte lyssnar. Det händer, de är mänskliga och vem är jag att döma dem för det? För min egen del ser jag ingen skillnad på att gnälla på nätet jämfört med att gnälla för sina närmaste när man haft en jobbig dag/period.

Sen håller jag fullständigt med om att man måste vara vuxen nog att respektera barnet och inte visa sina frustrationer utåt (om det inte ÄR befogat, alla bioföräldrar blir också galna på sina barn emellanåt). Även om jag inte älskar mina bonusbarn så vill jag självklart deras bästa.

Svar på tråden varför?