Gremlin666 skrev 2009-03-16 15:25:19 följande:
Och om verkligheten förändras vad skulle du råda alla till då? Om barnet blir så svårhanterat att man stundtals inte vet vart man ska ta vägen? När det inte blev som trodde, som man hoppades? Vad skulle du råda en förälder? Tror inte det är samma tanke eller känsla i den situationen som det jag skrev ovan och du direkt tänkte "flytta, barnet fanns först" för att du endast trodde att situationen kunde uppstå i en mixfamilj. Det finns påfrestningar i alla relationer och man kan inte fly varje gång det blir tufft anser jag. Jag har förlikat mig med tanken att jag inte tycker om min sambos barn sedan innan men klarar av vardagen utan större bekymmer då han är här även ifall jag känner för att explodera emellanåt då det känns som han kväver både mig och sambon. Men mina negativa känslor inför barnet väger inte lika tungt som kärleken till min sambo och kommer inte låta de känslorna få mig att gå. Man får väga det onda mot det goda och det goda är överlägset. Och jag är ju trots allt tillsammans med min sambo för att jag älskar honom, inte det barn som kommer hem till oss varannan vecka. På dig låter det som att du tagit en mammaroll. Det har jag aldrig behövt då detta barn redan har en mamma som tar hand om det liv hon skapat. Varannan vecka iaf, men bättre det än inget. Sedan blir det en annan sak att ha barnen flaxandes in och ut än att ha dem på samma ställe hela tiden, det förstår vemsomhelst. Det vanligaste är dock att föräldrarna ser till sin egen del först och struntar fullkomligt i barnets välmående och slänger det fram och tillbaka som nån hund för att det "är bäst för barnen" Ren bullshit anser jag. Det är ren och skär egoism. Men det i bakhuvudet undrar jag varför det inte är accepterat att andra är egoister när huvudpersonerna är det? Som att en tjuv skulle bura in en tjuv.
om man bara skulle leva efter att allt ska bli som man tänkt så får man karnse vakna upp lite det finns vell ingen som kan tänka ut hur livet man lever ska se ut och sedan ha det så
jag ville inte göra någon ledsen eller arg men barnen är fortfarande oskyldiga
sedan vad gäller om barna skulle bli svårhanterliga så måste man ju sätta sig ner och prata med barna och sin partner och komma fram till en lösning
min erfarenhet är att barna klarar av att för det mesta vara med i en diskussion