Vad har ni för kläder på era pojkar?
Min äldsta son är 8 år o han ÄLSKAR rosa. Han har fått ha rosa kläder o kläder med blommor på för att han tycker de är fina. Han tycker inte alls om spindelmannen eller döskallar ( o inte jag heller!) så sånt har han aldrig haft på sig!
Så länge han gick på dagis var det inga problem, ingen som retade honom pga av kläderna. Tilläggas kan att han dessutom alltid tyckt mer om att leka med dockor, ponnyn mm, som är "typiska tjejleksaker" enligt en del.
Sen när han började på 6-årsverksamhet blev han retad för både sina kläder o sina leksaker som han hade med sig. Han tyckte också o gör det fortfarande, att leka mer med tjejer än killar. Vi hade samtal med både personal o föräldrar på 6-års o de hade diskuterat detta bland barnen o allt blev bättre. Ibland var det nån som retade igen, men då togs det tag i saken direkt.
Jag har själv naturligtvis pratat mycket med min son om detta. Har sagt att en del tycker att de kläder han har på sig är tjejkläder, men att han får ha på sig precis vad han vill o ingen ska reta honom för det. Men jag har också sagt att han naturligtvis inte behöver ha det på sig om han tycker det blir jobbigt med kommentarerna. Men då säger han en sak som en fröken på skolan sagt: Det är JAG som är modig, som vågar klä mig i det jag vill o de som retas är bara elaka!
Han har fortsatt klä sig i rosa kläder nu när han går i skolan (åk 1) o ibland blir han retad för det, men han vill ändå fortsätta klä sig så o verkar inte längre ta åt sig så mycket som innan. Jag har en mycket stark o mogen 8-åring som jag är sååå stolt över!