• Jen nifer

Vitmåla trägolv? Tips och hjälp

Vi ska slipa vårat trägolv i vardagsrummet som fortsätter ut i hallen. Vi ska sedan vitmåla och lacka det är det tänkt. Det är en ganska stor yta. SÅ nu vill jag ha tips på hur man målar, med vad. Vad hade ni för färg om ni har gjort det. Det ska ju vara starkt och tåligt.

Jag funderar på att ta en antikvit färg, eller bryta en vit med lite lite ljugrått i. Så släng ut er era ideer nu. Jag ÄLSKAR vitmålade golc och tror det kommer bli så fint här. Efter allt slit såklart;)

Vi har ganska stora springor. Vilket jag tycker är vackert. Har fått tips på dock att man kan späda ut färgen något och måla i sprngorna lite först för att dom inte ska bli för framträdande. Som sagt, tips tips tips

Mollys mamma
  • Svar på tråden Vitmåla trägolv? Tips och hjälp
  • Pappa G

Helst skulle man väl vilja använda en riktig alkydbaserad golvfärg.
    Den kräver dock rejält med ventilation under arbetet och torkningen.

• Flippen

Vi målade våra trägolv i sommarstugan, i en ljusgrå nyans.
    Vi tog en golvfärg som färgaffären rekommenderade. Vi har inte lackat ovanpå.
    Alla rådde oss innan att inte ha ett målat trägolv, men det är absolut ingenting vi ångrar.
    Nu efter 5 år är det fortfarande jättefint, och då är det väldigt mycket spring ut och in med ytterskor. Vi bor dessutom vid stranden så man drar konstant in sand och hjälper till att slita ganska bra på golvet. Men som sagt, det håller sig jättefint!
    Men som Pappa G skriver, det krävs rejält med ventilation för det luktar väldigt starkt ett bra tag efteråt.

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Jen nifer
    Flippen skrev 2009-03-12 09:56:32 följande:
    Vi målade våra trägolv i sommarstugan, i en ljusgrå nyans. Vi tog en golvfärg som färgaffären rekommenderade. Vi har inte lackat ovanpå.Alla rådde oss innan att inte ha ett målat trägolv, men det är absolut ingenting vi ångrar. Nu efter 5 år är det fortfarande jättefint, och då är det väldigt mycket spring ut och in med ytterskor. Vi bor dessutom vid stranden så man drar konstant in sand och hjälper till att slita ganska bra på golvet. Men som sagt, det håller sig jättefint!Men som Pappa G skriver, det krävs rejält med ventilation för det luktar väldigt starkt ett bra tag efteråt.
    tack. Vi funderar med som sagt på at ta en väldigt ljus grå istället för vit.

Är det lackfärger till golvet som gäller då antar jag? Hade ni extra breda penslar eller hur gjorde ni när ni målade? Grundmålade ni först med utspedd färg?
    Mollys mamma
  • Flippen
    Jen nifer skrev 2009-03-12 10:20:13 följande:
    tack. Vi funderar med som sagt på at ta en väldigt ljus grå istället för vit.Är det lackfärger till golvet som gäller då antar jag? Hade ni extra breda penslar eller hur gjorde ni när ni målade? Grundmålade ni först med utspedd färg?
    Letade bland gamla kvitton nu och hittade att golvfärgen vi köpte kommer från Flügger och heter Flurethan. Kunde inte hitta den i Flüggers produktsortiment på deras hemsida så det är möjligt att den har utgått, men hittade denna infon om den:
    "Flurethan golvfärg med lacknaftalöslig uretanalkyd, tål mer slitage och vattenspolning, som tvättstuga och garage m m...."

Vi målade ca 100 kvm och rollade alltihop. Jag har för mig att första strykningen var utspedd, sedan målade vi 2 gånger till tror jag. Eftersom vi rollade med teleskophandtag, gick det väldigt fort. Vi var rädda att det skulle bli knottrigt av rollern, men det blev väldigt bra faktiskt.

Nu har vi furugolv med kvistar. Vi kvistlackade aldrig, men vi har en skvätt gul nyans i färgen (även om det inte syns att det är gult i), vilket gör att blödningen från kvistarna inte syns speciellt mycket. Men hade vi gjort om det så hade vi nog ändå kvistlackat innan.
    Ska ni ha väldigt ljust golv så krävs det nog att ni kvistlackar först.

Såhär ser det ut:
    Blandat 048 kopia.JPG
    Nytt år - Nya möjligheter!
  • Jen nifer

oj vad fint, vi kommer fråga på flugger som vi har här vad vi ska använda. antar att de kommer kosta en slant men bara de är sitstarkt så.

vi kommer nog bryta så den blir ljusgrå som sagt, och ja vill med ha ett stort koskinn sen :D Sambon pratade också om att rolla. Men ja tycker många rollrar släpper ifrån sig ludd o sånt, men kanske finns dom som är bra då. Blir ju klart smidigare med ett skaft på sen

Mollys mamma
  • Boop80

Hej!
    Jag jobbar på Flügger Färg (när jag inte är mammaledig). Flurethan finns fortfarande kvar i sortimentet, men många väljer den som heter Fluganyl, som är vattenbaserad. Jag brukar rekommendera kunder att använda Flurethan om det är golv som utsätts för slitage (exempelvis ytterskor mm). Men är det ett golv där man bara går med strumpor funkar Fluganylen lika bra. Fördelen med den är ju att den inte luktar något eftersom det inte är någon lacknafta i den.

Och när det gäller rollers, de kan ludda lite när man köper dom. Gör gärna rent dom i varmt vatten och lite diskmedel innan de används, så ska luddet försvinna. Köper man en billig roller kanske detta inte stämmer, men det ska stämma på den kvaliten vi säljer på Flugger.

Och att lacka uppepå ett målat golv är som att lägga kaka på kaka. Antingen målar man, eller så lackar man. Inte både och.

Var bor du? Intressant att se om de säger samma sak på Flügger där du bor .
    Lycka till!

• Jen nifer
    Boop80 skrev 2009-03-12 17:03:08 följande:
    Hej!Jag jobbar på Flügger Färg (när jag inte är mammaledig). Flurethan finns fortfarande kvar i sortimentet, men många väljer den som heter Fluganyl, som är vattenbaserad. Jag brukar rekommendera kunder att använda Flurethan om det är golv som utsätts för slitage (exempelvis ytterskor mm). Men är det ett golv där man bara går med strumpor funkar Fluganylen lika bra. Fördelen med den är ju att den inte luktar något eftersom det inte är någon lacknafta i den.Och när det gäller rollers, de kan ludda lite när man köper dom. Gör gärna rent dom i varmt vatten och lite diskmedel innan de används, så ska luddet försvinna. Köper man en billig roller kanske detta inte stämmer, men det ska stämma på den kvaliten vi säljer på Flugger.Och att lacka uppepå ett målat golv är som att lägga kaka på kaka. Antingen målar man, eller så lackar man. Inte både och. Var bor du? Intressant att se om de säger samma sak på Flügger där du bor .Lycka till!
    Tack för ditt svar.
    Ne min sambo rättade mig sen och sa att man inte lackar :D

Du har ingen koll på priser på Flurethan och Fluganyl? Mellan tummen och pekfingret? Och det går att bryta i den kulör man vill? Bor i Östergötland och de finns ett par i skaplig närhet så får se om vi åker in till Linköping för där tror ja de finns bland annat:)
    Mollys mamma
  • Jen nifer

en fråga till :): Du skriver att där man har skor och så är de bättre med den med lacknafta i, vi har dock klinkers vid ingången och kommer inte gå med skor någonstans på  golvet. MEN vi har småbarn som har diverse leksaker som dras omkring på golvet flititg med. Men de är ändå ingen fara med slitaget eller?

Mollys mamma
  • Boop80

Ja, båda två går att bryta i de flesta kulörer. De finns standard i två gråa, men man kan få dom i fler nyanser.

Alltså om ni har småbarn så skulle jag nog använda den vattenbaserade. Barnen ska ju absolut inte andas in lacknaftan, och så mycket slitage blir det ju inte... Tappar dom saker eller sitter och hugger med något vasst så blir det märken i båda färgerna.

Jag har tyvärr kopplat bort jobb-hjärnan nu när jag är hemma, så jag kan inte säga priserna på dom . Men jag tror inte att det skiljer så mycket mellan dom i alla fall.

• Jen nifer
    Boop80 skrev 2009-03-12 18:42:17 följande:
    Ja, båda två går att bryta i de flesta kulörer. De finns standard i två gråa, men man kan få dom i fler nyanser.Alltså om ni har småbarn så skulle jag nog använda den vattenbaserade. Barnen ska ju absolut inte andas in lacknaftan, och så mycket slitage blir det ju inte... Tappar dom saker eller sitter och hugger med något vasst så blir det märken i båda färgerna. Jag har tyvärr kopplat bort jobb-hjärnan nu när jag är hemma, så jag kan inte säga priserna på dom . Men jag tror inte att det skiljer så mycket mellan dom i alla fall.
    tack för din hjälp:) Ska iväg imorgon och kika på olika färger och sånt. Kan uppdatera här sen vad vi kommer fram till:)
    Mollys mamma
Svar på tråden Vitmåla trägolv? Tips och hjälp