• Sugar

Hjälp , fodervärd ! HUND!

Hejsan! Det är så att vi kanske ska bli fodervärdar, men de står halvfoder, jag vill veta lite mera vad det innebär, man får alltså betala en slant för hunden står de. Tacksam för hjälp:)

• Svar på tråden Hjälp , fodervärd ! HUND!
  • Sugar
    Svar på #10
    det är en blandras, 4 olika.
  • hundpuss
    Sugar skrev 2009-03-11 12:09:56 följande:
    det är en blandras, 4 olika.
    SKK:s fodervärdsavtal ser ut såhär www.skk.se/pdf/blanketter/avtal/fodervardavtal.pdf

Vad är det för 4 raser i hunden?
    Hur mycket ska du betala för henne?

Det du ska göra är att kolla upp vad som gäller för fodervärdsavtal, nu är det ju en blandras det gäller, så SKK:s avtal är väl inte så aktuellt, men du kan ju få dig en uppfattning om hur det fungerar.

Tycker även det är högst underligt att man sätter ut blandrashundar på foder. Har aldrig varit med om det förut. Men det kanske bara är jag.
  • Sugar
    Svar på #12
    det är rottweiler, bullmastiff, boxer & dobermann. mamma & pappan är bra familjehundar & bra psyke, bra med barn osv.
  • Mirris

Har en kompis som har ett par hundar ute på foder.
    Hennes fodervärdar får själva avgöra om dom vill ha valparna hemma hos sig eller hos henne.

Dom bor väldigt nära varandra och den ena har gjort som så att hon har ringt min kompis när det börjat dra ihop sig till förlossning, och då åkte hon dit och "övervakade" så det inte skulle bli nåt knasigt.

Sen har foderfamiljen haft valparna hemma hos sig tills dom varit 6-7 veckor och sen har dom "flyttat" hem till säljaren dom sista veckorna och blivit fostrade av hennes andra hundar. och sen blivit sålda.

Den andra fodervärden valde istället att lämna sin hund några dagar innan förlossningen och sen hämta henne efter 6-7 veckor.

Nu bor dom som sagt väldigt nära varandra och har nära kontakt övrig tid om året också.. träffas o går på promenader flera gånger per vecka.

• Ysta

Och varför i jösse namn inte skaffa dig en renrasig hund så att du vet vad du får?! Blandraser sätter man inte ut på foder för de ska inte avlas på, finns nog många galna blandningar i detta land utan att det ska tas fram fler. Nä se dig om efter en seriös uppfödare och skaffa en renrasig hund för sjutton! Ja jag hatar blandraser och de enormt oseriösa människor som avlar fram dem och det står jag för.

• hundpuss
    Sugar skrev 2009-03-11 13:41:42 följande:
    det är rottweiler, bullmastiff, boxer & dobermann. mamma & pappan är bra familjehundar & bra psyke, bra med barn osv.
    Jag har aldrig ifrågasatt hur de är som hundar. Däremot så kan man ju ta sig en funderare över vem som seriöst korsar de 4 raserna...

Tycker inte det låter särskillt seriöst alls,

Hur mycket är det sagt att du ska betala för hunden då?

När det gäller fodervärdsavtal genom SKK så har du/ni ju iaf riktlinjer att gå efter, och som uppfödaren måste följa.
    Men om det bara är ett hemmaskrivet papper (om det ens är skriftligt) så kan du eg inte veta alls vad du har att vänta...
    Står det inte skriftligt någonstanns kan uppföadren ju ta hur många kullar hon vill, samt hävda att det inte är din hund. Se upp för sådant.

Förövrigt kan jag inte komma över vem som seriöst blandar de 4 raserna!?? Ja jisses...
  • Barn nr2

Först och främst förstår jag inte varför man har fodervärd till en blandras, det skall inte avlas på blandraser de kommer till av misstag.

SKK kontrakt innebär:

För en tik har uppfödaren rätt att ta 2 kullar vid helfodervärd, 1 kull vid halvfoder. Vid helfoder betalar fodervärden inget för hunden, vid halvfoder betalar fodervärden 1/2 priset. Tiken övergår i fodervärdens ägo den dag då hon fyller 5 år om uppfödaren inte tagit sina kullar, annars övergår tiken när avtalat kullar är tagna. Uppfödaren betalar allt som har med aveln att göra, höftledsröntgen mm. Fodervärden betalar allt annat, försäkring, vaccinering mm. Om uppfödaren kräver att ställa ut eller tävla med hunden skall fodervärden ha hunden tillgänglig för dessa ändamål. Dock får uppfödaren stå för kostanderna.
    Oftast lämnas tiken hos uppfödaren när det är ca 2 veckor kvar till valpning, och så kan hon hämtas när valparna är 8 veckor INTE TIDIGARE för valparna behöver sin mamma tills de är 8 veckor. Jag har aldrig hört om en uppfödare som låter fodervärden ta hand om valpning och valparna.

För en hane är det lite annorlunda, man skall komma överens med uppfödaren om antal parningar som den har rätt till och vilken ålder som hunden övergår till fodervärden. I vårt avtal har vi 6 parningar eller 5 år. Ang utställning, tävling och andra utgifter är det samma som gäller för hane och tik.

• Sugar

mest ser de ut som en blandning av dobermann & bullmastiff, pappan ser ut som bullmastiff & mamman som dobermann. Tidigare kullar har visat bra resultat.

• Ysta
    Sugar skrev 2009-03-11 16:34:26 följande:
    mest ser de ut som en blandning av dobermann & bullmastiff, pappan ser ut som bullmastiff & mamman som dobermann. Tidigare kullar har visat bra resultat.
    Det har ju ingen betydelse hur hunden ser ut! Du har ingen aning om vad som finns innanför skallbenet på en sån där blandning och varför inte vända sig till en seriös uppfödare så att du får en renrasig hund?!
    Jag har själv haft en blandras för många många år sedan, korsning på rottweiler, labrador, schäfer och dobermann och tro mig, den hunden var inte frisk i huvudet. Det värsta jag vet är människor som utan tanke avlar fram vilka blandningar som helst bara för att tjäna pengar. Det finns flera hundra olika renraser att välja på, jag kan lova dig att om du är seriös med ditt hundägande så kommer du att kunna hitta en ras som passar dig.
  • Sugar

det beror ju på hur föräldrarna är & hur man uppfostrar hunden, tidigare kullar har som sagt visat bra resultat & mamman & pappan har starkt psyke, dom är bra familjehundar & har aldrig morrat åt varken barn el vuxna. Jag skrev inte här för att höra att hunden kan göra/vara si & så,utan ja ville veta lite ang halvfoder

Svar på tråden Hjälp , fodervärd ! HUND!