• crazy cat lady

Semester

Om man är offentligt anställd, när har man rätt till semester? Är det bara när det är tillsvidareanställning eller kan vikarier också få semester?

Jag letar jobb och det ser bra ut men bara vikariat... undrar om jag kommer kunna vara ledig nåt i sommar.

• Svar på tråden Semester
  • Barbabok

Gissar att det är beroende på jobbet i sig. Är det ett årslångt vikariat ska du såklart ha semester, är det ett semestervik. på 3 mån kan det ju omöjligtvis gå att få semester den perioden. Sen hur du finansierar det är ju också en fråga, har du timlön kan du behöva spara själv då du kanske får semesterersättningen utbetald i efterskott. Allt sånt kan variera, många frågor tror jag.

Bebis hade svårt att hitta in, men måste det till karta för att hitta ut?
  • mcsn83

Om det är ett jobb som bara varar över sommaren så tror tyvärr inte att man kan räkna med någon semester alls.

• Barbabok

Tillägger, inte bara vid timlön kan de lägga semesterersättningens utbetalning efteråt, självklart annars också, det får du nog fråga om hur det funkar

• crazy cat lady

Okej, ja sommarvik förstår jag ju men tänkte på de vik som t.ex. går från nu till årsskiftet o.s.v. och förlängs då. Viket gäller ju bara säg 8 månader men sen kanske man får ett nytt på 6 mån o.s.v.
    Får väl se helt enkelt

• Barbabok
    crazy cat lady skrev 2009-03-11 14:53:41 följande:
    Okej, ja sommarvik förstår jag ju men tänkte på de vik som t.ex. går från nu till årsskiftet o.s.v. och förlängs då. Viket gäller ju bara säg 8 månader men sen kanske man får ett nytt på 6 mån o.s.v.Får väl se helt enkelt
    Du kan "begära" en viss ledighetsperiod när du är på intervju, så kan de ju faktiskt tycka det är ok om du har tur
  • Gladskit

Semesterersättning har man alltid rätt till, antingen ihop med lönen varje månad eller som en "klumpsumma" när man slutar eller någon annan tid på året beroende på vad företaget har för policy. Däremot har man inte rätt till semesterledighet om man har en anställning kortare än tre månader.

Sen om man har en chef som låter en få några lediga dagar eller så, så är det helt ok. Men som någon skrev, om man blir anställd som sommarvikare tex. så är man ju där för att andra ska vara lediga. Då kan man ju kanske inte be om att få så mycket ledigt själv.

Svar på tråden Semester