• Thaleya

varför?

Jag kan inte annat än att hålla med TS, Jag har läst många trådar om bonusföräldrar nu och där sitter de flesta och stöttar dem när det i de flesta fallen är helt uppenbart att styvmamman (oftast) är elak mot barnet. Jag har växt upp med en elak styvmamma men inte visade hon sig så elak utåt, jag vet vad det innebär och jag önskar ingen det. Jag har endast mött en enda styvförälder som hitills varit snäll och det var inte min egen.

• Thaleya
    xylifon skrev 2009-03-22 13:59:58 följande:
    så du lider också av svåra trauman som förmörkar din syn på styvföräldrar som egentligen är helt underbara
    Haha jag tror mer att den ger mig ett extra verktyg för att se bakom det falska leendet.
  • Thaleya
    xylifon skrev 2009-03-22 14:11:43 följande:
    jag håller med dig. det är lättare att förstå hur svårt det kan vara att leva med en sådan förälder (även biologiska föräldrar som visar en sida utåt och en mot barnen) än vad det är för dem som inte har upplev det och ser på världen genom rosenskimmer jag tycker också att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret för att setill att barnen tasomhand på ett bra sätt, men det kan nog vara ganska svårt att se alla ggr hur den man älskar egentligen är..
    Joo precis, det är svårt att se hur den man älskar egentligen beter sig. Min styvmamma gav ju pikar på ett hemskt smart sätt, så oftast förstod inte ens pappa vad det var hon menade, och sen var hon alltid värre när inte han var där. Han blev ganska manipulerad han med. Tyckte det var hemskt då hon kallade min lillasyster fet och gav henne pikar varje dag när hon bara var sex år. Hon stod inte ut längre och flyttade när hon blev 10, hade fått en ätstörning och mådde psykiskt dåligt.
  • Thaleya
    nika skrev 2009-03-22 14:30:18 följande:
    Reality check: folk säger och gör dumma saker. Både irl och på nätet. Din reality: om och om igen läser du grymma, hemska, vidriga trådar om onda styvföräldrar som mer eller mindre hatar sin partners barn. Min reality: Jag ser så mycket mer än din reality. Bara för att jag inte håller med dig om att det är så vanligt med onda, grymma, vulgära styvmammor som hatar sina partners barn innebär det inte att jag tycker att en värld där människor säger och gör dumma saker är "roligare". Jag tycker det är dags för dig att sluta se misär överallt. Den typen av trådar är ganska ovanliga och att de verkar fler för dig tror jag beror på att du läser in hat där det inte finns. Du är för insyltad i din egen historia för att se klart kring andra med styvfamiljsproblematik. Du kan inte påverka ditt eget förflutet genom att försöka styra andra familjer i den riktning du själv hade velat haft i din familj. Acceptera att din styvmamma inte "tog sitt ansvar" och flyttade från din pappa för att du ville det eller att han inte kastade ut henne när det hade passat dig. Förvänta dig inte att andra familjer ska att lösa sina bekymmer på det sätt du hade velat att era hade löst sig. Du kanske tycker jag är elak och dum som säger så här men jag tycker du ska sluta fokusera på din styvmamma och istället bli riktigt förbannad på din pappa. Om du släpper på det kanske det så småningom kan mynna ut i en ärlig diskussion med honom om hur ni hade det isf en låst position med indelningen i ond styvmamma/god pappa. Din styvmamma må vara Cruella de Ville men hon är INTE ytterst ansvarig för sin partners barn och om hon gjorde fel så var det för att din pappa tillät henne eller rent av stöttade henne i hennes agerande. Något jag märker här på fl är att de mest intoleranta inläggen till styvmammor kommer efter vad det så småningom kryper fram från människor som själva inte kommit över sin uppväxt. Det bli så mycket projicering. Inte bra. Man kan inte bara se rött så fort det står förbannade jävla skitunge och veta att hon är precis som min styvmamma, förbannade jävla skitkärring - oavsett om man säger det högt eller inte;)
    Självklart vet jag att alla styvmammor inte är lika, allt jag säger är att i många av dessa trådar så hyllar människor styvmamman när man enligt hennes egna förklaring till och med förstår att det är hon som gör fel.
Svar på tråden varför?