Jen nifer skrev 2009-03-12 10:20:13 följande:
tack. Vi funderar med som sagt på at ta en väldigt ljus grå istället för vit.Är det lackfärger till golvet som gäller då antar jag? Hade ni extra breda penslar eller hur gjorde ni när ni målade? Grundmålade ni först med utspedd färg?
Letade bland gamla kvitton nu och hittade att golvfärgen vi köpte kommer från Flügger och heter Flurethan. Kunde inte hitta den i Flüggers produktsortiment på deras hemsida så det är möjligt att den har utgått, men hittade denna infon om den:
"Flurethan golvfärg med lacknaftalöslig uretanalkyd, tål mer slitage och vattenspolning, som tvättstuga och garage m m...."
Vi målade ca 100 kvm och rollade alltihop. Jag har för mig att första strykningen var utspedd, sedan målade vi 2 gånger till tror jag. Eftersom vi rollade med teleskophandtag, gick det väldigt fort. Vi var rädda att det skulle bli knottrigt av rollern, men det blev väldigt bra faktiskt.
Nu har vi furugolv med kvistar. Vi kvistlackade aldrig, men vi har en skvätt gul nyans i färgen (även om det inte syns att det är gult i), vilket gör att blödningen från kvistarna inte syns speciellt mycket. Men hade vi gjort om det så hade vi nog ändå kvistlackat innan.
Ska ni ha väldigt ljust golv så krävs det nog att ni kvistlackar först.
Såhär ser det ut: