• Fiffi M

Rasar i vikt!

Min son är nu 5½ månad och jag har rasat nåt enormt i vikt. Alla 10 kilona jag gick upp, + 7 extra har försvunnit. Jag väger 55 kilo till mina 1.70 och känner mig faktist för smal nu. Jag är visserligen glad att jag inte dragit på mig extrakilon från graviditeten som vägrar försvinna och som många verkar ha problem med. Men det kan bli problem åt andra hållet också! Inga kläder passar längre, allt hänger som säckar.
    Ni som rasat i vikt efter förlossningen, när slutar det? Kommer kilona tillbaks när man slutar amma kanske?

• Svar på tråden Rasar i vikt!
  • Viffy

Oj jisses vad mycket du gått ner. Jag väger 57 till mina 1.67 och det tycker jag är lite. Kan inte svara på dina frågor men ser till så att din tråd puffas upp

• Fiffi M

Tack Viffy, du är söt du
    Jag fattar inte hur jag kan gå ner så mycket, jag har aldrig ätit så mycket skräpmat förr som jag gör nu!

• tioy

Med mina 2 första barn gick jag upp 25kg. Efter 1:sta hade jag gått ned 30 inom 6 mån, sedan försvann ytterligare 5kg efter amning. Efter 2:ndra hade jag gått ned 25 inom 3 mån, sedan försvann ytterligare 5kg efter amning.

Ca 2år efter graviditen kom jag tillbaka till normal vikt och bäst av allt, brösten kom tillbaka

Men sen..........(12 år senare)
    Gick upp 35kg med 3:dje. Efter 9mån hade jag "bara" gått ned 17kg. Kämpar för första gången med att gå ner.

Det kan alltså bli väldigt olika med viktnedgången.
    Se till att du äter ordentligt och prata med BVC om du är orolig.

• kansas

Amningen kräver mycket energi! Har själv gått ner alla mina 19 kg + 2 till, väger nu 59 till mina 171 cm. Tror att det är viktigt att man prioriterar sina måltider så att man får i sig allt man behöver En kompis till mig slutade rasa i vikt efter att hon slutat amma då bebin var 3 mån.

• Semlorna

Kolla så du inte fått "giftstruma" Jag rasade ner under min normalvikt och kände mig lite "i spinn" och det visade sig vara struma. Det är tydligen vanligt att sköldkörteln beter sig onormalt efter en graviditet så det kan vara värt att kolla. Typiska symptom är viktminskning, hjärtklappning, stark matlust, att vara uppe i varv, lös avföring, synrubbningar....

• Fiffi M

Tusen tack för era svar!
    När jag vägde 57 sa jag att kommer jag under 55 kilo så får jag ringa läkaren. Och nu är jag nästan där. Har lite "läkarfobi", men man borde kanske kolla upp så att allt står rätt till.
    Har vissa av symtomen du beskriver, Semlorna. Allt utom lös avföring och matlust.
    Är nästan aldrig hungrig, utan äter för att jag måste. Men energi har jag ändå rätt gott om, så nån näringsbrist tror jag inte det är? Att jag äter för lite menar jag.

• Fru Längtan

Jag gick ner de 21 kg jag hade gått upp på 8 veckor, då vägde jag 48 kg till min 162 cm, sen när jag slutade amma gick jag upp till ca 50 kg och det är där jag är nu.

Svar på tråden Rasar i vikt!