Hjälp , fodervärd ! HUND!
Hejsan! Det är så att vi kanske ska bli fodervärdar, men de står halvfoder, jag vill veta lite mera vad det innebär, man får alltså betala en slant för hunden står de. Tacksam för hjälp:)
Hejsan! Det är så att vi kanske ska bli fodervärdar, men de står halvfoder, jag vill veta lite mera vad det innebär, man får alltså betala en slant för hunden står de. Tacksam för hjälp:)
halvoder innebär att du betalar halva hundens pris i opengar, andra halvan med rättigheter till parning för uppfödaren. Oftast en kull om det är tik.
Man har oftast även ett krav på att man ska meritera hunden.
en sak till, då när hon ska ha, tar dom hand om hunden då osv, när den ska föda ? de gör dom väl.
Till att börja med se till att allt sker via SKK´s avtal för jag antar givetvis att det rör sig om en renrasig hund. Se också till att noga avtalas om vilka krav du har på dig vad gäller att meritera och hälsoundersöka hunden. Vad gäller om hunden ej duger till avel?
du kan även bli tvungen att ställa ut hunden när uppfödaren tycker det,krav på att du ger speciell dyr mat till hunden kan också förekomma.
vilken ras är det vi snackar?